Anmeldelse av The Revenant, amerikansk film fra 2015

Eventyr Spilletid: 156 minutter

The Revenant - Trailer 17.07.2015

Intens villmarkswestern

[Skrevet av: Jacob Andersen, Dato: 22.01.2016]

Året er 1832. Langt inne i villmarken er en gruppe jegere på jakt etter pels. Jaktlaget, ledet av kaptein Andrew Henry, har en hvilepause i det et bakholdsangrep finner sted. Pilene flyr i alle retninger. Urfolket er i overtall og kaptein Andrew Henry og hans jegere må flykte i en flåte. Kun halvparten av mennene overlever. Og vondt skal bli verre når kapteinens mest erfarne mann, Hugh Glass, møter på en grizzlybjørn. Det blir et møte som skal vise seg å få store konsekvenser.

Innspillingen av The Revenant har ikke gått knirkefritt for seg. Når man ser filmen er det tydelig hvorfor. Her gjøres ingenting halvveis. Regissør Alejandro González Iñárritu (Babel og Birdman) insisterte på å kun bruke naturlig lys. Innspillingen skulle vare til mai, men ble ikke ferdig før i august. 12 forskjellige lokasjoner i tre forskjellige land ble benyttet. I utgangspunktet var planen å spille inn hele filmen i Canada, men været var for varmt så de måtte til Argentina. I tillegg kommer scenene spilt inn i USA. Mange crewmedlemmer droppet ut eller endte opp med å få sparken. En av dem kalte innspillingen "A living hell". Iñárritu gikk ut og forsvarte filmen og sa at når du ser den: "you will see the scale of it. And you will say, Wow." Og wow er akkurat det jeg tenkte.

The Revenant åpner med Hugh Glass på jakt med sønnen sin dypt inne i villmarkens skoger. Vi hører lyden av bekker som renner og dype åndedrag. Lydbilde er noe teamet bak The Revenant må ha jobbet lenge med. Enten det er lyden av vann, vind eller pust så skaper lyden en helt særegen stemning. Kulden og etterhvert all smerten kjennes ekstra godt på publikum ved hjelp av et grundig lydarbeid. Disse lydene er nesten like viktig for filmen som selve soundtracket. Soundtracket som veksler mellom orkestermusikk og rå trommebeats, sitter også som et skudd. Lyden i The Revenant er noe av det beste jeg har hørt på film.

Rett etter nevnte åpningsscene blir jaktlaget utsatt for et bakholdsangrep. En kamp på liv og død utvikler seg, og som publikum føler du deg fanget mitt oppi det. Kamerabruken er alt annet enn kjedelig og det skjer så mye, så raskt at du knapt rekker å puste. Til tross for kaoset som oppstår så har cinematograf Emmanuel Lubezki (Birdman og Gravity) stålkontroll på det hele. Kamera veksler mellom å følge tilfeldige jaktmenns tragiske skjebne og mer sentrale karakters kampscener. Publikum har sett kampscener i westernfilmer tidligere, men ikke på denne måten. Det er ekstremt intenst. Piler flyr, blod spruter og menn skriker. I det åpningsscenen er over er du nærmest lettet. Den siste Mad Max filmen dukket umiddelbart opp i hodet mitt. Mad Max: Fury Road var en helt rå filmopplevelse, men den gikk i 200 kilometer i timen fra start til slutt. Det trodde jeg i et par minutter at The Revenant også skulle gjøre, men regissør Iñárritu har andre planer enn som så.

The Revenant er en brutal historie om overlevelse og hevn. I hjertet av den finner vi Hugh Glass spilt av Leonardo DiCaprio. Skuespilleren har selv sagt at han kan navngi 30, 40 sekvenser som han måtte gjennom som er noe av det vanskeligste han noen gang har gjort. Og det finnes nesten ingen grenser for hva ikke bare karakteren Hugh Glass, men også hva DiCaprio selv må gjennom. Det blir nesten en slags Jackass i villmarken hvor det ene stuntet overgår det andre. Det at vi vet at DiCaprio selv må gjennomføre det meste av det vi ser, gjør filmopplevelsen enda råere. DiCaprio er fenomenal i hans mest fysiske rolle til nå, og antagelig noen gang. Det er en overraskende stille film, og jeg kan ikke huske å ha sett DiCaprio i en "leading role" med så få replikker. Noe som gjør at vi ikke blir så godt kjent med Hugh Glass. Vi får også noen flashbacks, ellers må vi tygge på de få replikkene han leverer. Vi heier naturligvis på Glass, men det er ingen typisk helterolle og filmen kan på ingen måte beskyldes for å være klisjefull. Nå tror jeg DiCaprio endelig vinner Oscaren han fortjener.

DiCaprio er ikke den eneste skuespilleren som imponerer. Tom Hardy gjør en solid innsats som John Fitzgerald, et annet medlem av jaktlaget. Hardy spiller en barsk truende skikkelse og har en enorm tilstedeværelse i filmen. Domnhall Gleeson (Star Wars: The Force Awakens) gjør en strålende innsats som kapteinen deres Andrew Henry. Hvis en leter godt nok er også Kristoffer Joner å skimte. A-magasinet publiserte nettopp en sak om at Joner tilbragte et halvt år på settet til The Revenant. Snakk om å bli klippet bort! Og når vi først snakker om klipping har filmen fullt fortjent blitt Oscar-nominert for nettopp det.

