Anmeldelse av Opstandelsen, dansk film fra 2010

Action, Drama, Grøsser Spilletid: 50 minutter

En intens zombiefilm fra Danmarks undergrunn

[Skrevet av: Espen Olai Hansrud, Dato: 19.09.2015]

Vi er i Guds hus i en dansk kirke. Det er begravelse og stemningen er naturlig nok dyster. Simon er død og hans tre søsken er på plass for og ta et siste farvel. De er intetanende om hva som venter dem. Etterhvert høres noen merkelige lyder utenfor kirken. Det låter som flere ønsker å komme inn. Og med et brak før de rekker og reagere, er kirken invadert med aggressive og blodtørstige zombier! De tre søsknene klarer med et nødskrik å komme seg ned i kjelleren. Her blir det en kamp mellom liv og død. Hvem overlever dette blodige marerittet?

Oppstandelsen er en blodig råtass av en film og samtidig en fascinerende reise. Den tekniske delen er godt gjennomført. Zombiene er temmelig realistiske og ikke sløve og trege som vi er vandt til å se i andre zombie filmer og serier! De er med andre ord kvikke og raske. Dette er med på å gi en mer intens opplevelse. Lydeffektene får man også en 'feelgood' følelse av, og man kommer raskt i den rette stemningen.

Da det gjelder skuespillerne og deres prestasjoner så er det faktisk ganske tilfredsstillende. Dette til tross for at det er litt lite dialog. Dette er ikke Hollywood. Det er dansk lavbudsjett og nettopp derfor er jeg imponert over hva som er oppnådd med denne filmen. Det som trekker filmen litt ned er storyen. Den er noe tynn. Man ønsker gjerne å 'vite litt mer'. Hadde denne vært en langfilm kunne nok dette blitt en del bedre, da man hadde fått mer tid å fortelle historien på. Dette er uansett et friskt pust i zombie-genren, og absolutt en severdig film.

Casper Haugegaard er mannen bak denne filmen og gjør sakene sine pertentlig. Filmen hadde et lavt budsjett på bare 50 000 dansk kroner og ut i fra det er dette meget imponerende. Fra tidligere har han produsert flere kortfilmer. Han er nok ikke så kjent her til lands, men etter å ha sett denne filmen, er jeg nysgjerrig på hans videre arbeid.

Se om film er på streaming:

• Opstandelsen
  • Filmnytdvd.dk