Anmeldelse av Captain America: Civil War, amerikansk film fra 2016

Action, Sci-Fi, Superhelt-film, Thriller Spilletid: 147 minutter Aldersgrense: 12 år

Captain America: Civil War - Trailer 10.03.2016

Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 27.04.2016]

Det ellers så effektive Avengers-teamet slår sprekker når politisk press om å etablere et eget styre for gruppen splitter heltene i to deler. Steve Rogers/Captain America leder delen som er imot statlig overstyringen av dem, mens Tony Stark/Iron Man er for. Utfordringene står dermed raskt i kø igjen for heltene som altså nå også har hverandre å strides med...

Den tredje filmen i rekken med den amerikanske kapteinen i spissen, er kanskje den som likner ”Avengers”-filmene mest av alle. Her mangler stort sett kun Hulken og Thor for at superteamet kan kalles komplett. Nye karakterer kommer imidlertid til her og fyller rommet etter de andre, og særlig er det morsomt å se Ant-Man gjøre sin opptreden, samt ikke minst den nye og yngste i gruppen, Spider-Man!

(Foto/Copyright: The Walt Disney Company Nordic)

Regi er igjen ved Anthony og Joe Russo, og det er godt å se at de har videreført det råe, mørke og alvorstunge trøkket fra forrige film! ”Civil War” er nemlig seriøs, alvorlig realistisk og aldri så lite skremmende aktuell i både hva terrorangrep, politisk uro og vår egen verden ser ut i dag. Slik bindes også historien tettere til virkeligheten, mens også overhengende tematikk legger seg nært opp til realisme og troverdighet. Ser man bort i fra nylige ”Batman vs. Superman”, som også problematiserte heltenes store ødeleggelser av sivile mål, er ”Civil War” en superheltfilm som endelig også tar dette på alvor.

Det såes nemlig tvil om Avenger-gruppens effektivitet og konkrete oppnåelser i sine handlinger, sett i forhold til reelle tap, særlig av sivile menneskeliv. Uenigheter og strid også rundt dette splitter gruppen ytterligere og betegnelser som ’superhelt’ og deres ufortrødent fremadstormende frihet til å handle slik de vil blir altså fornuftig problematisert.

(Foto/Copyright: The Walt Disney Company Nordic)

The Russos miljø, filmatiske rikhet i bildedetaljer, fargespekter og skyhøye CGI-kvalitet, skaper en behagelig både 3D og fengende helhet som også har pene overganger mellom rolige partier til de mer actionspekkede. En litt oppjaga bildehastighet i de utallige slåssescenene irriterer litt dog, all den tid de virker veldig grovklippa og dermed også som forenkla i stunts og kroppslig akrobatikk. Det er i det hele tatt svært mange kampscener i denne filmen, men den velkjente karakter- og tematikkrikdommen er til stede også her, akkurat som i forrige film ”The Winter Soldier”.

At Tony Stark etter hvert styres mer av følelser enn logikk, samt at Bucky Barnes/Winter Soldier føles litt vel iskald og uten evne til å si ’unnskyld’, irriterer også litt og drar ned troverdigheten ørlite.

Likevel er det unektelig en egenkvalitet med filmen at våre helter ilegges mer av slike menneskelige kvaliteter og sider, samt får kjørt lojaliteten og vennskapene sine såpass igjennom moralkverna som i denne historien. Det gir filmen en ekstra dimensjon og tyngde som gjør godt, i tillegg til all actionen selvsagt.

(Foto/Copyright: The Walt Disney Company Nordic)

Man kjeder seg ikke et sekund her, og selv om det går lenge i mørkt, dystert gravalvor, ja så kommer også heldigvis humoren etter hvert, igjen i stor grad knyttet til moroklumpen Tony Stark! Det er også lett å like disse filmenes måte å sy inn øvrige Marvel-karakterer på, for her vies også navn som Agent Carter og andre tid, noe som beriker universet og opplevelsen som gjennomarbeidet og seriøst!

”Captain America: Civil War” fortsetter slik den skyhøye kvaliteten og tyngden de to forrige filmene la opp til, og trår nå frem som den klart beste og tungt solide superheltfilmserien fra Hollywood de siste årene. Vi følger gjerne Steve Rogers og Co videre, noe slutten på filmen selvsagt også tyder på at vi skal…

- Captain America: The Winter Soldier - Storslått effektaction av et Marvel-høydepunkt!
- Captain America: The First Avenger - Sjarmerende gammeldags

- Avengers: Endgame - Den episke avslutningen på en episk saga
- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Welcome to Collinwood - Taperkomedie som ikke overbeviser nok

- Superhelter som slåss mot hverandre

01.05.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!': Kan være enig i det! :D
30.04.2016 sier Moviefreak: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Godt og gjennomarbeidet om heltesplittelse!': Fantastisk film! helt klart marvels beste så langt.

• Captain America: Civil War
  • Barnevakten.no
  • Gamereactor.no
  • This-is-cool.co.uk
  • Moviepie.com
  • Skont Productions (Youtube)
  • Sistestopp.com
  • Filmpuls.dk