Anmeldelse av Vikings - Sesong 4, irsk tv-serie fra 2016

Action, Drama, Historie, Krig Aldersgrense: 15 år

Vikings - Sesong 4

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.04.2016]

Jeg har alltid likt Vikings og derfor var det kult å være tilbake i vikingtiden til Ragnar Lothbrok og hans folk. I det vi entrer vikingtiden igjen er Kongen Ragnar, syk og nær døden. Men litt etter litt kommer han mer og mer til hektene. Imens Ragnar er plaget av sykdom hjemme, gifter hans bror, Rollo, seg med prinsessen i Paris. Han later som om han er konvertert til kristen og har forrådt sitte eget folk. Nå kan han nok en gang komme i strid med broren Ragnar. Vi følger Ragnar i hans nye angrep på Paris og Rollo med ansvaret for å forsvare den stolte byen. Det blir en kamp, kriger mot kriger, bror mot bror...

Det var ikke godt å si hvor man skulle ta serien videre etter tre sesonger med krig og forsøk på erobring. Forrige sesong var et lite tilbakesteg, men den solide underholdningen mot slutten i sesongen gjorde sitt til at også sesong 3 var verdt å få med seg. Jeg vil si at også sesong 4 går litt nye veier men har mye av den samme oppbygningen som sesong 3. Igjen står Paris i sentrum som det ultimate plyndringsdrømmen. Vi får se at ikke alle er like gode venner lengre. Floke er veldig upopulær hos sitt folk i starten, da han har drept kongens ynglingsprest. Det må han ta sin straff for også.

Denne sesongen begynner omtrent like seigt som sesong 3. Det kommer litt action i ny og ned, men dette er ikke det helt store i starten. Handlingen i denne fjerde sesongen er litt langsom. Det gås litt mye rundt grøten. Men så bygger alt seg sakte men sikkert opp mot den store finalen. I episode 7 kommer et av de første store slagene. En del scener i dette slaget er bra forseggjorte og bra spennende. Derfra og inn er serien virkelig tilbake på sporet igjen.

Litt repetisjon er det i måten å presentere ting på, men slagene denne gangen er annerledes enn forrige sesong. Igjen er det taktikkene som står i fokus. Det er ikke alltid lett å holde hodet kalt når livet står på spill. De kaotiske trekkene i slagene er effektivt skildret. Det er utrolig stilig når man ser endeløse rekker med vikingskip komme seilende inn mot Paris. Vi får se at det ikke alltid er lett å være vikingkongen Ragnar. Ikke alt gå alltid hans vei i livet, men av motgang blir man sterk.

Handlingen skildres fra forskjellige hold. Både Norden, Wessex og Paris forbereder seg på nye slag. Vi får også noen nye rollefigurer som eksempelvis kong Harald Hårfagre som møter Ragnar Lothbrok og blir med ham i kamp. I tillegg til vikingenes kampforberedelser, får vi se alle intrigene hos herskerne i Paris. Der følger vi de kristne katolikkene og deres forsøk på å styre byen med jernhånd. I Wessex har prinsesse Judith utfordret kirkens kvinnesyn i sin søken etter både utdanning og kunnskap. Kongen i Paris har som sagt giftet bort sin datter til Rollo i bytte mot forsvar av byen, men kona er ikke like lysten på Rollo. Hun synes han bare er en vill barbar i hennes øyne.

Selve produksjonen ser bra påkostet ut. Det er flere vikingskip enn noensinne og større slag enn de foregående sesongene. Luftig kameraføring og storstilt natur danner et flott bakteppe for produksjonen. Skuespillet er kanskje litt overilet til tider. Noen rollefigurer blir med andre ord litt erketypiske. Det er en del sexscener, men de er ikke med på å krydre produksjonen noe særlig. De er mange, men ikke særlig forseggjorte og heller mer trauste og gammeldagse. Det blir noen overraskelser underveis som gjør dette litt småinteressant. Som historieleksjon er dette ikke stort å skryte av, men jeg har lært å leve med alle feil helt fra første sesong, så nå kan jeg bare lene meg tilbake og la underholdningen fare over meg.

Sesong 4 ble mer og mer underholdende. Helt i starten hadde jeg nesten avskrevet serien, men så kommer interessen snikende igjen, episode for episode. Selve slutten er veldig annerledes enn jeg hadde sett for meg. Det gjør at jeg lurer på hvordan serien skal taes videre i neste sesong. Men alt i alt er dette noe som vil tilfredsstille den trofaste Vikings-fansen. Jeg likte nok litt bedre de to første sesongene, men dette har også sine store øyeblikk og jeg merker også at budsjettet har økt, fordi slagsekvensene er mye mer episke i sesong 4 enn de har vært i de første sesongene der ting så mye mer enkelt ut.

- Vikings - Sesong 1 - Voldelig og episk om vikingtidens start
- Vikings - Sesong 2
- Vikings - Sesong 3 - Lang og seig start, men så løsner det...

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• Vikings