Anmeldelse av Murder by Numbers, amerikansk film fra 2002

Thriller, Kriminal Spilletid: 120 minutter Aldersgrense: 15 år

Begynner bra, men roter det litt til...

[Skrevet av: Carl, Dato: 04.08.2002]
To intelligente skolekamerater har lagt planer om å gjennomføre det perfekte mord. Dette har vært planlagt lenge, og blir det gjort riktig, er det ingen som kan finne ut at det er dem. Motivet for drapet er å bevise at de er smartere enn systemet...

Cassie Mayweather (Bullock), politietterforskeren som har denne saken, skjønner at det er noe galt når den blir løst så altfor fort og for enkelt. Hun får en anelse om at det hele har blitt satt opp for å skyve skylden over på andre, og hun har også sine teorier om hvem som står bak.

Jeg synes at historien i begynnelsen var meget bra og litt snerten, men etterhvert ble den bare mer og mer gjennomskuelig. Til slutt visste man hva som kom til å skje i de kommende scenene. Jeg synes Tony Gayton (som har skrevet filmen) kunne gjort mye mer ut av historien enn slik den ble seende ut her. Det som irriterte meg var at Justin (Pitt) og Ray (Penn) hånet og lekte med Mayweather slik at hele etterforskningen ble til et "spill" i deres øyne. Dette ødela hele filmen for min del. Deres meninger og motiv for drapet ble ødelagt, pluss at den lignet mer på en standard krimfilm. Resten av filmen levde heller ikke opp til den gode historien vi fikk se i begynnelsen.

Skuespillerprestasjonene var OK. Jeg er ikke noen stor fan av Bullock, jeg synes ikke hun er så god skuespiller som "alle" skal ha det til. Men jeg synes Pitt (Justin) gjorde en god prestasjon. Dere husker ham kanskje som dophuet fra "Bully", der han også fikk godord fra meg. Hvis han får noen store roller i framtiden ser jeg ikke bort i fra at han kan gjøre det godt i Hollywood.

Filmen var et helt ok skue. Jeg ville ikke ha kjøpt billett for å se den på kino, men kanskje den holder til å leie en litt trøtt kveld der man ikke har noe annet fore.

- Barfly - Solid, tragikomisk fyllerør

Warner Bros. Pictures, Castle Rock Entertainment

«Familien Lykke»

«Motherless Brooklyn»

«Dragevokterens jul»

«The Christmas Chronicles 2»

«Black Summer»

«Zombie Flesh-Eaters»