Anmeldelse av Motorsagmassakren (The Texas Chainsaw Massacre), amerikansk film fra 1974

Grøsser Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 15 år

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker

En slashergodbit av de sjeldne!

[Skrevet av: KillerKastChris, Dato: 20.07.2015]

Filmen som for 40 år siden var forbudt i flere land, deriblant Norge får endelig den anerkjennelsen den fortjener. En film Kjell Magne Bondevik kalte  for «noe sadistiske greier» i sin tid, gjenoppstår i 2014 med kinovisninger landet over. Nyutgivelser på DVD og Blu-Ray og ikke minst som samtaletema i en og annen podcast (host, host).

Jeg snakker selvfølgelig om Tobe Hoopers klassiske «Motorsagmassakren», som har blitt pusset opp. Med flunkende ny transfer i 4K og et 7.1 lydspor har slasher-fans endelig fått muligheten til å nyte filmen på best mulig måte.

Husk solkrem!

Filmen er en av de få filmene som ble forbudt i England, ikke på grunn av volden du ser på lerretet, men det du TROR du ser. Bildene du lager selv i hodet. Det filmen foreslår skjer etter at det klippes til neste scene. Det er du selv som spinner videre på det som presenteres i filmen.  Det er din egen fantasi som står for alt det voldelige. Så da Bondevik snakket om «noe sadistiske greier», så var nok han selv han refererte til.

Tobe Hooper skal bevisst ha unngått å ha så mye on screen vold for å blidgjøre MPAA slik at filmen fikk en R-rating, og som ved en tilfeldighet endte opp med å bli en av filmens store styrker, og antagelig en av hovedgrunnene til at filmen sparker balle den dag i dag!

Ville du dratt på en kirkegård med denne gjengen?

«Motorsagmassakren» handler om søsknene Sally og Franklin, som sammen med en vennegjeng tar en roadtrip til en kirkegård et sted i Texas. Bakgrunnen for turen er at det har vært et tilfelle av gravskjending der, og Sally og Franklin ville forsikre seg om at deres bestefars grav har fått stå urørt.

Det har den, og de bestemmer seg for å besøke barndomshjemmet deres. Med det samme de er i området, liksom. På veien dit plukker de opp en noe eksentrisk haiker, glimrende portrettert av Edwin Neal. Skuespillet er ‘over the top’, men i «Motorsagmassakren» så funker det. Det blir liksom aldri så komisk at «creepinessen» forsvinner. Filmen balanserer akkurat på grensa til det absurde, slik at det blir bare enda eklere.

Go´gutten <3

Etter møtet med haikeren og et kort opphold på den lokale bensinstasjonen, som er tom for bensin, bestemmer gjengen seg for å overnatte i barndomshjemmet til Sally og Franklin. Men det er først når Pam og Kirk oppsøker nabohuset problemene begynner. Kirk får raskt stifte bekjentskap med Leatherface, og i tur og orden får også de andre ungdommene hilst på go´gutten.

Filmen er full av minneverdige scener som kan gi enhver ståpels. Den famøse middagsscenen er kanskje både den mest kjente og også den beste i hele filmen. Man kjenner virkelig frykten til Sally gjennom Marilyn Burns sitt intense skuespill, der hun sitter fastbundet i spisestuen til denne noe spesielle familien.

Firestjerners middag?

Og fotograf Daniel Pearl sitt nydelige arbeid med bildene er med på å gjøre ting enda mer intenst. Skutt på 16mm, med det ‘gritty’ bildet det medfører så føles det bare enda mer ekte. Med ekstreme nærbilder av øynene til Sally. Man føler virkelig desperasjonen og frykten hennes. Uansett hvor mange ganger jeg ser denne filmen, så sitter jeg alltid ytterst på setet når denne scenen utspiller seg. Scenen, og filmen forøvrig, har en nerve som har vist seg å være umulig å gjenskape. Men de har prøvd…

Utgivelse: Another World Entertainment, BLU-RAY, Sone B
Another World Entertainment sin nyutgivelse på 2 discer er spekket med ekstramateriale. På selve film-discen er det hele fire kommentarspor, med blant annet Tobe Hooper, Gunnar Hansen, Paul A. Partain og Marilyn Burns og dokumentaren «Flesh Wounds: Seven Stories of the Saw» samt 15 minutter med outtakes.

Daniel Pearl vet hvordan han skal fange bakenden!

På disc nr 2, som er en DVD, finner vi blant annet dokumentaren «The Texas Chainsaw Massacre: The Shocking Truth», samt masse intervjuer med cast og crew, en omvisning i huset til Leatherface med Gunnar Hansen, trailere, tv spots og mye, mye mer. Her er det mye snadder for fansen.

«Motorsagmassakren» fortsetter å være en av mine desidert største favoritt-slashere. Nei, stryk det. «Motorsagmassakren» er en av mine desidert største favoritter, uavhengig av sjanger. Selv 40 år etter premieren er det fortsatt en film med en nerve og spenning få filmer er forunt. Og med denne nye transferen har filmen aldri sett bedre ut. Dette er rett og slett en del av filmhistorien og et must å se om du har et snev av interesse for film.

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

- Leatherface - For deg som liker brutal skrekkfilm
- Texas Chainsaw 3D - Familien fra helvete!
- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!

- Motorsagmassakren 2 - Førstefilmen og oppfølgeren er som natt og dag!
- Lifeforce - En film som vil veldig mye
- Poltergeist - Bråkete og tragedieforfulgt spøkelsesklassiker
- The Funhouse - Mareritt i spøkelseshuset
- Salem's Lot - Kul vampyrisk TV-film for sin tid
- Eaten Alive - Undervurdert skrekkfilm fra Tobe Hooper

- Still going strong!
- Voldsom og intens skrekkfilmklassiker

20.07.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på KillerKastChris sin omtale 'En slashergodbit av de sjeldne!': Hear hear!!

• Motorsagmassakren
  • Sundmørsposten