Anmeldelse av Maniac - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2015

Komedie, Drama Aldersgrense: 15 år

Maniac - Sesong 1 - Genialt underholdende virkelighetsflukt

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2016]

Espen mistet moren sin da han var 6 år gammel, men gjorde det bra på skolen. Han jobbet som økonom i Telenor i ti år til han flyttet tilbake til barndomshjemmet da faren ble syk. Ett år senere er han kommet på psykiatrisk avdeling. Nå drømmer Espen seg vekk inn i fantasien sammen med sin imaginære venn Håkon og klarer ikke helt å skille fantasi fra virkelighet. Mina er ny psykolog på sykehuset der Espen er innlagt. Hun hilser på alle pasientene og fatter ekstra interesse for Espen som ifølge personalet ikke har snakket et ord siden han kom dit. Den pene Mina får han til å både snakke å åpne seg. Hun kommuniserer med ham, men ikke på den måten hun tror.

Serien har sine røtter tilbake til da serieskaperne Espen Lervaag og Håkon Bast Mossige gikk på Westerdals Reklameskole i 2011. Siden da har konseptet utviklet seg til serien som er blitt vist på TV2 og kan sees på TV2 Sumo i skrivende stund. Maniac er serien som gikk helt under radaren til alle norske TV-seere og som klarte det kunststykket å bli plukket opp av selveste Hollywood. Nå har amerikanerne kjøpt rettighetene til serien som skal lages med storheten Jonah Hill i hovedrollen og vil bli streamet på Netflix verden over i 2017. Serien har også høstet priser og nominasjoner på internasjonale TV-prisutdeligner. Det gjør at jeg ble nysgjerrig på hva den norske versjonen hadde å by på. Hva hadde de store herrer i Hollywood sett av potensiale i denne lille dramakomedieserien?

Serien åpner med at vi får se at Epsen lager et imponerende korthus i toppetasjen i et stort herskapshus imens hans venn Håkon leser opp gjestelisten til kveldens arrangement. Der kommer stjerner som George Clooney, Linni Meister og Slatan. Espen forteller vennen sin at livet er mer enn fester med digge damer og kjendiser. Han tar med Håkon ned i den hemmelige superhelthulen sin. Og i skapet ligger The Wolf-drakten hans. Like etter blir Espen vekket av en pleier på et psykologisk behandlingssted.

Dette er meget originalt og samtidig litt sært. Jeg likte virkelig denne serien fra første stund. Espen er spett spinne gal. Det er noe ved den lekenheten og delvis barnslige fantasiverdenen som Espen lever under. Jeg likte godt overgangen mellom fantasiverden og dramaet i den virkelige verdenen. Espen har masse for seg i hjernen som kan minne litt om da man lekte og så for seg ting i barndommen, bare litt mer ekstremt.

Produksjonskavaliteten var også bedre enn jeg hadde trodd. Både foto og scenografi ser veldig gjennomført ut. I første episode underholdes jeg stort og gleder meg over all mystikken i serien. Det er artig med de to verdene som møtes i det Mina møter Espen. Mina forsøker å nå ut til Espen, men hun vet ikke at han bare snakker med henne fra sin egen fantasiverden. Manuset virker veldig gjennomarbeidet. Jeg digger alle de kule referansene til TV og populærkultur. I tillegg er det en fiffig effekt når Espen holder på i sin egen verden og vi samtidig får se i vår verden hvordan det ser ut og hvilke konsekvenser det får.

Første episode tok meg med storm. I hver episode er det en ny drømmeverden Espen tar oss inn i. Og det er like kult hver gang å se hvor Espens fantasi tar oss hen. Espen Lervaag klarer seg også overraskende godt i hovedrollen til å være ny til slikt. Han blir Espen for min del og jeg kjøper illusjonen. Synes også Ingeborg Raustøl (Bedre kjent som May i Hotel Cæsar) viser takter som psykologen Mina. Derimot blir replikker noen ganger litt overilt levert og det blir litt overskuespilleri, men det er bare småplukk fordi serien er ellers meget underholdende.

Jeg elsket denne serien og episodene fløy imens jeg så på. Skjønner ikke hvorfor jeg har ventet med å kaste meg over denne fete serien. For min del er dette genial underholdning der jeg ler høyt og fryder meg over de mange gode poengene sammen med den ellers så lune humoren som tok meg med storm. Vi får til og med se Espen som Hotellkonsernsjefen Espen Anker Hansen. I tillegg blir han med i motstandsbevegelsen Millorg, han blir med i Seinfeld og møter zombier og nazister. Serien har en voldsom sjarme og serverer komikken med glimt i øyet. Og selv om du med letthet kan se en episode her og der i serien, er det også en viss rød tråd og fremdrift i serien.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Maniac