Anmeldelse av Dope, amerikansk film fra 2015

Komedie, Drama Spilletid: 103 minutter

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her

Jeg vil videre

[Skrevet av: Stian Buhagen, Dato: 02.10.2015]

Dope er en humoristisk, men viktig film som handler om tre nerdete venner som prøver å navigere seg forbi båsen samfunnet har satt dem i.

Filmen Dope er på mange måter en homage til John Hughes filmene fra åttitallet. Det er en «coming of age» fortelling, men mer moderne og fra synspunktet til tre karismatiske venner: Malcolm (Shameik Moore), Diggy (Kiersey Clemons) og Jib (Tony Revolori) er som perler på snor, og deler forkjærligheten for 90-tallets klestil og HipHop. Hovedpersonen Malcolm er forelsket i Nakia (Zoe Kravits) som også har fanget interessen til Dom (Rakim Mayers), en dop langer.

Det som går igjen i filmen er en overhengende metafor om at de tre vennene aldri vil komme seg vekk fra nabolaget deres, og at de aldri vil bli noe bedre enn Dom. Filmen er litt annerledes da alle tre er gode studenter, og har høye ambisjoner om hvor de ønsker å ende opp. Dessverre for dem, og ute av deres kontroll, delvis, blir de innblandet i lysskye aktiviteter gjennom Dom. De kjemper gjennom hele filmen med å komme seg ut av dette stemplet, og metaforen blir strekt ytterliggere. Hvorvidt de klarer det, får du nesten se Dope for å finne ut av. Filmen er også veldig morsom og tar seg selv ikke alltid høytidelig. Det eneste jeg må pirke på er noen lettvinte løsninger, og generelt dårlige kvinneroller.

For alltid definert men kjemper imot
Malcolm har veldig lyst til å begynne på Harvard. Men gang på gang blir han påminnet av alle rundt ham at det kommer han ikke til å klare det. Først får han høre det fra mr. Bailey (Bruce Beatty), hans lærer, som forteller at essayet han skriver til Harvard må handle om hans oppvekst, og at han ikke kan skrive noe originalt. Heldigvis finnes ikke ordene «å gi opp» i Malcolms vokabular, og han kjemper for at hans fremtid skal være lys. På et punkt i filmen ser det ut til at hans fremtid skal gå i vasken. Det er da han får et godt tips av en uventet kilde, Austin Jacoby (Roger Guenveur Smith). Denne mannen kan fortelle Malcom at i det han tok over dopet til Dom, foretok han et valg som vil ha konsekvenser for hans fremtid. Uansett hvor mye samfunnet prøver å fortelle deg hvem du er og hvor du er tilsynelatende på vei, er det fremdeles opp til en selv å ta valg som sikrer det man vil i livet. Dette er en oppvekker for Malcolm, og i resten av filmen er han ikke i tvil om hva han skal gjøre.

Moore, Clemons og Revolori er glimrende som den knyttede vennegjengen. Deres karisma og troverdighet skinner gjennom skjermen. Jeg digger scenen hvor vi får se dem ha bandøving helt i begynnelsen av filmen. Her spiller de en form for avhengighetsskapende funkmusikk som gjorde at jeg fikk lyst å bli med dem på scenen. De er også utrolig morsomme på hver sin måte. Dette selv om Jib spiller den litt typiske «horndog» rollen som alltid påpeker kvinnenes utseende rundt dem.

Litt typisk
Det eneste jeg ikke er så gira på er filmens seksualisering, marginalisering og male gaze av kvinnene som er med. Det virker som om jeg alltid kritiserer filmer for dette, og nei, jeg gir meg ikke før dette forbedrer seg. Normen er menn, deres seksualitet og er de som har mest handlekraft i de fleste filmer. De fleste kvinnene i Dope, sier veldig lite, har lite handlekraft eller som rollen til Lily (Chanel Iman) er å vise frem sin kropp. Hun møter dem i døren med åpen morgenkåpe som en fristerinne. Kameraet studerer henne likeså når hun står naken i bassenget. Helt enkelt for å fange oppmerksomheten til Malcolm slik at hun kan få litt dop av han senere. Hennes rolle senere i filmen blir ikke særlig bedre og oppleves som et plotverktøy for at mennenes handling skal gå fremover. Hva dette går ut på ønsker jeg ikke å røpe, da jeg prøver å ha mindre spoilere i disse anmeldelsene.

Den eneste kvinnen som får en viss karakterutvikling er Diggy, siden hun er en del av vennegjengen til Malcolm. Vi får blant annet vite at hun er lesbisk, og er en god venn som Malcolm kan fullt og holdent stole på. Bortsett fra dette lærer vi nesten ingenting om henne. Jib er også generelt ganske marginalisert, og får ikke utfolde seg noe særlig. Han er også mindre lojal enn Diggy er, selv om han til slutt hjelper dem likevel. Ellers har vi Nakia som er den romantiske relasjonen til Malcolm. Vi lærer dog at hun også har lyst å komme seg ut av nabolaget og få seg en skikkelig utdanning. Dette liker jeg. Men bortsett fra dette lærer vi særdeles lite om henne. Og jeg skjønner at det er Malcolms fortelling, men det hadde blitt en bedre film om de andre karakterene hadde fått utfoldet seg mer.

God og humoristisk film
Alt i alt vil jeg si at det er en god film som lykkes med det den prøver på. Den viser oss at vi ikke skal vurdere andre mennesker ut i fra hvor de kommer fra, deres hudfarge og at vi dermed forhåndsdømmer dem, noe som er svært urettferdig. Uvitenhet er ingen god indikator på å fortelle noe om hvor de hører til eller er på vei.

Jeg liker også at den tar et humoristisk og ikke så høytidelig blikk. Jeg er likeså stor fan av Malcolm som ønsker så inderlig å komme seg ut av nabolaget for å få en skikkelig utdannelse. Han og de andre vennene har mye karisma og jeg hadde ikke problem med å henge med dem i en og en halv time. Det eneste som plager meg med filmen er at den tar litt lettvinte løsninger når det gjelder kvinnerollene og seksualisering. Den opprettholder status quo kan du si. Men bortsett fra dette, storkoste jeg meg hele filmen gjennom.

• Dope
  • Moviepie.com