Anmeldelse av Mr. Robot - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2016

Drama, Kriminal Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

Mr. Robot - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.04.2016]

Mr. Robot har var den store seriesnakkisen i Serie-verden det siste året. Mange pekte også på serien som årets beste TV-Serie i 2015. Siden har jeg lenge ville sjekke ut serien, men det var ingen som solgte eller distribuerte TV-serien i Norge før nå. Til min store fornøyelse var det NRK som plukket opp serien og sendte den ut til det norske folket. Jeg har sett alle delene på nett-TV og kost meg stort med første sesong av denne godbiten.

Serien åpner med at vi hører en stemme som snakker til sin venn. Han forteller om en topp hemmelig sammensvergelse. Det finnes noen mektige mennesker som styrer hele verden. Det er noen ingen vet om. De usynlige er de øverste 1% av de øverste 1%. De tar seg til rette og leker Gud. Nå lurer han på om de er etter ham.

Hackerhelten
Det hele begynte dagen før. Hovedpersonen burde gått i en jentes fødselsdag, men istedet besøkte han Rons Coffieshop og snakket med eieren. Der forteller han til Ron at han har hacket ham og har kontroll over alle Rons filer. Særlig all barnepornoen. Han forteller også at han har varslet politiet som arresterer Ron like etterpå. Og siden dette stuntet har noen begynt å følge etter hovedpersonen.

Elliot sliter mye i eget liv
Hovedpersonen, Elliot, er en ung og ghenial hacker som jobber som dataprogrammerer for et IT-sikkerhetsfirma. Han liker å gjøre en forskjell i samfunnet og forsøker å gjøre det han ser på som gode gjerninger. Han er en idealist som ikke drømmer om de store pengene. Elliot er litt av en outsider og går i terapi fordi han ser sorte menn som følger etter ham. Elliot er anonym og alene. Han går på morfin som han ble avhengig av da han var mindre.

Vil redde verden fra Evil Corp
Serien dreier seg om en ny hemmelig hackergruppe ved navn fsociety, som styres av Mr. Robot. En dag tar Mr. Robot kontakt med Elliot og rekrutterer ham. De har planer om å bringe ned selskapet E Corp som er verdens største selskap. De er så stort at de er over alt. Hackergruppen omtaler selskapet konsekvent som Evil Corp. Deres plan går ut på å komme seg på innsiden og gjøre dataene deres ubrukelige slik at selskapet taper alt og kundene settes fri fra alt det de skylder selskapet. Men det er bare en hake, og det er at E Corp er den største kunden til Allsafe, som er firmaet Elliot jobber for.

Svært overbevisende åpning
Første episode er helt fantastisk. Serien trollbinder meg fra første stund. Digger måten dette starter på uten å forklare noe. Serieskaperne bare kaster oss inn i handlingen. Og gjennom handlingen blir vi gradvis kjent med hovedpersonen, Elliot. Han påstår at han er god på å lese folk og han ser etter det verste i dem.

Hackere som dagens helter
Som gammel datanerd, digget jeg denne serien og hva den hadde å by på. Jeg føler at vi blir med på en ferd inn i det ukjente. Stemningen er svært mystisk og vi vet ikke hva som venter oss rundt neste sving. Jeg elsker at vi følger en hacker som kan utrette mye i dagens nesten heldigitale samfunn. Vi ser at serien er inspirert av det berømte hacker-nettgruppen Anonymous på flere måter.

Strålende skuespill og et lovende manus
Det mest kjente navnet på blokka er Christian Slater som spiller Mr. Robot, men selv om han tilfører mye er det hovedrolleinnehaver som kjører mesteparten av showet. Rami Malek spiller Elliot Alderson på en svært forstyrret måte. Han er svært interessant å følge og gjør en super prestasjon. Serien er svært velskrevet med store kvaliteter på for historie og konsept, Serien er laget av nykomlingen Sam Esmail. Han skyter virkelig gullfuglen med denne serien som omtrent kom ut av intet. Musikken i serien er også svært stemningsskapende og med en herlig electronicasound over det hele.

Inspirert av Fight Club
Elliots liv er ingen dans på roser, med narkotikaproblemer, ensomhet, sosial angst og depresjoner. Han føler ikke han har kontroll over det som skjer rundt ham og lever i sin egen mørke boble. Han oppfører seg veldig snålt til tider og tar seg god tid i alle samtaler. I mine øyne føles dette på flere måter som serieverdenens svar på David Finchers store filmhit, Fight Club, fra 1999. Det som er den store spenningen i serien er å tolke mellom det som virkelig skjer fra det hovedpersonen bare ser for seg oppe i hode sitt. Jeg stilte meg flere spørsmål underveis og det store spørsmålet er: Hvem er denne anarkisten Mr. Robot? Er han hovedpersonens Tyler Durden?

Flott miks med psykologisk thriller
Underveis snakker Elliot til oss som om vi skulle være en han kjenner godt. Dette er ikke et ukjent grep som blant annet er gjort med stor suksess i Netflix-serien, House of cards. Alt blir gjort av Rami Maleks monotone stemme som ikke er veldig ulik den man finner i nettopp Fight Club som må være en store inspirasjonen for denne friske TV-serien. Det er det psykologiske aspektet med serien som er det mest spennende og ikke så mye av handlingen rundt datahackingen.

Første episode er en av de beste åpningsepisoder jeg har sett på lang tid for en TV-serie. Denne serien er litt utfordrende å følge med på. Den krever en del av deg. Men etter de første episodene dupper underholdningsverdien noe. Noen episoder går litt rundt grøten og det skjer ikke like mye. Disse episodene kan føles litt seig, men alt begynner heldigvis å ta seg opp mye mot slutten. Da får vi alle svar vi ønsker og vi føler vi får igjen for å ha brukt tid på denne første sesongen. Alt i alt hadde jeg forventet litt mer av denne serien som var noe oppskrytt, likevel elsker jeg mye av det jeg får servert. Start og slutt er meget gjennomført, men serien kunne nok ha kortet ned noen episoder for å få den enda litt mer intens. Uansett digger jeg initiativet og konseptet til serien og serien har mye bra å komme med.

- Mr. Robot - Sesong 2

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01