Anmeldelse av Game of Thrones - Sesong 5, amerikansk tv-serie fra 2015

Fantasi Spilletid: 60 minutter

Game of Thrones - Trailer - Sesong 4 12.01.2014

Game of Thrones - Sesong 5 - En frydefull sesong!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.06.2015]

Igjen blir det tid til makt, intriger, politikk og krigføring i Westeros. I King’s Landing sørges det over Tywin Lannister. I Nord gjør Jon Snow en forskjell når han med heltemodig innsats forsøker å spille en viktig rolle for å unngå krig. I øst begynner dronningen Daenerys Targaryen å miste kontrollen over dragene sine. Det er ikke så lett å styre Meeren og folket begynner å vise henne ryggen. Stannis Baratheons hær er ved Castle Black, men der blir han ikke lenge. Han er ute etter jerntronen og veien dit går gjennom Winterfell. Tyrion har rømt avgårde og er på reise for å finne den unge damen han har troen på kan være Westeros fremtid. Arya Stark må i denne sesongen legge sitt gamle liv bak seg en gang for alle slik at hun kan utrette noe. Vi får også se at en religiøs leder kalt Høyspurven forsøker å ta et oppgjør med umoralen som de rike velter seg i. Det tetter seg til i kampen om tronen...

Det er sommer, men ikke sol og varme ennå, men som et lite plaster på såret er det at alle episodene av Game of Thrones er endelig er tilgjengelig i skrivende stund. Nå har det gått et år siden forrige gang jeg besøkte min kanskje største ynglingseries herlige verden. Forventningene blir derfor høye som fjell og fryden er var stor for å komme i gang å titte. Hvem vil falle? Hvem vil bestå? Et nytt kappittel av Game of Thrones er kommet. Sett deg tilbake å nyt underholdningen.

Serien åpner med at vi ser jenta Cersei i et tilbakeblikk der hun rusler rundt dypt inne i skogen sammen med sin venninne. Der møter de på en heks som spår Carseis fremtid. Spådommen er at hun vil bli dronning for en stund helt til det kommer en som er mye vakrere og venere enn henne.

Mange elsker Game of thrones, og det er forståelig. Det er få serier som engasjerer mer enn dette. Likevel er nok ikke dette en serie for alle. Noen vil kanskje synes den er for mørk og brutal. Og ja dette kommer også til sin rett i denne sesongen. Her får vi se folk bli brent på bålet, struper kuttes, kvinner blir voldtatt, et liv er ikke så mye verd og mennesker dør i an marsj. Det blir også mer nakenhet enn noensinne. For min del er ingen av de ovennevnte tingene et problem, men kanskje kunne man tonet noe av dette litt ned. På den annen side viser Game of thrones at den er en serie for voksne.

Klisjeene fra Harry Potter er også også gjeldene her. Jeg tenker på at sesongene blir bare mørkere og mørkere. Det vil si at man merker at krig, død og svik preger folk. Alt virker trist og tungt i begynnelsen. Som vanlig får vi også komplekse rollefigurer som lider forskjellige skjebner. Det er en av tingene som skiller seg litt ut fra resten av fantasyen på skjermen. Også bildet som det mer komplekse bildet som males med at det ikke er det gode mot det onde, men folk mot folk.

Serien går ikke akkurat raskt fremover og det at man følger så mange steder og skjebner samtidig gjør at det ikke hjelper på farten. Men Game of thrones er en serie som kommer unna med slikt fordi serien er så solid laget med kvalitet i hver replikk og scene. Hele veien får man små og store øyeblikk som gjør serien verdt å se. Sjelden får man en serie som engasjerer en mer enn Game of thrones. I hver sesong kommer det ofte store overraskelser og rollefigurer går også av med døden, selv om de har gjort heroisk innsats eller bare bare er en som fortjener det mer.

Man merker at Game of thrones er en påkostet serie. George R. R. Martins fantasyunivers blir nesten bare rikere og rikere for hver sesong. Det må ha tatt lang tid å finne omgivelser å skyte serien i. Alt ser nemlig trålende vakkert ut til en hver tid. Kan tenke meg at noe er gjort i form av effekter og etterarbeid også, men alt ser upåklagelig ekte ut til å være fantasy. Det at man følger så mange steder gjør serien rikere. Man får sett mer av hva denne eventyrlige verdenen har å by på. Vi får møte masse tøffe skapninger som skjelettkrigere, steinmenn, drager, hekser, kjemper og hvite vandrere.

Det er litt vanskelig å se hvem jeg vil heie mest på. Jeg må nok si at jeg heier mest på Tyrion. For meg er det han som alltid stjeler mesteparten av showet med sin unike og solide karisma. Peter Dinklage er en solid skuespiller og viser at han bærer sin rollefigur frem med stor innlevelse. Det er mange historier og det at vi følger verden på så mange plasser samtidig er både kult og frustrerende. Ofte er det noen historier som er mer interessant enn andre, men i det store og det hele er den femte sesongen av Game of Thrones et flott og helhetlig verk.

