Anmeldelse av I Am Number Four, amerikansk film fra 2011

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 11 år

De nummererte med spesielle evner

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.04.2016]

Alt begynner med at noe stort og monsteraktig inntar en bambushytte ute i skogen. Uhyret får drept en mann i hytten, imens en yngre mann stikker avgårde for å ikke bli neste offer. Den unge mannen er overnaturlig spretten og har reflekser som andre, selv de beste idrettsutøvere bare kan drømme om. Men selv om den unge mannen kommer klar uhyret, sniker noen skumle fyrer seg innpå ham og stikker kniven i han. De er ute etter en amulett som gutten har rundt halsen. På et annet sted befinner nummer fire seg, han kaller seg for Daniel har også spesielle evner.

Jeg visste omtrent ingenting om denne filmen på forhånd utenom at den skulle befinne seg i sci-fi-sjangeren og at den i sin tid gikk på kino. Filmen er bygget opp som en tenåringsfilm. Vi får et ungt miljø med skolen som sentrum for venner og bekjentskaper for vår unge venn. Nummer fire har et delt hjerte og liker seg best med de som ikke passer helt inn. Med et relativt pent ytre, dater han også jenter. En dag treffer han den spesielle fotografen, Sarah, på skolen. Hun er ikke som alle andre og bryr seg mye om de rundt henne. På skolen treffer også nummer fire en venn.

Det er kult å finne ut av hvordan disse spesielt unge mennene fungerer. Tidlig får vi vite at de kommer fra en annen planet. Noen andre skumle utenomjordiske folk, kalt Mogadorianerne, er ute etter nummer fire og hans andre utenomjordiske venner på jorden. Mogadorianerne invaderte planeten til nummer 4 da han var barn. Det presset ham ut på flukt og det gjorde at han forsøkte å gjemme seg på jorden. Nummer fire er en av de få fra sin planet som fikk spesielle evner og lever i skjul på jorden sammen med sin vokter Henri fra hjemplaneten hans. De skulle beskytte folket deres. Nummer fire får også lysende arr på beina ettersom hans venner dør. Nummer fire er blant de siste av sitt folk, som blir jaktet ned av Mogadorianerne en etter en i rekkefølge. Nå er de tre foregående døde og han er nummer fire og står for tur.

De numererte ser ut som mennesker, men har en vanvittig smidighet, spenst, styrke, evnen til å flytte ting i luften og mye, mye mer. Mogadorianerne er krigerske og ser ikke så jordiske ut. De er skallet, har har nesten likblek hud med sorte tatoveringer i hodebunnen. De har også har kullsvarte øyne, arr rundt nesen og spisse små tender. Samtidig får vi også dyr som kan skifte form. Dyrene oppfører seg også litt rart, nesten som om de spionerer på de utenomjordiske nummererte.

Hva vil Mogadorianerne på jorden? Vil de bare drepe de nummererte utenomjordiske? De virker såpass overlegen at de også lett kunne tatt vår planet også hvis de ville? De forsøker å holde en lav profil slik at de ikke skal virke oppsikt på jorden. Dette ser vi med at de maskerer seg når de går i butikken og lignende. Men vi får en del merkelige scener som da en Mogadorianer skremmer en jordisk smågutt på biltur med foreldrene. Det blir en del erketypiske rollefigurer som den populære som er stjernen på det lokale amerikanske fotballlaget på skolen som bare lager kvalme for de han ikke liker.

Mot slutten får vi mer action og jakt i filmen. Det er da Mogadorianerne støter på nummer fire for første gang. Derfra og inn blir filmen mer intens. Nummer fire treffer også på andre med evner. Slåsskampene mellom Mogadorianerne og de nummererte med evner er ikke helt logiske alltid. Mange av slåssesekvensene føles mer konstruert for at de skal se kule og at de skal gi litt spenning annet enn at de skal virke troverdige innenfor sitt univers. Blant annet er noen av evnene overlegne andre de bruker og med mindre de sliter med at de ikke kan bruke alle like ofte, så er det rart å bruke de mindre effektive og mer primitive evnene.

Alt i alt er dette en helt grei film. Sci-fi-messig fungerer den som en slags X-files-episode. Dette er åpenbart ment på et yngre publikum enn meg. Det gjør at jeg bare delvis engasjeres i filmen. Føler dette ble for enkelt og for ufokusert til å virkelig glimre. Men i det store og hele tror jeg filmen vil føles helt severdig innenfor det rette publikumet. Tenåringer vil nok omfavne dette sci-fi-eventyret mer enn jeg gjorde. Dette minner litt om en typisk vampyr/varulv-film alla Underworld, bare at vampyrene er byttet ut med like onde og utenomjordiske Mogadorianere og varulvene er byttet ut med andre utenomjordiske.

- xXx: The Return of Xander Cage - Noen truer jorden med å styrtede satellitter
- Eagle Eye - Blir aldri noe du engasjerer deg nevneverdig i