Anmeldelse av Love & Friendship, irsk film fra 2016

Drama, Romantikk Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: Alle år

Love & Friendship - Trailer 23.03.2016

Morsomt og selvironisk komidrama!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.06.2016]

Lady Susan Vernon har nylig blitt enkefrue og tar midlertidig residens hos svigerfamilien. Her håper hun også å ta avstand fra ryktene om hennes noe utsvevende liv innad i de dannede kretser. Hun benytter også anledningen til å forsøke spleise sin datter med et velstående manneemne, samt også seg selv selvsagt.

”Love & Friendship” går nok fort over hodet på dem som ikke innehar Jane Austen-sjargongen, litteraturen eller britisk snobbehistorie helt intakt. Som film er den nemlig veldig subtil, finskrevet og levert i manus og av skuespillere, altså langt i fra overtydelig og brautende tullehumor som vi kanskje mest er kjent med fra komiker-Storbritannia, eller fra USA for den saks skyld.

(Foto/Copyright: Tour de Force)

Filmen er ekstremt dialogtung! Det jabbes og tatles i ett sett, vanligvis av hovedkarakter Lady Susan Vernon som både merkbart og umerkbart altså forsøker å manipulere seg frem til både det ene og det andre her. Hun forsøker å sikre datterens fremtid ved å leke Kirsten Giftekniv, samtidig som hun diskre tramper på og over alle på sin vei, ikke fremmed for også å skaffe seg selv en elsker og/eller ny formue å leve på.

Kate Beckinsale i rollen som Susan Vernon er fantastisk! Beckinsale er mest kjent for litt lette karakterer i filmer som ”Pearl Harbor”, ”The Aviator” og ”Underworld”-serien, men her regelrett skinner og gnistrer hun i denne rollen, vakker og rappkjefta som den freidige og utspekulerte Lady Vernon!

(Foto/Copyright: Tour de Force)

Det morsomme her er ikke bare hvor utrolig egosentrisk hun er og utspekulert mer eller mindre kamuflerer hvordan hun tvinner folk rundt lillefingeren, men også hvor godt man selv kan kjenne seg igjen i å ville ha mye og mer, brøyte seg frem i livet. Vi blir slik ufrivillig medrevet i vår elsk til henne, samtidig som vi jo også ser at hun er et hatobjekt for folk rundt seg.

I den rike filmatiseringstradisjonen av særlig Jane Austens ofte kleint selvhøytidelige kjærlighetsdramaer, fremstår denne filmatiseringen som så herlig uselvisk, morsom selvrefleksiv, og antistiv i sine hensikter, at regissør Whit Stillman nesten fremstår som et nyskapende geni! Han tar her rett og slett nesten en etablert romantisk genre, fyller den med grep og bevisste manusbrodder, som gjør filmen til en særs underholdende og vittig lek, trolig for både Austen-fan og nyere tittere av slik tematikk!

Når dette er sagt, blir det ofte nevnt at Austen selv hadde både humor og vittigheter i sine bøker, men at filmatiseringene av henne ofte tråkker i alvors- og romantikkfella og mister humoren oppi dette. Stillmans grep føles derfor både etterlengtet, friskt og hjertelig velkomment!

”Love & Friendship” har for øvrig et strålende cast bestående av mange kjente skuespillere, som Chloë Sevigny, Stephen Fry, Tom Bennett, med flere, også disse herlig spisset eller latterlig nedpå overdrevet, men samtidig så knakende vittig spilt og skrevet at det er en fryd og overvære.

Dette er skarpt skrevet, og morsomt usentimental Austen!

• Love & Friendship
  • The Telegraph
  • Expressen
  • Indiewire.com
  • Krsby.no
  • Moovy.dk
  • Toppraffel.se

Irland, USA, Frankrike, Nederland

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»