Anmeldelse av The Big Short, amerikansk film fra 2015

Biografi, Drama Spilletid: 130 minutter

The Big Short - Trailer 23.11.2015

Friskt blikk på finanskrisen og oss mennesker

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 28.01.2016]

Da det store amerikanske kreditt- og boligkrakket på slutten av 2000-tallet rammet, var det fire outsidere i finansbransjen som forutså dette ville komme. Store navn som Brad Pitt, Steve Carell, Christian Bale og Ryan Gosling står sentrale når denne sanne historien brettes ut av regissør Adam McKay.

McKay, som står bak andre tidssatirer og portrett som eksempelvis ”Anchorman”-filmene, treffer her godt blink med sin skildring av finanskrisen i USA. Det er med et friskt og svingende tidvis særegent filmspråk at McKay ruller frem tragedien som dette virkelig var. Interessant nok avslutter ham med nærmest å spytte oss mennesker i trynet med å sette fingeren på at det samme vil skje igjen, vi vet bare ikke når. Manuset er morsomt, vittig og tidvis overraskende, men også veldig filmatisk og konstruert av typen ’slik snakker ingen i virkeligheten’, men friskt er det altså! ”The Big Short” kan på mange måter sammenliknes med Scorseses ”The Wolf of Wall Street” i den varierte, morsomme og forholdsvis enkle fremstillingen av langt tyngre materiale.

Det er særlig Christian Bale som utmerker seg i en herlig uforutsigbar, småvill og sær rolle. Fremstillingen av den uglamorøse Michael Burry frembringer mangt et smil, og forblir som et slags bilde på det alle de andre menneskene innen finansbransjen aldri var og glemte å være, nemlig fornuftige, logiske og rasjonelt tenkende mennesker! Et stjernespekket stjernegalleri krydrer filmen for øvrig og er sammen med McKays regi og manus med på å gjøre noe i utgangspunktet gørr kjedelig, tørt og tragisk men likevel uinteressant til noe tidvis riktig så underholdende.

”The Big Short” bryter til og med enkelte filmatiske normer og konvensjoner, blant annet ved at flere karakterer henvender og snakker til oss rett mot kamera. Flere morsomme avbrekk hvor kjente personligheter stopper opp filmen for å forklare vanskelig og innviklet finanspolitikk for oss ”dumme” publikummere, er også med på å gjøre dette severdig. Likevel klarer ikke filmen helt å fri seg fra det nærmest uunngåelige kjedelige, utdragende og i lengden kjedsommelige i tematikken, men heldigvis ikke så mye at det preger filmen stort. Om vi imidlertid faktisk blir så veldig klokere på finanssjargongene og språket, nei det er virkelig ikke sikkert.

Underholdende er det uansett, samt lærerikt som nylig historikk i bilde på hva som i stor grad faktisk skjedde. Forhåpentligvis er den også en vekker for folket, før man for eksempel velger å la seg sluke av bankene. Sannsynligvis hjelper det dessverre likevel lite, for som filmen smekker oss i trynet med og viser, er vi så trangsynte, dumme, naive og aldri lærer i jakten på penger og profitt, at krakket alltid vil komme igjen, og igjen, og igjen…

- Vice - Fengende historisk portrett av politisk og menneskelig galskap
- Anchorman 2: The Legend Continues - Bisarr latterkule
- The Other Guys - Interessante spirer som drukner
- Step Brothers - Okei morsomt men uten den store flyten som film
- Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby - Vekker ikke den største latteren
- Anchorman - The Legend of Ron Burgundy - Stødig tullekomikk med Farell og gjengen

- Underholdende finansgalskap

• Dailyreview.crikey.com.au
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Filmjunkie.blogg.no
  • Scoopet
  • Skont Productions (Youtube)
  • Filmhjerte.blogg.no