Anmeldelse av Hellboy II: The Golden Army, amerikansk film fra 2008

Action, Eventyr, Fantasi Spilletid: 120 minutter

Hellboy II: The Golden Army - Trailer 18.08.2008

Langdryg overeksponering med for mye armer og bein

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.08.2008]

Prins Nuada er fra underverdenen og ser seg lei av å bo under jorden. Han vil ha en verden hvor alle skapninger kan vandre fritt og vil vekke en dødbringende gylden armé fra sin dvale for å lykkes. Hellboy bor på Area 51 sammen med kjæresten sin og fiskevesenet Abe. De vil sammen med den merkelige skapningen Johann Krauss kjempe for å redde menneskeheten fra sin undergang...

Filmen begynner med en liten oppsummering av begynnelsen av forrige film. Man forteller at i 1944 reddet forskere et merkelig vesen som kom ut av en annen dimensjon. Han så ut som en liten djevelgutt og ble derfor kalt Hellboy. Han ble adoptert av professor Broom og lever i USA der han tjener nasjonen.

Det hele begynner på julaften i 1955 på Douglas-basen i New Mexico. Snøen lave ned og juletrærne er på plass. Vi dukker inn i en av boenhetene der professoren forsøker å oppdra Hellboy som sin egen sønn. Lille Hellboy sitter å ser på TV og hans fosterfar Broom sier at det er nok TV-tid for denne kvelden. Hellboy vil ha en godnatthistorie før han legger seg og venter på nissen. Broom henter fram en gammel mytologisk bok som han leser fra.

Det sies at i tidenes morgen levde mennesker, dyr og magiske skapninger sammen under Aiglin Fadertreet. Men menneskene ble skapt med et hull i hjertet. Et hull som ingen eiendel, kraft eller viten kunne fylle. Og i dets grenseløse grådighet, drømte menneskene om å herske over hele jorden. Blodet til mange alver, troll og tusser ble spilt i krigen mot menneskene. Kong Balor, Alvelandets enarmede konge, betraktet nedslaktingen med frykt og fortvilelse.

Men en dag tilbød tussesmedenes mester seg å konstruere en gyllen mekanisk arme på 70 ganger 70 soldater, som aldri ville føle sult og ikke kunne stanses. Prins Nuada tryglet sin far om å si ja. Konstruer armen, sa kongen. Det ble lage en magisk krone som de kongelige styrte armeen med inntil de ble utfordret. Men ingen utfordret Kong Balor og han beholdt kontrollen.

Hellboy bryter inn og spør hva som skjer om noen utfordrer han. Professoren svarer at da må utfordringen besvares. Verden var endret, og neste gang menneskene var på marsj, følte de jorden skjelve under sine føtter. De møtte den gyldne arme som ikke hadde noen samvittighet, og følte hverken lojalitet eller smerte. Menneskene hadde ikke en sjanse og tapte slaget. Kong Balors hjerte ble tynget over dette og han følte anger. Han beordret dermed våpenhvile, og delte kronen i tre.

En del til menneskene, og to til Balor selv. Til gjengjeld holdt menneskene seg til byene, og de magiske skapningene eide skogene. Våpenhvilen skulle opprettholdes av deres etterkommere, inntil Jordens siste dag. Men prins Nuada trodde ikke på menneskenes løfter. Han reiste i eksil, og sverget å vende tilbake den dagen hans folk trengte ham mest. Så den gyldne arme lå innestengt i jorden i dvale ventende. Og der er den til denne dag og venter på at kronen skal bli hel igjen. Så er historien ferdig og Hellboy spør om det er sant det han har fått beskrevet og Broom sier at det finner han nok ut en dag.

Dette er oppfølgeren til filmen Hellboy fra 2004. Denne gangen får man mange av de samme karakterene i et helt nytt eventyr. Også denne gangen handler det om godt og ondt og det å redde menneskeheten fra sin største fare. Filmen har mange likhetstrekk i konseptet til Ringenes Herre uten at dette har noe særlig å stille opp med forhold til de klassiske filmene. Her får man også monstre og kamper mellom godt og ondt. Men her er det ingen ring men en krone som er nøkkelen til å styre verden og den er delt i tre deler og når den kommer sammen igjen er verdensbalansen snudd. Det må man for all del hindre. Med denne sovende gyldne armeen kommer jo også tankene på det man fikk presentert i Mumien 3 også. Det er også vevd inn en lite vellykket kjærlighetshistorie som var litt for fjortisaktig og vanskelig å svelge for min del.

