Anmeldelse av Mine Beste Dager (Trois souvenirs de ma jeunesse: Nos Arcadies), fransk film fra 2015

Drama Spilletid: 123 minutter

Sterk og oppslukende oppvekstskildring!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.01.2016]

Antropologen Dédalus stoppes på mistanke om å være russisk spion. I forhøret hentes epoker i livet hans på 80- og 90-tallet fram, og vi blir vitne til hans rike barndom og ungdomsår. Dédalus møter blant annet sin store kjærlighet i Esther, ei jente som skal prege livet hans i all tid etterpå.

Historien om Dédalus er en hjertevarm, rikholdig og svært godt skildret oppvekstskildring av typen litt eldre europeisk og indie-preget sort, noe som får filmen til å oppleves både frisk og ”ny”, men uten å egentlig være det, sånn filmatisk historisk. Selve rammen rundt politiavhøret av Dédalus oppleves som det svakeste leddet i historien. Den føles litt kunstig og smått meningsløs, all den tid filmen bruker desidert mest tid på hans ungdomsår. Hvorfor kunne man ikke skildret disse årene på bakgrunn av noe enklere enn denne spionpågripelsen, en antakelse som allerede i starten uansett avfeies som en misforståelse?

Anyway… skildringen av hans fortid er i alt fra tidskoloritt, musikk, rytme, filmatisk språk og skuespill helt fortreffelig herlig gjort, og man blir raskt revet med! Skuespillerne i særlig hovedrollene av Quentin Dolmaire og Lou Roy-Lecollinet er knallsterke og bra castet. Begge klarer med sitt vakre ytre og avslappede naturlige sjarmskuespill å tilføre denne evnen til å oppsluke seeren, selvsagt sammen med et smart manus som inneholder så mye gjenkjennelig og nostalgivekkende at et voksent publikum garantert vil storkose seg.

Filmatisk er regissør Arnaud Desplechin ekstremt flink på å skape og skildre slike retro ungdomsskildringer i selv de minste scenene, og mange små nydelige dialoger eller hendelser gjør at selve hovedhandlingen nærmest ikke trenger å føles viktig i det hele tatt. Opplevelsen i denne filmen ligger heller ofte mye mer i stemningene og menneskeskildringene som skapes.

”Mine beste dager” blir videre også en fortelling hvor rom og tid opphører i store deler av filmen, mens man også innhenter dette innimellom på en god måte uten at det hele blir alt for utsvevende. Det er en film som tar deg med tilbake, uansett hvordan ditt eget liv har vært, og skaper assosiasjoner og minnevekkelser nok til å bli grepet. Som motvekt til mer klassisk fortellende amerikansk genrefilm blir den også befriende behagelig med sine langt mindre strengere narrative rammer og fremgang. En herlig film for et voksent publikum dette!

• Mine Beste Dager
  • Agderposten