Anmeldelse av Sauls sønn (Saul fia), ungarsk film fra 2015

Drama, Thriller, Krig Spilletid: 107 minutter

Sauls sønn - Trailer 28.11.2015

Et uforglemmelig Holocaust-portrett!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.02.2016]

I oktober 1944 er Saul Ausländer medlem av Sonderkommando, en gruppe jødiske fanger som tvinges til å hjelpe nazistene under massehenrettelsene i Auschwitz-Birkenau. En dag finner han en død ung gutt som han hevder er sin egen sønn. Mens hans medfanger planlegger å gjøre opprør og flykte, gjør Saul det nærmest utenkelige, han redder barnets kropp fra å bli kremert for å tilby gutten en verdig begravelse.

Denne sterke Holocaust-beretningen vant nylig Golden Globe for beste utenlandske film og kommer trolig til å få Oscaren den er nominert til også. Og kanskje ikke så rart, for det er både vondt, fælt og rystende sterkt å se en så særegen, stilsikker og røff skildring av masseutryddelsene i Auschwitz. Sjeldent eller aldri har så nære scener tatt oss rett med inn i helvete, for det er akkurat det det er, som om gasskamrene, menneskeskrikene, døden og krematoriumsflammene smekker oss i trynet!

Heldigvis er filmens særegne stil med på å skjerme oss en del for noe av det fæleste. For ”Sauls sønn” har sin helt spesifikke måte å følge hovedpersonen på. Som et kamera som hele tiden henger over skuldrene eller rett foran Saul, følger vi alle hans bevegelser der han jobber, sliter og kjemper seg igjennom dag og natt som fange. Kameraet viker ham ikke et øyeblikk, men kameralinsa har med vilje blitt innstilt slik at mye av det som hele tiden er rundt Saul blir uklart og ute av fokus, noe som gjør at vi ikke alltid ser eksempelvis de døde kroppene, skyting og annet jævelskap som skjer rundt ham så tydelig. Denne særegne måten å følge en karakter på setter virkelig tonen og stilen i denne filmen! Bortsett fra enkelte rene klipp er det lange scener her, hvor en utrolig planlegging, koreografi og helhet har måttet vært planlagt for å få scenene til å sitte. Vi som publikum blir slik belønnet med veldig troverdige dynamiske scener fra en virkelighet som nesten er ufattelig jævlig, selv i dag, men hvor filmen som skildring selvsagt også føles veldig ærlig, viktig og nødvendig for minnene og historiske fakta.

”Sauls sønn” er med andre ord langt i fra noe vakker filmatisk ”Schindlers Liste”, nei heller en meget slitsom, vond og så nære realistisk gjengivelse av dette helvete på jord som man tenker er mulig å komme. Regissør László Nemes debutfilm sitter slik som et brak, på flere måter, og filmen vil i all tid stå igjen som et av de sterkeste Holocaust-gjengivelsene som er gjort.

Det er lenge uklart hva som driver Saul. Hvorfor han for eksempel kan synes å ofre både seg selv og medfangers sikkerhet ved å kjempe for den døde guttens kropp er både uklart, delvis uforståelig og til filmens slutt til og med frustrerende smått irriterende. Hvorvidt man er religiøs selv eller ikke vil nok trolig påvirke hvordan man tolker og tenker rundt dette aspektet i denne filmen.

”Sauls sønn” er helt unik, både i historie, gjengivelse og skildring, men mangler ironisk nok den bitte lille biten som gjør at man blir følelsesmessig klok på absolutt alt her, uten at dette egentlig er noe negativt forsåvidt. Det blir mer som en siste subjektiv bit som eventuelt kan legges til, og drivkraften til Saul blir ikke like godt overført til oss og like engasjerende, noe som gjør at det hele også blir litt utdragende til slutt. Skuespiller Géza Röhrig i rollen som Saul gjør en enormt god jobb, men blir veldig statisk og lik i ansiktsuttrykket hele tiden, selvsagt for bevisst å skjule følelseslivet sitt for å overleve, men likevel gjør dette litt med vår tilknytning til ham. Som film er uansett dette en helhetlig både unik opplevelse for oss tilskuere, samt en stor bragd rent filmteknisk og formidlingsmessig!

