Anmeldelse av Terminator Genisys, amerikansk film fra 2015

Action, Eventyr, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 11 år

Terminator Genisys - Trailer 04.12.2014

Rotete tidsmaskin på det jevne

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 25.06.2015]

I år 2029 herjer krigen mellom mennesker og Terminator-maskiner. En soldat sendes tilbake i tiden for å forhindre Skynet-angrepet på John Connors mor, Sarah.

Det er litt av noen historiefletter som bindes når nok en film i ”Terminator”-serien nå er tilbake. I ledende roller ser vi Jason Clarke som John Connor, Emilia Clarke som hans mor Sarah, Jai Courntney som Kyle Reese, og selvsagt er Arnold Schwarzenegger også med fremdeles.

Regi denne gang er det Alan Taylor som står for. Han har gjort mye innen tv-serier, samt storfilmen ”Thor: The Dark World”. Og akkurat som sistnevnte var spekket med action og mye handling er også denne tidsleken med Skynet, roboter og sentrale karakterer ikke akkurat kjedelig eller lite underholdende. Her er nemlig få stille perioder, og gjengen holder koken nærmest fra start til slutt. Også Arnold selv er overraskende mye med her, i en eller flere former og skapninger selvsagt. Morsomt er det da at det spilles på en vittig humor rundt hvor gammel han er blitt, at armer og kneskåler knirker og må rettes litt på plass innimellom.

Å holde følge med all tidshoppingen som finner sted, samt det å holde tunga i munnen rundt tilhørende karakterforskyvninger og modifikasjoner, skal imidlertid godt gjøres. Her lekes det nemlig innfløkt med hvem som er hvem i forhold til hverandre, samt hva som går an og ikke rundt tidsbegrepet. Til slutt blir dette i stor grad bare en eneste stor røre, men enkelt fortalt handler det altså om at våre helter drar tilbake i tid, nærmere bestemt til 1984, for å finne Sarah Connor og videre forsøke å hindre Skynets utførelse av sine dommedagsplaner i fremtiden.

Som ren action-sci-fi funker ”Terminator Genisys” helt greit. Her er det meste sett før innen action, effekter og figurer, og nivået på spesialeffektene er alt fra direkte smådårlig, enkel og nærmest tv-spillaktig, til langt bedre og mer innfløkte greier. Foruten det at man bokstavlig talt går tilbake til 80-tallet, er det også noe litt skittent, rotete og forstyrrende med bilder, lys og design som ikke gjør filmen til noe kjempelekkert, mer som litt grumsete og gammeldags rent billedlig og visuelt. Designet i de velkjente robotene og terminatorene er selvsagt nok til å få fans til å vibrere i kinosetene, og filmen bærer også for øvrig preg av å ville tilfredsstille nettopp fansen og kjennerne, blant annet med den innfløkte historien og tidshoppingen rundt hovedkarakterene.

For alle oss andre som, enten ikke har sett de tidligere filmene eller som eventuelt detter av lasset etter ti minutter, utarter ”Terminator Genisys” seg til noe helt vanlig og greit, og et heftig tempo, masse action med enkelte heftige scener, samt en faktisk direkte morsom bruk av Arnold og hans alder, hever filmen opp til god underholdning. Noe mer oppsiktsvekkende blir dette aldri.

- Terminator: Dark Fate - Linda to the rescue
- Terminator Salvation - Øredøvende sci-fi for pengene
- Terminator 3 - Rise of the Machines - En dugenes oppfølger
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- Thor 2 - Fabelaktig visuell mørk verden