Anmeldelse av Monsters vs. Aliens, amerikansk film fra 2009

Animasjon Spilletid: 94 minutter

Monsters vs. Aliens - Trailer 16.01.2009

Monstre kjemper mot romvesen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.07.2016]

Susan Murphy (Reese Witherspoon) bor i California. Hun skal gifte seg med sin Derek. På bryllupsdagen blir hun uheldigvis truffet av en meteor. På mystisk vis vokser hun og blir 15 meter høy. Militæret rykker ut og klarer å fange Susan. De tar henne med seg og sperrer henne inne i et hemmelig statlig anlegg. Der får hun et nytt navn, Megarella, og holdes fanget sammen med en lurvete gruppe av monstre; den briljante Dr Cacherlach (Hugh Laurie) med insekthode, den tøffe halvt ape - halvt fisk med navnet The Missing Link (Will Arnett), den geléaktige og uknuselige B.O.B. (Seth Rogen) og den 100 meter høye marken som de kaller Insektosaurus. Deres fangenskap blir plutselig slutt da en mystisk utenomjordisk robot lander på jorden og starter å ødelegge landet. I et øyeblikk av desperasjon blir Presidenten (Stephen Colbert) overtalt til å hyre den merkelige gjengen av Monstre for å bekjempe roboten og redde verden fra den nært forestående ødeleggelsen...

Jeg har alltid vært fascinert av romvesen og monstre siden jeg så Ridley Scotts Alien i som 10-åring. Liker også godt animasjonsfilmer og derfor var dette et noenlunde sikkert valg for meg. Filmen begynner i verdensrommet. Vi får se fremmede romvesen som har dystre planer som involverer jorden. Utgangspunktet for filmen er litt tynt, men gjennomføringskraften er desto bedre. Med andre ord får vi den vanlige jorden er truet filmen.

Animasjonen er godt gjennomført av samme studio som gav oss Shrek-filmene. Denne filmen dessverre ikke like populær som Shrek, men den har sine øyeblikk og er nok gått litt under radaren på de fleste filmtittere som liker animasjon eller lett action. Denne filmen er nemlig pepret med tettpakket action. I begynnelsen er det en fin mystikk i filmen, men raskt skjønner man hvor dette vil bære. Likevel synes jeg filmen var temmelig gøy å se og den passer også godt for barna. Filmen er i omtrent samme segment som Pixars, ‘De Utrolige’, men er ikke like stødig som den, både når det gjelder spøker og ellers hvordan filmen er gjennomført.

Som sci-fi-film er dette heller ikke ille. Vi får oppleve fremmede planeter og romvesen ute i rommet. Vi får også oppleve en klonehær med veldig dumme romvesen. Romvesenene er passe forskjellige og det blir små porsjoner sci-fi-stemning underveis. Jo lenger vi kommer inn i filmen jo flere sci-fi-elementer blir del av handlingen. Dette kan minne litt om Hellboy til tider med alle disse monstrene. Fiskemannen ligner også litt på Abe Sapien. Det er også referanser underveis til drøssevis av filmer som Nærkontakt av tredje grad, Fluen, Beverly Hills Cop, An Inconvenient Truth, Godzilla, King Kong og selvsagt Independence Day.

Selv om filmen er temmelig vellprodusert, føles det som det mangler det siste lille ekstra. Filmen virker for meg litt for ‘trygt’ skrudd sammen. Jeg vil kanskje tro dette vil appellere mest til barna enn de voksne og humoren er passe moro. Filmen skal i alle fall ha for at den har høyt tempo og har voldsomme actionscener lik en typisk live action blockbuster. Monsters vs. Aliens er dog lite original. Dette er kalkulert moro fra begynnelse til slutt med en animasjonsstil som aldri skiller seg ut i mengden. Men som sagt koste jeg meg nok til å like filmen. Synes filmen fortjener at du gir den et forsøk, fordi dette er ganske underholdende når det stormer som verst.

- Pokémon: Detective Pikachu - Overraskende bra film om lommemonstre
- Gåsehud 2: Monsterkvelden - En uunngåelig og unødvendig oppfølger?
- Gåsehud - Gir ikke akkurat gåsehud på ryggen...

- 3D-eventyr for de fleste

Omtalespalte: Sci-fi