Anmeldelse av The Babadook, australsk film fra 2014

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 15 år

Tar en uventet vending

[Skrevet av: Kurt Morgan Skjæringrud, Dato: 21.05.2016]

Finnes det monstre under sengen, i skapet eller i kjelleren? 6-år gamle Samuel er i alle fall overbevist om det.

«The Babadook» er en australsk skrekkfilm fra 2014. Den er regissert av Jennifer Kent, basert på hennes kortfilm, «Monster», fra 2005. Filmen føyer seg inn i rekken blant nyere skrekkfilmer som har enn litt mer retro feeling enn hva vi har blitt vant med det siste tiåret. Selveste William Friedkin, regissøren bak «The Exorcist» (1973), har kalt «The Babadook» den mest skremmende filmen han noensinne har sett.

«The Babadook» handler om alenemammaen Amelia, og hennes sønn, Samuel. Amelia har ennå ikke kommet over savnet etter sin mann, som døde i en bilulykke på vei til sykehuset den dagen Samuel ble født. Hun er dypt deprimert, og det blir ikke bedre av at Samuel ikke finner seg til rette noe sted, mye grunnet en overdreven interesse for monstre og magi. Amelia gjør sitt beste for å passe på gutten, men blir selv uglesett av alt fra arbeidskollegaer, skolevesen og til og med slekt, i hennes forsøk på å beskytte og forsvare sønnens noe bisarre oppførsel. Det hele tærer mere og mere på morens psyke, og det hele topper seg når en mystisk bok dukker opp i hjemmet deres.

Boken, som de først antar er nok en bok i rekken god-natt historier Amelia pleier å lese for sønnen, handler om The Babadook, et monster som truer med å drepe dem om de ikke slipper ham inn. Amelia gjør alt hun kan for å destruere boka, men den har jo selvsagt allerede fyrt opp under Samuels lettpåvirkelige sinn, og dukker snart opp igjen, like hel, og med flere skremmende sider. Dermed er Samuel helt overbevist om at The Badabook er ute etter moren, og ser monsteret overalt. Men er det hele virkelig kun en barnebok, og er Samuels visjoner kun syner og fantasier?

«The Babadook» er nok et friskt pust i horror-sjangeren. Den er ikke nødvendigvis så veldig nyskapende, men den er godt skrevet, og meget godt laget. Det visuelle i filmen er helt fantastisk, med sine hint til tysk 20-talls ekspresjonisme. Filmen ser rett og slett skremmende ut i sine blå/grå/hvite toner, og karakterenes usminkede look. Jeg liker at de satser på stemning og ikke jump scares. Skuespillerne gjør også en solid innsats, og spesielt Essie Davis som moren leverer i det vi følger henne fra grå og deprimert til full blown insane!

Jeg har bare én innvending mot «The Babadook», og uten og røpe for mye så er det slutten som plager meg. Det hele tar en uventet vending, som jo på mange måter er helt logisk, men for meg personlig følte jeg at den var en aldri så liten nedtur. Men liker du, som meg, nyere skrekkfilmer som «It Follows» og «The Conjuring» (uten sammenligning forøvrig), så vil du mest sannsynlig også digge denne. Min engelske blu-ray utgave, fra Icon Movies, kom med 3 featurettes, en making-of-dokumentar, easter-eggs og ikke minst den originale kortfilmen, «Monster», som ekstramateriell. Dette er jo en ny film, og den ser flott ut i full HD i sitt originale 2.35:1 breddeformat. Anbefales!

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

Skrevet av: Kurt Morgan Skjæringrud

- The Nightingale - Steinbrutalt om menneskets uforklarlige ondskap

- En aleneforelders største mareritt!

27.05.2016 sier Borger Østby: Kommentar på Gjesteskribent sin omtale 'Tar en uventet vending': Personlig så vil jeg si at Babadook og Sinister er de 2 beste grøsserne jeg har sett de siste 3 årene.. Jeg anbefaler ihvertfall denne, men skal du få mest mulig ut ifra filmen, så er det viktig at du skjønner hva den egentlig handler om.
07.11.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'En aleneforelders største mareritt!': Hei! Ja dette er virkelig en film som ikke lener seg på mange jump-scares, men hvor heller det usette o.l. er det spennende. Den er heller ikke noe klisjé, på langt nær, nettopp derfor den skiller seg sånn ut. "The Gift" var hærlig på denne ekle usikre stemningen ja, og det er det en del av her også. Utover dette er det litt vanskelig å forklare "The Babadook", så får heller bare si; gå og se den! ;)
03.11.2015 sier Jacob: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'En aleneforelders største mareritt!': Denne virket interessant! Er for pyse til å se mye skrekkfilm og er ikke veldig fan av skrekksjangerens mange klisjeer, men dette her virket jo originalt. Har den noe av den samme stemningen som The Gift kanskje? Altså skummel og uggen, uten "billige" skvette-gimmicks? Som du sikkert skjønner er jeg på jakt etter filmer som ligner litt på The Gift i stemning og tone.

• The Babadook
  • Filmpuls.dk
  • Reelfilm.com
  • Sørensen Exploitation Cinema

Australia

«Helvete - historien om norsk black metal»

«Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»

«The Trial of the Chicago 7»