Anmeldelse av James Bond - Dr. No, engelsk (britisk) film fra 1962

Action, Eventyr, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 16 år

Storstilt spionaction med glimt i øyet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.04.2016]

Når en britisk agent blir myrdet på Jamaica, er det den fremste agenten til den britiske etterretningstjenesten, James Bond, som må ta seg av saken og finne ut hva som har skjedd. Han får informasjon om en mystisk øy. Underveis treffer Bond mange damer, men bare en som er virkelig spesiell på flere måter. Klarer han å holde hodet kalt og holde seg til oppdraget når det er så mange fristelser underveis? James Bond går ‘all in’ for å komme til bunns i saken, selv om det kan koste ham livet...

Den første James Bond-filmen innledes av et farerikt og innovativ fargesprakende fortekstintro. Dette føles klassisk James Bond og er noe selv nyere James Bond-filmer ofte etteraper. Og selvsagt får vi den deilige James Bond-musikken som er et gjennomgående tema i hele filmen i forskjellige stilarter. Vi får til og med en Jamaicansk vri på themen også i en heftig scene med Sean Connery og Ursula Andress. Filmen bygger på Ian Flemings roman ‘Døden på Jamaica’ og er et flott første oppdrag for den store spionen.

Allerede fra første scene hopper vi raskt inn i handlingen. Det vi møter er en heftig spion med en stor organisasjon i ryggen. Vi får det siste nye av all tenkelig og grensesprengende teknologi man hadde å by på 1960-tallet. Det er alt fra radar, fete telefoner, raketter, atomreaktorer, radiosamband og mye, mye mer. Jeg føler vi blir godt kjent med James Bond gjennom filmen, og vi ser allerede i første film at han både har stil, er smart, er kjekk og er en vill skjørtejeger. Han er en helt som gutta misunner og synes er kul og som jentene ligger langflat etter.

Man merker at filmen begynner å dra på årene. Noen ganger kommer det filmtekniske litt for kort etter vår standard, men jeg skal ikke holde dette mot filmen, fordi dette var grensesprengende da det kom og holder høy kvalitet for å være en over 50 år gammel film. Eksempelvis merker vi at filmen er spilt inn i et studio mange innescener. Det avsløres med falsk lys og motiver i vinduer. I tillegg kastes det også litt mye skygger overalt hvor skuespillerne, som betyr at lyskasterne har vært heftig i bruk. Vi får også scener med det som eksisterte før green/blue screen-teknologien, nemlig at en film rullet på et lerret i bakgrunnen i en scene. Det er her brukt for at vi skal får et kult og stabilt bilde av James Bond når han blir jaget i en biljaktscene.

Det er relativt mye action i denne filmen. Vi får se James Bond slåss i diverse positurer og med mange kampsportgrep. Mange av dem ser ikke helt topp ut etter dagens standard, men det gjør jobben sin og vi skjønner hvor de vil hen. Og i tillegg til diverse slåssing, får vi en god del biljakter. Det var sikkert ekstra kult på begynnelsen av 1960-tallet, da bilen fremdeles var litt eksotisk for mange verden over. Det blir mye bilkjøring og den er ofte kjørt i rask film for å se ut som det virkelig går unna. Det blir også faktisk tid til flere eksplosjoner underveis også. Med andre ord viser filmskaperne at de har brukt en del ressurser på denne filmen.

Dette er en svært severdig film. Den inneholder en god del klassiske scener. Det kanskje største øyeblikket er når James Bond møter Ursula Andress, eller Honey Rider som hun heter i filmen, på stranden for første gang. Det er litt av et møte de to får på en himmelsk og idyllisk strand på Jamaica. Andress er vanvittig pen og som en Guds gave til mannen. James Bonf har hatt mange damer opp igjennom, men det Andress er kanskje en av de aller hotteste som har entret lerretet som Bond-dame.

Underveis bygges filmen opp med James Bond som kommer til et nytt sted og forsøker å etterforske nærmiljøet. Jo mer han spør og graver, jo mer skjønner han at det ligger noe å ulmer under. Det skjer også veldig mye underveis og filmen holder et bra tempo i forhold til tid. Bra spenning og mystikk i filmen er det også i filmen. Blant annet forsøker noen å drepe James Bond med en gigantisk edderkopp som lures under dynen hans. Vi ser at James Bond da er stiv av skrekk og svetten renner. Dette er en scene som gir mye tilbake til filmen i både kulhet og noe eksotisk. Etterpå har flere James Bond-filmskapere forsøkt å komme opp med andre like skremmende triks i form av både haier og krokodiller og annet som folk er redd for. Mystikken ligger også i filmen. Vi hører tittelen med Dr. No, men hvem er denne mannen? Når møter James Bond ham. Hva er det med denne øya? Og stemmer det at det finnes drager og annet skummelt på øya?

Denne James Bond-filmen er en veldig kul film. Den viser at det virkelig er et enormt potensiale i James Bond-universet. Det når man ser denne filmen at vi skjønner hvorfor James Bond har blitt en av de lengste og mest elskede filmseriene gjennom tidene. Til tross for at filmen ikke mestrer alt 100% etter dagens standard, har den såpass mye sjarme og er svært underholdende. Den setter standarden og er en av 1960-tallets råeste actionfilmer. Sean Connery viser seg som et gigantisk stjerneskudd og kjører virkelig showet i filmen og viser seg som min favoritt blant av de beste James Bond-skuespillerne gjennom tidene.

- James Bond: Spectre - En litt blandet opplevelse, men fremdeles svært underholdende
- James Bond - Skyfall - Imponerende Bond-løft!
- James Bond - Quantum of Solace - Usammenhengende og uklar actionkompott
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- James Bond - The World Is Not Enough - Denne Bondfilmen er ikke bra nok!
- James Bond - Tomorrow Never Dies - Mer intens enn GoldenEye, men fungerer ikke like godt
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra
- James Bond - Diamanter Varer Evig - Sean Connery på plass igjen
- James Bond i Hemmelig Tjeneste - Lazenby ble Bond for bare en film
- James Bond i Japan - Bondaction sånn midt på treet
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - Goldfinger - Den beste Bondfilmen for sin tid!
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp

- Wait Until Dark - Medrivende og sterk psykologisk thriller
- James Bond - Operasjon Tordensky - Langt på vei en vellykket James Bond-film
- James Bond - From Russia With Love - Følger greit opp

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker

• BBC

Storbritannia

Danjaq Productions, Eon Productions Ltd.