Anmeldelse av Taken, fransk film fra 2008

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 93 minutter

Taken - Trailer 23.03.2009

Liam på deilig hevntokt

[Skrevet av: Halim Saghir, Dato: 04.10.2008]
Bryan (Liam Neeson) har ofret sin gamle jobb i CIA og flyttet til samme by som sin tidligere kone Lenore (Famke Janssen) og datter Kim (Maggie Grace), for å kunne tilbringe mer tid med sin kjære datter som han har forsømt så langt til fordel for karrieren. Etter at Kim fyller 17 år ønsker hun å reise til Paris med sin venninne. Paranoide Bryan er mer enn bare skeptisk, men overtales til å la henne reise på noen få betingelser. Ved ankomst Paris får endelig den bekymringsfulle faren telefonkontakt med sin elskede datter, og live over telefon opplever han en foreldres verste mareritt; datteren hans blir kidnappet mens han hjelpeløs befinner seg i et annet kontinent. I en håndvending transformeres den bekymringsfulle og sårbare faren om til den intelligente CIA-agenten han engang var. Forskjellen er at oppdraget han har pådratt seg er personlig. Alene iverksetter han en menneskejakt troverdig nok for alle som har en datter de er glad i. Han har 96 timer på å finne de ansvarlige før datteren hans er borte for godt.

Pierre Morel står bak regien på denne helt enestående spenningsthrilleren hvor bl.a. Luc Besson stolt kan ta æren for manuset. Morel er utdannet fotograf og har tidligere jobbet med Besson både i regi- og fotoøyemed. Sist samarbeidet de i den franske filmen B13, eller Banlieu 13 som den heter på fransk. Helt tydelig er det at Morel har benyttet seg av sine fotokunnskaper opp gjennom årene. Det er lagt til rette for noen spektakulære fotopresentasjoner i denne filmen hvor Liam Neeson tilførte karakteren sin en troverdighet andre skuespillere ikke hadde vært istand til. Famke Janssen kjenner vi alle fra X-Men filmene og her har hun nok fått en langt enklere rolle å spille, men Maggie Grace er nok mer ukjent. Mulig du drar kjensel på henne som Shannon Rutherford fra serien Lost. Til tross for sine nylig fylte 25 år gjør hun en overbevisende innsats som 17årige Kim. Liam trenger vel egentlig ingen presentasjon, men i verste fall kan man jo google opp Shindlers Liste.

Det er et driv i denne filmen som ikke er tilfeldig mht apparatet bak prosjektet. Ingen overflødige scener, ingen kjedelige øyeblikk, en del action som har hevet filmen slik den skal. Jeg avslører ikke for mye når jeg nevner at kvinnehandel er forklaringen bak kidnappingen. Det finnes flere budskap i denne filmen enn at kvinnehandel er en rotten industri. Dette er en film å glede seg til for spenningens og underholdningens skyld. Med så mange dyktige kunstnere med på planet kunne det ikke gå galt i produksjonen. Let the manhunt begin!

- Taken 3 - Velkjent action
- Taken 2 - Makkverk av en oppfølger

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Taken 3 - Velkjent action
- Darkman - Mørk og dyster superheltfilm

- Peppermint - Jennifer Garner redder (bare så vidt) dagen
- The Gunman - Intens Penn i brutal thriller
- From Paris with Love - Flau Travolta i hjernedød actionfilm

09.10.2012 sier Tore Andre Øyås: Nice! Hadde bare toeren beholdt samme regissør og vært like bra.... :(
28.03.2009 sier kjetil: Denne filmen anbefales virkelig! Jeg ble overrasket over hvordan spenningsnivået holdt seg oppe. og jeg synes fremgangen til hovedpersonen var imponerende.
07.02.2009 sier Pål Frostad: Denne omtalen var ganske god. Jeg har nettopp sett filmen og må si meg veldig enig med begrunnelsene i denne omtalen.

En veldig god action film, meget spennede også.
05.10.2008 sier NURV: Nå har jeg fått sett den! Den holdt ord, veldig bra og spennende film! Absolutt verdt å se.
04.10.2008 sier NURV: God omtale! Denne sakl jeg se!

• Filmsnakk.blogg.no
  • Radioresepsjonen