Anmeldelse av Okkupert - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2015

Drama, Krig Spilletid: 45 minutter

Okkupert - Trailer 18.08.2015

Okkupert - Sesong 1: Alt for Norge!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2015]

Serien starter i en nær fremdtid der USA er selvforsynt med energi. Borgerkrig lammer oljeproduksjonen på den arabiske halvøy og Europa står på randen av energikrise. På samme tid tenker Norge å slutte å utvinne olje og gass fordi vi rammes av klimaendringene. Dette fordi Norges statsminister, Jesper Berg, fører en aggressiv miljøpolitikk. Han vil at Norge skal satse på en thoriumproduksjon som skal forsyne Norge og verden med ren energi.

Olje og gass-alderen har gitt Norge all den velstand vi kunne drømme om, men litt inn i fremtiden er det tid for å ta grep som gjør at verden må tenke på hva de utsetter miljøet for. Jesper Berg er en karismatisk miljøpolitiker som er i medvind i det serien sparkes i gang, men så skjer det noe med ham. Statsminister Jesper berg blir kidnappet i et helikopter.

Det viser seg at russerne har tatt en alvorsprat med ham. De forteller at de vil sette hardt mot hardt om ikke Norge begynner å utvinne olje og gass igjen i stor skala. Og inntil videre tenker russerne å beholde trykket mot Norge til vi har vist at vi er til å stole på. Jesper Berg forsøker med en diplomatisk løsning. Han vil ikke at noen liv skal gå tapt. Ingen vil provosere russerne og etter at USA er ute av Nato står Norge alene igjen om å forsvare seg selv.

Men Berg skal snart merke okkupasjonsmakten som trykker på med all kraft. Vi får se en kneblet statsminister som blir nikkedukke for russerne. Russerne sier de skal trekke seg ut om alt går etter planen, men så begynner en motstandsgruppe ved navn ‘Fritt Norge’ å stikke kjepper i hjulene for ‘freden’. Det gjør det heller ikke bedre at høytstående folk i PST tar side i konflikten. Det blir også farligere når en russerfiendtlig journalist som graver dypere og dypere i den betente sannheten om hva som egentlig foregår.

Noen forsøker å unngå krig, imens andre setter hardt mot hardt for å få russerne ut av landet og kontrollen av Norge. Statsministeren forsøker å spare liv, men andre ser på ham som en feiging. Den tøffe russerfiendlige journalisten Thomas Eriksen har en kone i restaurantbransjen. Noen mener at Bente Norum profitterer på russerne, fordi de gjør at restauranten hennes går rundt. Vi får også se en livvakt som blir brukt som altmuligmann.

Første møte med serien byr på store saker og første episode byr på et småfascinerende scenario. Vi får se at det ikke er bare, bare å bli okkupert av en stormakt. Konseptet på serien er aktuelt som bare det med en russisk kjempe som ruster opp i nesten samme skala som under den kalde krigen. Det er et spennende konsept for en TV-serie av dette formatet.

Alt er utformet av en ide av suksessforfatteren Jo Nesbø. Sammen med den solide regissøren Erik Skjoldbjærg (Insomnia, Nokas, Pionér) har de gjort denne serien klar for norsk TV. Skuespillet er stødig nok med store navn som Ane Dahl Torp og Vegar Hoel. I tillegg får vi frontmannen Henrik Mestad. Han er passe karismatisk som statsminister Jesper Berg. Og i tillegg får nykommeren Eldar Skar mye tid på skjermen som Hans Martin Djupvik i lag med Selome Emnetu og Ragnhild M. Gudbrandsen.

Med et budsjett på 90 millioner er serien den dyreste norske TV-produksjonen til dags dato. Men selv om serien er okei vellaget, føler jeg ikke man får igjen for så mange kroner brukt i alt serien foretar seg. Det blir for mye av det gode til tider og serien klarer ikke å gjøre settingen like troverdig til en hver tid. Serien fremstår som litt kunstig til tider. Og i tillegg lider serien midtveis av en god del klisjeer som vi skjønner litt for tidlig at kommer. Jeg kan ikke dømme hva som hadde vært helt troverdig i en slik situasjon, men dette føles ikke alltid helt patent.

Dette minner litt om gufs fra den kalde krigen. På mange måter kan dette minne litt om spenningsfilmen ‘Orions Belte’, bare i større skala. Men der ‘Orions Belte’ fremsto som gjennomført i alle bauer og kanter som en av Norges beste actionfilmer gjennom tidene, halter dette tidvis litt. Serien fremstår som noe trist og traust midtveis. Man vet ikke lenger hvem som er venn eller fiende. Folket splittes imellom partene. Noen vil beskytte landet for en hver pris, imens andre er redd for represalier fra Russland.

Serien byr på spennende tankegods. Dette skal beskrive den verste krisen siden andre verdenskrig. Men det er vanskelig å vite hvem man skal holde med i TV-serien. Det er splittede interesser og noen ting fremstår som reineste terrorangrep. Serien forsøker å si hvor grensen mellom krig og terror går. Synes serien var bra spennende i første episode, men så dupper det litt før det sakte men sikkert bygger seg opp igjen mot slutten. Man lurer også litt på hvordan dette vil ende. Det som i alle fall er sikkert er at det legges opp til også en andre omgang. Selv om serien rotet seg noe bort noen episoder inn i starten, alt føler jeg dette var en grei TV-serie som bød på okei underholdning i høst/vinter-mørket. Derfor ruller jeg en stødig firer for en TV-serie som rodde seg fint i land.

- Okkupert - sesong 2: Enda mer fengende og fyldig!
- Okkupert - sesong 3: Holder fremdeles høy kvalitet

02.12.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Okkupert - Sesong 1: Alt for Norge!': Veldig enig! Mye som er sånn 'helt greit" her... Mulig alle ulike regissørene for hver episode gjør at ting ikke får satt seg like godt, at ikke særpreg tørres å bli satt fra hver enkelt regissør i frykt for å skille en episode ut, som om alle skal møtes et gjennomsnittlig småkjedelig mildt sted på midten...

• Okkupert
  • Nettavisen