Det hele begynner med at vi får se en dårlig teksturert Hellboy som liten. Det er noe av det som lukter mest fake av det jeg har sett på kino de siste årene. Men resten er ganske okei i så måte. Og du lurer kanskje på om det er noen kule monstre her? Ja, det er flere tøffe og varierte skapninger man møter. Men det hele svekkes litt at man føler de er litt overeksponert, og man går litt lei av deres åsyn som en dårlig monsterfilm. Man mister følelsen av at disse er så skumle som de skal være.

Det hele ble litt kjedelig i lengden, og filmen varer jo i hele to timer som med dette utgangspunktet blir minst en halv time for mye. Bedre blir det ikke av at man vet hvem som må vinne. Selv om monstrene er tøffe sitter man igjen med at originaliteten blir litt kjedelig fordi man har sett veldig lignende i Pans Labyrint. Det ble også litt mye fokus på andre skapninger enn Hellboy, som burde være den store helten her.

Jeg likte bedre den første Hellboy-filmen og digget Pans Labyrint, men dette ble litt for traust for meg. Den er ikke like dårlig som Blade 2, men den godeste regissøren Guillermo del Toro bør sikte høyere i sin neste film, for dette føltes bare som helt okei. Historien er full av klisjeer og man føler at man har sett dette mange ganger fra før av. Man klarer heller ikke å bry seg nok med dette. Riktignok sikter del Toro høyere med denne oppfølgeren enn han gjorde med sin første film om superhelten Hellboy, men her føler man at man nesten får for mye av det gode, og man burde heller rendyrket litt mer av de enkelte elementene og holdt litt mer igjen.

Man kunne også ønsket at det hele hadde vært litt mer av den friske mørkheten som den første filmen hadde. Her har del Toro skapt en film som bare har mørke elementer, men de er presentert med for mye lys i scenene og man føler at dette ble litt mer familievennlig og mer populistisk enn den første filmen. Det eneste man sitter igjen med her er at ting ser stilig ut til tider og at det er mye entusiasme å spore. Man har også forsøkt å legge inn en humor i filmen som føles nesten vond å se fordi den er så hjelpeløst dårlig at man griner mer enn man ler av den.

For å oppsummere så er det mye baller i luften her. Hvis du liker mye effekter og skapninger så er dette helt klart noe som kan fenge det rette publikumet. Jeg har også registrert at en rekke anmeldere faktisk digger denne filmen. Er det overbegeistring eller respekt for del Toro som spiller inn? Ikke vet jeg, fordi dette er hverken spennende eller særlig underholdende og lider under en alt for forutsigbar seanse. Man lurer aldri på hvordan det kommer til å gå her, fordi alt er gitt, og det er bare igjen å se hvordan det skjer. Ikke det at man bryr seg særlig om det heller.

Denne alt for åpenbare kopieringen av Ringenes Herre er jo også noe man føler faller tungt for hjertet. Også musikken her er til tider svært lignende. Dette føltes rett og slett for kipt. Fordi det finnes bare en Ringes Herre, og den er det Peter Jackson som har realisert gjennom tre flotte filmer. Dette er sikkert en slik film man enten elsker eller hater. Jeg føler at den er helt ok å se men hater den mer enn jeg elsker den. Og når det kuleste i filmen er referansen til 'Bride of Frankenstein' i en kjærlighetsscene så sier det mye om filmen.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction

- The Shape of Water - Varierende om merksnodig fantasyromanse
- Crimson Peak - Styggvakker spøkelseshistorie
- Pacific Rim - Guillermo del Toro slår på stortromma
- Pans Labyrint - Magisk eventyrfilm for voksne
- Hellboy - Severdig mørk superheltaction
- Blade 2 - Blade er tilbake i en mørkere og mer actionpakket men billigere vampyraffære
- Devil's Backbone - Blanding mellom skrekkfilm og thriller
- Mimic - Monsterfilm om store insekter
- Cronos - Del Toro med Vampyraktig film

• Hellboy II: The Golden Army
  • StudVest

Lawrence Gordon Productions, Dark Horse Entertainment, Universal Pictures, Mid Atlantic Films

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»