The Revenant er en intens filmopplevelse. Under de mest intense scenene satt jeg "wow, wow, wow, shit, shit, holy shit, WOW!". Den nå nesten berømte Grizzlybjørn-scenen ser så ekte ut at jeg ikke har sett maken. Og det er andre scener som jeg ikke skal røpe her som jeg ikke kan vente med å se igjen. Filmen har flere rolige opphold noe som gjør spenningssekvensene enda mer nervepirrende. Landskapsbildene er fantastiske og bilde er generelt vakkert. Det ser ikke så "Hollywood" ut, heller rått, kaldt og ekte. Alt i alt har Iñárritu laget nok en klassefilm. Jeg blir ikke overrasket om han blir den første regissøren til å vinne Oscar for beste film to år på rad. The Revenant er filmskapning på sitt beste. En villmarkswestern ulikt alt annet du har sett. The Revenant må rett og slett oppleves. og det på kino!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

- Birdman - Morsom og spesiell filmlek
- Biutiful - Styggvakkert om Barcelonas underverden
- 21 Gram - Sterk film med framragende skuespill
- Elskede Kjøtere - Forskjellige skjebner møtes ved en tilfeldighet

- Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Iñárritu og DiCaprio skaper stor magi
- Overlevelsesberetning uten sidestykke

16.02.2016 sier Sylvia: Syntes denne filmen var fantastisk. Tok et tilbakeblikk på filmer som har vunnet Oscar for beste film tidligere og tror The Revenant kommer til å føye seg inn i den eksklusive rekken!
15.02.2016 sier Takeshifjes: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'Overlevelsesberetning uten sidestykke': God anmeldelse! For meg ble filmen derimot litt Gravity møter Gladiator, med et litt lunket resultat. Verdensrommet er byttet ut med isødet og overlevelsesinstinkt/ønsket om å leve er byttet ut med hevn/overlevelsesinstinkt. Samtidig som filmenen flyter godt fra scene til scene føles det som filmene er konstruert i etapper hvor hver etappe skal inneholde en ny fare, eller gi litt pusterom for at neste etappe skal få enda mer intensitet. Det er klart at hovedpersonene vil komme seg frem og hver etappe mister litt kraft i takt med hvor usannsynlig deres overlevelse er. I Gravity endte dette opp med å bli direkte komisk og jeg kan huske at flere i salen lo da SB holdt på å sette seg fast i noe sjøgress, som en siste prøvelse, helt i slutten av filmen.
26.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Ole Marius Repstad sin omtale 'Overlevelsesberetning uten sidestykke': Hehe, kan kjenne meg igjen i det der med å få lyst til å le litt! Det var jo såpass mye gravalvor her at enkelte steder så føler man nesten som å le avskrekkende og/eller av lettelse over ikke å være i samme situasjon som ham... ;)
22.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Jacob sin omtale 'Intens villmarkswestern': Bra at du vektlegger lyden, for den er jo ofte lett og overse/ta forgitt, men her er den helt makeløs ja! Og kult med den bakgrunnsinfoen om innspillingsprosessen, noe jeg ikke har problemer med å skjønne var et sant helvete! :/
21.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk': Takk! Ja, filmen er ikke slik sett "feilfri", men kan alltids få "ros" for at Glass er like kald som historien forøvrig, hehe ;D
Veldig bra observert det med Gladiator! Ja, husker de (korn)åker-flashbacksene fra "Gladiator" godt!
Synes Gladiator er god på dette ja, langt mindre kald enn f.eks "Robin Hood" og "Kingdom of Heaven", etter hva jeg husker... ? Musikken er jo også med på å skape emosjoner her, for den musikken er helt fantastisk i Gladiator, og blir videre med på å mykne opp kanskje. :)
21.01.2016 sier Jacob: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk': Knall anmeldelse. Særlig det nest siste avsnittet er godt observert. Jeg tenkte aldri på det underveis, men det er sant som du sier, vi får aldri helt taket på DiCaprios karakter. Sitter å jobber med min egen anmeldelse og kom til å tenke på at filmen har flere likhetstrekk med Gladiator, både historiemessig og med tanke på bruken av flashback/hallusinasjoner. Ridley Scott sine filmer er jo som vi har snakket om før ofte litt kjølige, men jeg vil hevde man blir mye mer knyttet til Russel Crowe sin karakter i Gladiator, enn DiCaprios i denne.  Ikke at det nødvendigvis er negativt, men ja artig å diskutere.

• The Revenant
  • Scoopet
  • Gamereactor.no
  • Dailyreview.crikey.com.au
  • Halvardhenry.blogg.no
  • Heftig
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Filmskribenten.dk
  • Skont Productions (Youtube)
  • Unikumnett.no
  • The Telegraph