Anmeldelse av Steve Jobs: The Man in the Machine, amerikansk dokumentar fra 2015

Dokumentar Spilletid: 120 minutter

Omtalespalte: Festival: BIFF

Dette er en festivalomtale fra Bergen Internasjonale FilmFestival.

Les flere BIFF-anmeldelser her
- Dokumentarfilm - Les flere.

Den usminkede sannheten om Steve Jobs

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.09.2015]

Etter at Steve Jobs døde av kreft i 2011, har det kommet og kommer flere filmer om Apples grunnlegger Steve Jobs. Hollywood kom først med filmen jOBS i 2013 med Ashton Kutcher i hovedrollen, som ikke ble helt det store. Imens kommer denne solide dokumentaren og gir oss hele den usminkede versjonen om sannheten bak myten, visjonæren og mennesket Steve Jobs.

Hadde store forventninger til denne filmen. Er en tidligere teknologifreak og datanerd og da var denne filmen enda bedre enn jeg kunne drømme om på forhånd. Den gir virkelig valuta for pengene. Har aldri eid et Appleprodukt, men har stor respekt for det selskapet har betydd for mange. Etter å ha sett denne dokumentaren, føler jeg at Apple nok får mer skitt på fingrene enn jeg hadde regnet med.

Filmen begynner med å fortelle historien helt fra begynnelsen. Vi får se en ung og visjonær Steve Jobs som spiller sine kort utmerket og karer seg videre mot toppen. Han er en utrolig dyktig teknologivisjonær og er bemerkelsesverdig dyktig å snakke for seg. Det er med andre ord lett å se hvorfor han har betydd så mye for tele- og datateknologibransjen som har bare mer og mer smeltet sammen de siste ti årene.

Jeg elsker slike historier om hvordan store noen smarte grundere/hoder skapte store selskaper. Digget blant annet grunderhistorien bak vår alles store norske selskap: ‘Norsk Data’ eller hvordan Bill Gates tok innersvingen på IBM og ble verdens største softwareselskap. Her får vi se litt av det samme. Over veldig lang tid med hardt arbeid blir Apple verdens største selskap og det med god hjelp fra Steve Jobs som har en finger med i hvordan produktene skal skapes. Han begynte på klassisk vis hjemme i garasjen og lagde datamaskiner, og sluttet på toppen av verdensøkonomien på første klasse.

Dokumentarfilmen går inn i forskjellige faser. Først forteller den hva som har skjedd med tidlig Apple og det er svært interessant. Dette er en stor del av datamaskinhistorien, men så begynner Apple å slite og Steve Jobs slutter og starter ‘Pixar Animations Studio’ og et annet selskap som het ‘Next’. Med dette får vi se at Jobs er en mann som ikke bare er et blaff. Når Apple begynner å slite i motvind og nesten går konkurs blir Steve Jobs med på moroa igjen og snur skuten sammen med en dyktig sjef.

I årenes løp har Apple lagd en rekke produkter som vi kjenner igjen som IMac, IPod, MacBook, IPad til slutt den gullgruven: IPhone. Mange av produktene, som var solid laget, og hadde et stilig design, gjorde mange folk til Applefans. Vi får se hvordan de som bruker produktene hyller Apple som om det skulle være en Gud og ser bort fra all negativ PR som skrives om selskapet. Når Steve Jobs dør, brenner folk lys og kjøper blomster og sørger som om han skulle vært Mahatma Gandhi, men i følge denne dokumentaren så er han så langt fra det som man kan komme.

Steve Jobs var et ikon for mange og gjorde mange riktige PR-grep. Hans unike blanding av entusiasme, karisma og intelligens gjorde ham i stand til å inspirere menneskene rundt ham. De fikk ham til å utrette ting de trodde var umulig, og selvsagt tok han all æren for det etterpå. Men personlig var han en drittsekk uten like. Det er vel knapt noen som har et bra ord om hvordan han var som menneske. Vi får se at han setter seg selv over alle lover og regler. Han prøver seg på religiøse retninger fra østen, men ser bare ut til å tilbe seg selv og de tingene han lager. Steve Jobs ser på seg selv som en kunstner og det var han på mange vis, men han ser ut til å ha en rekke psykopatiske trekk og blant annet nekter å gi pengestøtte til sin egen datter når han tjener millioner av dollar selv.

Vi får se hvordan Steve Jobs tar mange snarveier som også trer over i det ulovlige. Siste del av dokumentaren dreier seg om dette. Her får vi se hvordan flere store selskaper bryter loven og Apple kanskje mest av alle. Arbeidere i Kina blir behandlet som dritt og får helsemessige plager for at Apple skal tjene noen ekstra grunker for sin IPhone-produksjon. Tungmetaller skylder rett ut i elver fra fabrikkene som gjør at vannet ikke kan røres. Apple ser en annen vei og Steve Jobs lar være å svare på klager fra fabrikkene. Styresmaktene i USA tør heller ikke å gjøre så mye fordi verdens største selskap ikke skal lide og skade også Amerikas økonomi.

For min del står underholdningsverdien i denne dokumentaren til en sekser hele veien, men så er nok jeg mye mer interessert i dette enn den jevne filmtitter. Dette er nemlig et ‘must’ å se for datanerder, også uansett om man elsker Apple, Steve Jobs eller ikke. Filmen går igjennom alt fra begynnelse til slutt med magiske øyeblikk, humor og kritiske blikk. Noen vil kanskje synes filmen er for dyptgående og det er et lite ankepunkt mot filmen. Den kunne nok vært kuttet noe ned og med det fått mer intensitet hele veien, men jeg elsket dette. Dette var på mange måter oppskriften på en god og interessant dokumentar. Den tar for seg et nyansert bilde av Apples store ikon, Steve Jobs, med alle positive og negative sider. Vel er dette en dokumentar og man må dømme selv om man kjøper alt innholdet, men det som kommer frem virker bra dokumentert. Personlig elsket jeg å høre historien rundt mannen som alle sier skapte Apple og gjorde dem så betydningsfulle. Det er mulig du som Applefanboy kanskje er litt skeptisk til dette, men dokumentaren gir deg deg kanskje noen øyeåpnere og roser dem tidvis for det de har skapt samtidig.

- Crazy, Not Insane - Et dykk ned i menneskets mørkeste kroker

Les mer om dokumentaren