Anmeldelse av Star Trek Beyond, amerikansk film fra 2016

Action, Eventyr, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 12 år

Star Trek Beyond - Trailer 20.05.2016

Karaktersterk og svært underholdende

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.08.2016]

U.S.S. Enterprise fortsetter sitt utforskningstokt gjennom verdensrommet når det ankommer rombasen Yorktown. Her får de i oppgave å reddet et skip som har forsvunnet sporløst i en nær galakse, men under redningsoppdraget angripes Enterprise av en voldsom fiendtlig overmakt…

Det er Justin Lin, mannen bak henholdsvis den første, femte og sjette utgaven ”Fast & Furious”, som har styrt skuta bak ”Star Trek Beyond”. Den actionsterke Lin klarer også i dette eventyret å formidle svært fengende actionsekvenser, tidvis så komplekse, storslåtte og voldsomme at de fremstår desto mer imponerende når man ser resultatet.

Mye av dette er også takket være et veldig godt gjennomført visuelt uttrykk i enkeltscener og helhet hvor effekter og CGI alltid føles gode og kvalitetssterke. Når også universet med diverse planeter, locations, byer og vesener er såpass innholdsrikt og gjennomarbeidet, ja da er det ikke vanskelig å bli oppslukt av denne franchisen og sci-fi serien.

J.J.Abrams, som kickstartet denne nyeste filmserien, er fremdeles med som produsent, men det er gledelig å se at også Lin klarer å videreformidle mye av det som Abrams fikk til å funke så bra. Se bare på karakterene, en skildring og tydelig elsk til disse som gjøres i både manus, skuespill og tidsbruk rundt disse.

Man blir rett og slett glade i Spock, kaptein Kirk, doktor McCoy, Uhura og vittigper Montgomery Scott. Humoren er også dessuten noe som ikke føles alt for påtrengende og forknytt kunstig, mens karakterene altså vies tid til å puste, leve og være ekte på en måte langt i fra alle sci-fi universer makter å fremstille sine karakterer.

Inn denne gang kommer også en herlig velfungerende, ny og troverdig karakter ved navn Jaylah, glimrende spilt av Sofia Boutella. Det kan også virke som hun kommer til å bli med teamet videre i serien, og det er kult!

Energien og dramaet gir en nerve som dessuten gjør oss fastbitt til handlingen. Uten å røpe for mye av denne kan man si at det ikoniske Enterprise denne gang virkelig får kjørt seg, mens våre venner også møter en helt uventet sterk motstand, denne spilt av Idris Elba.

Det er for øvrig noe ”Star Wars”-fascinerende også ved Star Trek som filmen klarer å smitte over på oss, med de nevnte spennende universene av skapninger, arkitektur, miljøer, stammer av allierte og fiender, samt et alvor og en troverdig nerve som skinner igjennom karakterene.

Handlingen innehar forsåvidt mange ’sett det før’-elementer, som en stormannsgal badguy og et kamputfall som vel strengt tatt ikke overrasker sånn helt til slutt. Det gledelige er at man tross dette storkoser seg imens, og slik makter ”Star Trek Beyond” å tilby en kvalitetsunderholdning som absolutt ikke skal tas forgitt, all den tid den ene blockbusteren etter den andre den siste tiden har skuffet både her og der.

Lin og co oser av kjærlighet og smittende glede til dette universet, noe som ikke akkurat kan sies om alle fantasiunivers festet til film. Handlingen er også befriende fri for utallige navn, tidslinjer, karakterer og innvikla narrative trekk som ingen klarer å følge.

I dette tilfellet oppleves dette bare som positivt, ikke fattig eller overenkelt. Filmen er noe lang og utdragende, muligens også litt vel ”ny” og moderne for fans av serien, men føles ellers for øvrig og som enkeltfilm like fullt forbasket underholdende!

(Foto/Copyright: United International Pictures)

- Star Trek: Discovery - Star Trek: Discovery - Sesong 1: Sci fi kunst!
- Star Trek Into Darkness - Lekkert og lekende, dystert og mørkt
- Star Trek - GØY!
- Star Trek 10 - Nemesis - Romeventyr for fansen
- Star Trek 9 - Insurrection - Planeten med innbyggerne som ikke aldres
- Star Trek 8 - First Contact - Storslått sci-fi av beste sort
- Star Trek 7 - Generations - Ny start med en ny generasjon
- Star Trek 6 - The Undiscovered Country - Verdig avslutning av den eldre Star Trek-æraen
- Star Trek 5 - The Final Frontier - Først på telttur og så et møte med skaperen
- Star Trek 4 - The Voyage Home - Romeventyr blandet med miljøvern
- Star Trek 3 - Jakten på Spock - Smågledelig gjensyn med Star Trek-gjengen
- Star Trek 2 - The Wrath Of Khan - Hard, men velsmakende sci-fi-nøtt
- Star Trek 1 - The Motion Picture - Seig sci-fi som er bedre enn man først frykter

- Fast & Furious 6 - Jernfolkene er tilbake i severdig stressaction
- Fast and Furious 5 - Moro bilaction med den hardbarka gjengen!
- Fast and the Furious 4 - Testosteronbomben er tilbake
- The Fast and the Furious - Tokyo Drift - Bilfilm om drifting

18.08.2016 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Karaktersterk og svært underholdende': Bra karakter! :)
Sjekk ut vår også

- Sci-fi - Les flere.

• Moovy.dk
  • Time
  • This-is-cool.co.uk
  • Sistestopp.com
  • Rollingstone.com
  • Wall Street Journal
  • Skont Productions (Youtube)
  • Indiewire.com
  • Barnevakten.no