Anmeldelse av Retro, norsk film fra 2011

Amatørfilm Spilletid: 65 minutter

Nullbudsjettsskrekk

[Skrevet av: KillerKastJorgen, Dato: 16.07.2015]

Filmens handling er lagt til 80-tallet og vi blir tidlig kjent med Willy og Jimmy. To gutter som for det meste ser på skrekkfilmer og spiser hurtigmat. Dette i skarp kontrast til filmens sportsidiot, Jonas. Hverdagen blir raskt snudd på hodet da det lekker radioaktivt avfall på en gammel kirkegård og som får de døde til å gjenoppstå fra sine graver. Zombiene invaderer den lokale skogen og dreper alle på sin vei. Willy og Jimmy må ved hjelp av sine venner og en angerfull Dr. Krueger få stoppet de levende døde. Kan de klare det? Har de noen sjanse?

«Retro» hadde så og si nullbudsjett. Da er det alltid interessant å se hva man har fått ut av det.

Retro er en hyllest til eldre skrekk- og zombiefilmer (blant anent Friday 13th). Tidlig i filmen er det en flott Jason maske. Filmen hadde nok funket bedre som en kortfilm for ting drar for mye ut. Man blir sittende å vente på at noe skal skje.

Har noen wunderbaum?

I tillegg er lyden et stort problem. I enkelte av scenene er det nesten umulig å høre hva som blir sagt, og det skal ikke være nødvendig å ha på undertekst. Synken stemmer heller ikke mot slutten av filmen.

Makis, what?

Bildet derimot er jevnt over greit, skjønt man kunne gjort mye mer ut av måten det er filmet på. Man ser skuespillerne ofte filmet fra siden. Tidvis dårlig lyssetting. Filmen kunne hentet seg noe inn på kreative, gode kills, men det blir for standard.

«Retro» er middels i mine øyne og filmen er mest egnet for de spesielt interesserte. Har større forhåpninger til en eventuell oppfølger.

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

Omtalespalte: B-film