Anmeldelse av Pieces (Mil gritos tiene la noche), spansk film fra 1982

Grøsser, Mysterie Spilletid: 85 minutter

Du kødder ikke med folk som legger puslespill!

[Skrevet av: Gjesteskribent, Dato: 14.07.2015]

En ung gutt setter sammen et puslespill av en naken pin-up, når hans mor kommer over han. Den hysteriske gammel-konservative mammaen slår ungen og leter rasende gjennom rommet etter mer «snusk». Gutten hakker ned mora med en øks, og gjemmer seg i skapet til politiet kommer, og legger skylda på andre. Den «stakkars» gutten blir tatt hånd om.

Du kødder ikke med folk som legger puslespill. Spesielt ikke når det nesten er ferdig, er av en naken-modell, og blir puslet av en klin hakke-sprø psykopat…med øks.

40 år senere er han tilbake på åstedet. Snuser litt på mors blodige kjole, og finner puslespillet. Kryssklipping av puslespillet som blir lagt (uten forstyrrelser denne gangen) og litt oppkapping av kåte studiner. Hvem er morderen? Er det en Bud Spencer-look-a-like vaktmester, en Vincent Price-look-a-like anatomi-professor eller kanskje en Gregory Peck-look-a-like rektor?

Hvordan i helvete kan morderen bruke samme motorsag flere ganger, når den ble beslagelagt andre gangen? Kanskje han har et skap fullt? Vel, hvem fanden bryr seg så lenge han bruker den på unge studiner. Hva var poenget med rollerskate-jenta som på dramatisk vis flyr rett inn i et gigantisk speil i begynnelsen av filmen? Hvem var egentlig den hissige kung-fu professoren som hopper frem fra et hjørne og prøver å kick-bokse vår heltinne (verdens mest talentløse undercover-purk?), før han går i bakken, skylder på «bad chop-suey» og rusler videre uten å dukke opp igjen senere? Hvordan kan politiet lure på om den blodige motorsagen som ligger rett ved siden av et oppkappet lik var gjerningsvåpenet? Her er det fler spørsmål enn svar.

Her får vi hverken det beste av skuespill eller dubbing, latterlige dialoger, mange totalt meningsløse scener, og en drapsmann som høres ut som en syk 3-pakker-om-dagen kjede-røyker. Summen av dette gjør dette til en fantastisk underholdende og kanskje tidenes mest cheezy slasher!

Grip fatt i en kompis og en øl og nyt galskapen! Her er det mye snop for en b-film entusiast!

Lekker DVD-utgivelse fra engelske Arrow. Mye ekstra-knask for fansen. Intervju med den legendariske kult-skuespilleren Jack Taylor, en herlig tribute fra et knippe film-geeks og produsenter, trailer, audio-track og et fint hefte.

«The most beautiful thing in the world is smoking pot and fucking on a waterbed at the same time.»

Skrevet av: Martin Hauge

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

- The Rift - Middelmådig
- Extra Terrestrial Visitors - Elendig E.T. kopi.

- Puslespillmorderen slår til!

15.09.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Gjesteskribent sin omtale 'Du kødder ikke med folk som legger puslespill!': Haha, ja, denne må være svært nær en Politiskolen-parodi, uten egentlig å vite det selv! ;D

• Pieces
  • Moria.co.nz

Spania, USA, Italia, Puerto Rico

Engelsk, Spansk

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»