De største øyeblikkene for min del skapes i det overnaturlige krefter kjører showet. Det er noe ved disse små scenene som gir meg gåsehud. Alt ser så gjennomført ut og jeg føler at jeg virkelig får valuta for pengene. For min del minner de overnaturlige gåsehudøyeblikkene om videoene til spillselskapet Blizzard som var så tøffe at jeg nesten måtte gni meg i øynene for å se om jeg drømte. Det var disse videoene som var verdt spillarbeidet for min del og det samme blir det i Game of thrones. Alt det andre er også bra, men det man får se minst til er alltid den største konfekten i mine øyne.

Man må følge godt med for å få med seg alle detaljer. Det er ingen oppsummeringer og annet som gjør at man kan ta igjen det man eventuelt har mistet. Da er det i alle fall greit at de to første episodene nesten bare gir en stor og god tilstandsrapport fra det som skjer i verdenen. På den måten gjør det ikke så mye at man har glemt mye mellom denne sesongen og forrige. For min del må jeg ofte stoppe og finne ut av hvem som er hvem slik at jeg får full kontroll av hva som skjer. Det er veldig mange navn å holde rede på. Særlig hvis en kjenning dukker opp som det er lenge siden vi har hilst på eller jeg hadde glemt.

Alt i alt har dette vært en begivenhetsrik sesong. Man har ledd litt, grått litt og opplevd så mye gjennom 10 korte timer. For min del er det flott å se at Game of thrones leverer varene nok en gang. Sesongen er i mine øyne en av de bedre på lenge i Game of Thrones-sesongrekke, men det sier kanskje ikke så mye i og med at alle sesongene står til en variasjon innenfor øverste terningkast. Det hele begynte litt seigt, men så bygger serien opp mot slutten. Det skjer veldig mye i de tre/fire siste episodene. Da snur serien litt og alt begynner å skje på en gang. Jeg må si at slutten var like god som jeg håpet. Fikk i alle fall meg en stor overraskelse uten å ut dype det mer for de som ennå ikke har sett sluttepisoden. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen. Litt synd at jeg må vente et helt år til neste omgang. Håper at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Centurion - Britisk gladfilmvold
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!
- Dog Soldiers - Relativt vellykket monstergrøsser

- Game of Thrones - Sesong 1 - Utfordrer spillet om serietronen
- Game of Thrones - Sesong 2 - Fortsatt storartet og gir deg enda mer eventyr og underholdning
- Game of Thrones - Sesong 3 - Innfrir og fortsetter sitt seierstog!
- Game of Thrones - Sesong 4 - Høydepunktene står i kø mot slutten
- Game of Thrones - Sesong 6 - Øverst på TV-tronen!
- Game of Thrones - Sesong 7
- Game of Thrones - Sesong 8: Enden på spillet om Jerntronen

27.06.2014 sier Pål Frostad: Gleder meg også mye til femte sesong. Synd det nesten er et helt år til den tid :(
27.06.2014 sier Minijokkeice: Ser veldig frem til femte sesong. men det virker som det dør noen vi liker veldig godt annenhver sesong.
26.06.2014 sier Pål Frostad: Jeg synes sesong fire var den beste sesongen til nå. Men sesong tre var et lite tilbakesteg i mine øyne. Men ellers er jeg enig med deg Minijokkeice.
25.06.2014 sier Minijokkeice: Jeg syntes serien blir bedre og bedre for hver sesong.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg Grotlo94 om at sesong 1 ikke var det jeg helt hadde forventet, men som du sier solid selv om. Jeg føler at sesong to klarte å gi meg litt mer av det jeg følte manglet i første sesong. Min hunger på seong tre er i alle fall på plass ;)
12.08.2012 sier Grotlo94: Etter å ha sett ferdig sesong 1 så lurte eg på kvifor denne serien fikk så utruleg høg score. For min del så var det bare greit, hadde ingenting negativt å seie, men var bare ikkje så veldig underholdande. Sesong 2 var annerledes då. Mykje meir action og underholdning sida krigen begynte å trappe opp, men nådde likavel ikkje på toppen. Gir det ein femmer, liker serier som Breaking Bad, Dexter og The Walking Dead betre. Gleder meg til sesong 3 likavel.
09.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg der at dette var svært stødig og slutten var skikkelig patent og overrasker med godt eventyr.
09.08.2012 sier Tore Andre Øyås: Fantastisk serie! Fikk nesten hakeslipp ved slutten på siste episode! Overrasker stadig! :)

• Game of Thrones
  • Filmforumet