- En jøde er et kolli…

14.03.2016 sier Takeshifjes: Jepp! Det er jo derfor derfor det er befriende å se noe annet etter en lang rekke med Hollywood-filmen. Man føler seg ikke undervurdert som seer.
07.03.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Absolutt modig gjort av regissøren ja, det er jo mye av dette som er med på å "gjøre" denne filmen, at den blir så særegen, og det står det respekt av. Dette er jo som du er inne på virkelig også med på å sette seeren i en litt annen posisjon ja, som å lete mer og engasjere seg mer i hovedpersonen, i stedet for å få ting overtydelig malt opp for seg med eksempelvis tydelige følelsesutbrudd og reaksjoner.
Når jeg tenker på Saul så ser jeg også hva for noe forferdelig han var blitt til, et "menneske" som ikke lenger er nettopp slik et menneske skal være! Det blir jo videre slik klart at om man hadde skildret ham som et mer tradisjonelt offer på film, ja så hadde han heller kanskje ikke blitt husket så godt og sittet i lenge etter....
06.03.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Ja, det blir jo til syvende og sist subjektivt, men jeg kan jo forklare litt om hvorfor dette funket for meg :)
Jeg syntes det å unngå scener hvor Saul bryter sammen, eller gi mer gjennomgående forklaringer på hva som motiverer ham var et modig grep fra filmskaperens side. Etter min mening er det noe som sensititiviserer seeren i den forstand at en må lete og være svært oppmerksom på ørsmå endringer i skuespillerens mimikk. Dette er med på å bygge opp en klaustrofobisk spenning som gjør at de "emosjonelle" episodene (som når han er alene med barnet) blir, i mangel på et godt norsk ord, mye mer "haunting". Det er også med på å bygge opp til det enigmatiske klimakset i filmens siste minutt.
Samtidig syntes jeg at det var passende (eller verdig om du vil) at denne distansen gjør at filmen til tider kan oppleves som litt kald og utdragende, nettopp fordi dette speiler og kommenterer innholdet i filmen. Man blir selv utmattet av de meningsløse grusomhetene og jeg gledet meg nesten til Saul skulle møte sin uunngåelige skjebne slik at jeg kunne få fred. Det fikk meg blant annet til å tenke på hvordan slik misbruk produserer mennesker som bare er levende gjenferd og hule skall, som igjen gjør det lettere for overgipere å videre dehumanisere sine ofre.
For min egen del tror jeg at regissørens valg gjorde filmen mindre umiddelbart emosjonelt voldsom, men også at jeg satt igjen med mer etter at den var ferdig.
02.03.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': Er veldig enig i at fokuset på ham viser på en og samme gang hvor fokusert han er på å ikke "ta inn" omgivelsene, m.m. Ironisk nok blir det likevel litt kaldt og stivt, om du skjønner? Tror jeg hadde følt det mye sterkere om han f.eks hadde brutt sammen, om så bare i en bitte liten scene liksom... men det blir kanskje bare litt subjektivt... :)
29.02.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et uforglemmelig Holocaust-portrett!': En god anmeldelse av en veldig vond film! Er forsåvidt enig i at at det er vanskelig å trenge helt inn i følelsene/drivkraften til Saul, men dette er også et grep som gjør at filmen lever videre etter at en har forlatt kinosalen. Samtidig syntes jeg det var noe verdig i denne måten å portrettere en lidende på, hvor kampen for verdighet og menneskelighet også er et overordnet tema på filmen som hele.
Kameraet som visker ut Sauls forferdelige omgivelser gir også et umiddelbart innblikk i hans psyke. Det sier noe om at det er grenser for hvor mye grusomhet et menneske kan forholde seg til og hvilke deler av seg selv en må skru av for å overleve i en slik dødens fabrikk.
Jeg tror også den vil bli stående som en av de sterkeste Holocaust-gjengivelsene som er gjort. En viktig film.

• Sauls sønn
  • Wall Street Journal