Anmeldelse av BMI - Turné - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2016

Komedie Spilletid: 29 minutter

BMI - Turné - Sesong 1: Begynner lovende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.01.2016]

Gutta i improvisasjonsgruppen 'Bare Moro Impro' (BMI) møttes i studietiden, men nå er tiden inne for å gå videre i livet. Leo ønsker å søke på teaterhøyskolen, Olav skal ta en master i retorikk og Christian har fått tilbud fra Stand up Norge. Så har vi stakkars lille Emil som er livredd for å miste sine beste venner. I spontan desperasjon arrangerer han en turné for å tviholde på den muntre gjengen. Men det å tjene penger på improvisasjon er vanskeligere enn først antatt. Dette blir en lang og pinlig ferd i folkevognbussen Molly der både vennskap og profesjonalitet blir satt på prøve...

Gruppen BMI (Bare Moro Impro) er en reel og fremadstormende norsk humorgruppe. De klarte mesterstykket å fylle Grieghallen nesten til taket på første forsøk og nå har de altså fått sin første TV-serie på NRK. Det er mange humorgrupper som har forsøkt seg i TV-ruten før med vekslende hell i alt fra Raske Menn, Ylvis, Kollektivet med flere. I denne NRK-serien spiller gutta seg selv, eller riktigere en parodi på seg selv med mye humor på sin egen bekostning. På manus og regi får de hjelp av David Skaufjord, som er en norsk manusforfatter, skribent, tegneserieskaper og skuespiller fra Fevik.

Serien begynner litt småflaut med typiske improvisert humor fra scenekanten. Der begynner jeg å bli litt skeptisk til hva det er jeg ser på. Er nemlig gått litt lei slik teatersport. Men så begynner folkevognbussen å rulle sammen med gjengen og da åpenbarer det seg noe gull underveis. Det blir mye moro når disse slitsomme morsomme folka drar på turne med noen enda mer slitsomme folk de møter på sin vei.

Første episode er veldig moro fra ende til annen. Der øyner jeg at dette kan være en serie jeg kan kose meg glugg i hel med. Blant annet får vi se den fargede mannen som leier inn gruppen BMI for underholdning på et eldresenter. Han har en enorm energi og er noe gutta synes er en litt for voldsom type. Det topper seg når de til og med må bo hjemme hos ham med hans eldre syke mor som tror en av gutta er Erik Bye. Jeg elsker første episode. Det er verdt å se serien bare for den.

Jeg er stor fan av kreativ komikk som også går litt utover det vanlige. Denne serien har lagt seg på en dramalinje med komikk underveis som er svært gøyal. Det hele er veldig gøy på topp, men dessverre følger ikke de andre episodene opp med samme kvalitet. Alt blir veldig varierende. Situasjonskomedien, vitsene og poengene er veldig bra på topp, men så faller andre spøker mer i fisk. Noen episoder og en del av humoren virker mer å være ymtet på de som kjenner godt bransjen BMI oppererer i.

Dette handler om alt fra nerding fra Ringenes Herre, folk som begynner å referere handling fra serien som om de var virkelige personer, vi blir med på firmafest med en energisk skikkelse og så blir vi også med på et kristent stevne der Improgjengen får utfordringer med å underholde et ungt kristent publikum. Tredje episode er en kreativ trip tilbake til ungdomsskolen, men dessverre sitter ikke alle poengene like godt. For de fleste av poengene er det mer slik at jeg ler inni meg. Det blir også moro med at gjengen er flaue over noen av medlemmenes oppførsel utenfor scenen.

Det var litt vanskelig å skulle rulle terning på denne serien. Når serien er på topp så er det hysterisk morsomt, men det kommer også stunder der humorpoengene snubler litt. BMI virker å være en smart og munter gjeng. Håper de kommer tilbake med flere serier med kvalitet som den første episoden som var veldig gøy. Ellers holder de andre episodene et greit nivå. Jeg føler dette ikke var noen dårlig første inntrykk i en ellers vanskelig norsk TV-humor-satsing. Jeg liker konseptet veldig godt, men en del av spøkene når ikke helt ut, men likevel heier jeg videre på Bare Moro Impro, og håper de kommer sterkere tilbake. Jeg ruller en forsiktig firer for en brukbar TV-debut. Om du er spent påserien ligger den ute i sin helhet på NRKs Nett-TV.

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

• BMI - Turné