Anmeldelse av Wet Hot American Summer, amerikansk film fra 2001

Komedie, Romantikk Spilletid: 97 minutter

Sprøeste leirskolen noensinne!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2015]

Vi befinner oss på begynnelsen av 1980-tallet. Det er sommer og vi besøker leirskolen, Camp Firewood, for barn og unge. Dette blir et sommerminne de aldri kommer til å glemme. Den inneholder en god dose klining, en vill motorsykkeljakt, farer fra rommet og mye, mye mer. Beth er leder for Campen og får hendene fulle med utfordringer samtidig som hun møter kjærligheten med audiofysikeren Henry. Coop er forelsket i Katie, men hun er mer interessert i drittsekken Andy. Gene står på kjøkkenet og blir for Coop en viktig støttespiller for å vinne hjertet til Katie. Og dette er bare begynnelsen. Det eneste som er sikkert er at du sjelden møter en villere sommerleir...

Alt begynner foran leirbålet med drikking og festing. Alle guttene kliner med jentene den natten, liten som stor. Dette er leirskolefilmen over alle filmer når det gjelder humor. Vi får et til tider svært morsomt, satirisk blikk på leirskolefilmene. Alt er satt sammen av en masse stereotypier. Vi får den pene damen med prinsessnykker, den store drittsekkgutten som får den peneste damen, den snille søte gutten som sliter med kjærligheten, Geeken som snakker med datastemme og den merkelige Vietnamvetaranen.

Filmen leker også med alle vanlige leirskolescenarioer. Vi får det ene kleine øyeblikket etter det andre. Alt spiller på å overdrive klisjeer slik at det blir morsomt. De åpenbare poengene er noe man elsker eller hater denne filmen for. Det er om å gjøre å overdrive det typiske som man pleier å få i alle disse tenåringskomediene. Barna er som regel enten veldig typiske eller overveslevoksen og hjelper de voksne med deres problemer. Filmen viser oss også at alder er ingen hindring for kjærlighet...

Alle elementene av leirfilmer er tilstede. Den inspirerende talen om en mann som har endret seg. Mye kjærlighet, morsomme ulykker som skjer fordi de som passer på kliner. Farer truer leirstedet og alle må ta i et tak for å redde dagen. Som vanlig får vi også den vanlige turneringen mot erkerival-leiren. De skal spille softball mot Camp Tiger Claw. Og som vanlig har de samlet sammen et usannsynlig lag av mistilpassede, og de har trent som gale hele sommeren. Man skulle tro at de ikke kunne vinne en eneste kamp, etter en krøkkete treningsperiode der ingenting gikk veien. Men selvsagt kom de seg til finalen. Strategien er klar: I siste øyeblikk skal de komme med en rar lurestrategi for å vinne hele kampen. Men det går ikke akkurat som planlagt og heldigvis blir det ikke brukt mye tid på heller.

Alt er langt i fra like vellykket som Mannen med den nakne pistol, men ‘Wet Hot American Summer’ er verdt å se om man liker humoren. Filmen føles som lang episode av TV-serien som baserer seg på filmen. Jeg snakker om Netflix sin nye TV-serie ‘Wet Hot American Summer: First day at Camp’. Filmen føles som en obligatorisk innledning til TV-serien. Skuespillerne er de samme, selv om TV-serien kommer omtrent 15 år etterpå. Vi får kjente navn som Bradley Cooper (Hangover, Silver Linings Playbook og Limitless) og Paul Rudd (Clueless, Anchorman - The Legend of Ron Burgundy og Ant-Man).

Hva som skjer i filmen er igrunnen ikke så viktig. Dette er en film som skaper humor og overdriver det man har sett i utallige filmer fra før av. Alt som kan gå galt gjør det i ‘Wet Hot American Summer’. Om filmen hadde forsøkt å være troverdig hadde den vært et makkverk av dimensjoner, men fordi den åpnebart er satt sammen av sprøyt fra ende til annen, føler man får mye mer cred. Tidvis er dette meget morsomt, men det kan bli litt småslitsomt i lengden. Ikke alle humorpoengene er like gode heller, men likevel er dette gøyere å se enn de fleste andre leirfilmer jeg har sett. Filmen ble en kultfilm og undertegnede har litt vanskelig å skulle sette karakter på filmen. Jeg ender nok på en treer, men også en anbefaling om man liker humoren, fordi dette er en gøyal severdig film.

• Bluray.highdefdigest.com
  • blu-ray.com