Anmeldelse av Devil's Backbone (El Espinazo del diablo), spansk film fra 2001

Drama, Kriminal, Fantasi Spilletid: 106 minutter Aldersgrense: 15 år

Blanding mellom skrekkfilm og thriller

[Skrevet av: cathrine, Dato: 23.07.2002]
Historien i ”Djevelens Ryggrad” utspiller seg i 1939, og den spanske borgerkrigen er på vei til å ende i republikanernes disfavør. Den foreldreløse Carlos blir brakt til et barnehjem av den nå falte farens soldatkamerater. Dette barnehjemmet blir drevet av noen idealister som tar seg av gutter som har mistet foreldrene i krigen. Men rent bortsett fra krigshverdagens problemer viser det seg at det er ting som ikke er som det skal være i dette barnehjemmet...

Det å kalle ”Djevelens Ryggrad” for en skrekkfilm er kanskje litt på kanten; det er aldri noen hårreisende skumle scener her, selv om pulsnivået stiger betraktelig enkelte ganger. Personlig synes jeg den blir noe litt nærmere en thriller, selv om den ikke har det intense preget som en del thrillere har. Så i mine øyne blir dette en slags hybrid mellom de to ovenfornevnte kategoriene.

Når dette er sagt er dette langt i fra en dårlig film. Del Toro, også med ”Blade 2” på samvittigheten, har gjort en til tider svært god jobb. Han har fått til en dyster setting i barnehjemmet, som enkelte ganger blir nesten klaustrofobisk; og en del av scenene er som sagt ganske nervepirrende, om ikke hårreisende skumle. Dessuten er historien etter min mening svært god, den går litt dypere, og med bedre historisk setting, enn mange av de ”typiske” skrekkfilmene.

Filmens absolutt største pluss er skuespillerprestasjonene, disse synes jeg enkelte steder grenser til glimrende. Så da er et som sagt synd at Del Toro ikke greier å gjøre filmen så skummel som den kunne blitt, men alt i alt en film som er vert å se. Kanskje ekstra mye for de litt mer lettskremte blant oss?

- The Shape of Water - Varierende om merksnodig fantasyromanse
- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Hellboy II: The Golden Army - Langdryg overeksponering med for mye armer og bein
- Pans Labyrint - Magisk eventyrfilm for voksne
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction
- Blade 2 - Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære
- Mimic - Monsterfilm om store insekter

• Filmanmelderen.no
  • Internet Reviews

Spania, Argentina, Mexico

Spansk

Good Machine, Sogepaq, Canal Plus Spain, Anhelo Producciones, Tequila Gang, El Deseo S.A.