Anmeldelse av Sleeping with Other People, amerikansk film fra 2015

Komedie Spilletid: 95 minutter

Romcomens sexeskapader

[Skrevet av: Stian Buhagen, Dato: 04.10.2015]

Sleeping with other People er til tider en litt typisk romcom, selv om den gjemmer seg i tråder av originalitet.

Filmen er regissert og skrevet av Leslye Headland, som laget filmen Bachelorette fra 2012. Jeg må medgi at jeg var litt skeptisk til Sleeping with other People, da hennes første film fikk ganske dårlig kritikk i sin tid. Heldigvis viste dette seg å ikke være avgjørende, da jeg falt litt for Sleeping with other People. Den fremstår som en litt original romcom, men er i bunn og grunn bygget opp på samme lest.

To mennesker, Lainey (Alison Brie) og Jake (Jason Sudeikis) møtes på college og har sex med hverandre. Tolv år senere møtes de igjen, hvor begge på hver sin måte har blitt avhengige av sex. Sakte men sikkert i løpet av fortellingen faller de for hverandre. Det jeg liker godt med filmen, er at de aldri blir sammen før helt på slutten. Dermed slipper vi den sedvanlige konflikten som holder dem adskilt over lengre tid. Konflikten eksistere dog i det at de har funnet ut at de ikke passer sammen. De mener begge at det vil ende i katastrofe. Gjennom mesteparten av filmen er de «bestevenner» og er i hverandres nærvær nesten hele tiden. Det er en morsom og til tider søt film. Det er ikke alt jeg liker med den, men generelt er jeg over gjennomsnittet glad for at jeg så den.

Avhengighetens onde sirkel
Begge hovedpersonene er mer eller mindre kopier av arketyper kvinner og menn har spilt gjennom en rekke filmer. Jake er den typiske skjørtejegeren, og har flyktige forhold. Dersom han blir sammen med noen og ikke klarer å slå opp med dem, er han utro slik at han slipper å ta konfrontasjonen. Lainey derimot, sliter med avhengighet til en mann, Matthew, spilt av Adam Scott. Det er rart å se han i en slik slesk rolle, da jeg er vant til at han spiller snille menn (Parks and Recreation og Party Down). Uansett sliter Lainey med å holde seg unna ham, og får panikkanfall dersom hun ser ham. Jeg er litt ambivalent til hvordan dette forholder seg, og er generelt ikke glad i klisjeen som fremstiller kvinner som avhengige av menn. Argument om at det er sexen med Matthew hun er avhengig av henger ikke helt på greip. Hvis så var tilfellet, hadde hun ikke fått panikkanfall av å se ham. Heldigvis viser det seg at både Jake og Lainey redder hverandre fra disse avhengighetsskapende atferdene. Selv om Jake generelt har mer handlekraft enn Lainey, er den felles redningen noe jeg kan akseptere.

Vi må snakke litt om scenene i filmen
En scene jeg reagerte litt på er noe som skjer tolv år etter at Jake og Lainey møter hverandre for første gang. Vi får se Jake og Laineys kjærester slå opp med dem. For eksempel innrømmer Lainey at hun har hatt med en annen mann 16 ganger, jeg tipper det er Matthew. Mitt problem med denne scenen er at kjæresten hennes, spilt av Adam Brody, kaller henne for en hore. Jeg er skuffet over at dette ordet har funnet seg inn i manuset. Jeg er også skuffet over at dette frembringer latter fra salen. Det er noe som fort kunne bli glemt hadde han sagt det en gang, men han repeterer det minst fire ganger til. Salen ler like mye hver gang. Problemet mitt er at som oftest når en kvinne har sex flere ganger eller med flere menn, betegner samfunnet det løst; derav horebegrepet. En mann derimot er en helt, en erobrer som viser sin maskulinitet. Men hva med Jake da spør du? Han blir jo dyttet foran en bil slik at han må på sykehuset. Jeg fordømmer også denne handlingen, men likevel synes jeg ikke at disse to scenene kan sammenlignes. Jo han blir skadet, men den er ingen ting i mot det Lainey må oppleve. Hun derimot må gå med stempelet som hore. Vi får ikke se henne bli kalt det i etterkant av denne hendelsen. Men det er likevel noe som henger igjen, og jeg synes ikke det er riktig å fortsette dette stigmaet. Det faktum at han kaller henne det flere ganger og at publikum ler, gi et signal om at det at det fremdeles er sosialt akseptert.

En annen scene jeg ikke helt kan kjøpe er den hvor Lainey danser med barna i bursdagen til Xanders (Jason Mantzoukas) barn. I begynnelsen virker det som en søt scene hvor hun skal vise sine ferdigheter med barna. Men så vrir hun av seg toppen med en sportsbh under, samtidig som kameraet studerer henne fra beina og opp. I løpet av scenen benyttes det også saktefilm i tråd med hennes bevegelser, og male gaze blir svært gjeldende. Eller den scenen hvor Lainey prøver på et sexy undertøy foran Jake. Det kan tolkes som en uskyldig scene, men den virker satt opp for å vise frem kvinnekroppen for en mann, og for å friste ham.

Kjemien stemmer
I romcoms er det viktig at kjemien mellom de to hovedpersonene stemmer, ellers er det vanskeligere å kjøpe at de faller for hverandre. Heldigvis er denne kjemien til å ta og føle på. Jeg merket den spesielt i den allerede nevnte danscenene. Her går Jake til slutt bort og begynner å danse med henne. Saktefilm brukes også her, men blikkene de gir hverandre og deres tilstedeværelse gjør at det knistrer. Gjennom filmen føler vi også at de fungerer veldig godt sammen. De er jo ment å bare være venner, men de oppfører seg som et par. Vi merker også at det er en seksuell spenning mellom dem som aldri tar slutt. At de prøver å holde seg unna hverandre hjelper ikke særlig på dette.

Det hjelper likeså at hovedpersonene spiller såpass godt sammen. Brie har jeg tidligere bare sett i tv-serien Community og The Five-year engagement. Jeg synes at hun virkelig har tatt flere steg når det gjelder komikk og skuespillet sitt. Som allerede nevnt er hennes kjemi med Sudeikis gnistrende, og i de mer stressede situasjonene er hun i toppform. Sudeikis er beleven som skjørtejegeren som aldri ser ut til å forandre seg. Han er velartikulert og vet alltid når han skal si de rette tingene. Etter hvert som filmen skrider frem klarer Lainey å penetrere rustningen hans. Og bra er det, ellers hadde det ikke vært noen film.

Likte jeg den?
Nå virker det nesten som jeg bare har kritisert filmen. Det er jo for så vidt sant, men jeg har også pekt på bra ting. Filmen er en ganske ordinær romcom, som lykkes på grunn av kjemien mellom Brie og Sudeikis. Men det er også fordi vi ikke får den typiske konflikten eller konfrontasjonen fordi en av dem har gjort noe galt. Vi kan se på det som et typisk grep hvor de blir holdt unna hverandre lenge nok fordi de skal ende opp sammen til slutt. Noe det for så vidt er, men på grunn av skuespillet og kjemien til hovedpersonene kjøper jeg det. Filmen er også til tider ganske morsom. Det jeg sliter med, fremdeles, er seksualiseringen og «slutshaming» av filmens kvinnelige hovedrolle. Hadde noe av dette blitt problematisert av filmen selv hadde jeg ikke hatt noe problem med det. Men det blir ikke gjort noe av.

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her

• Sleeping with Other People

«Rashomon - Demonenes port»