Anmeldelse av Cleaner, amerikansk film fra 2007

Thriller, Kriminal Spilletid: 93 minutter

Cleaner - Trailer 07.02.2008

Middelmådig annerledes rengjører

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.05.2008]

Den tidligere politimannen Tom Cutler jobber som en noe spesiell renholder. Han rengjør hjem etter det har skjedd diverse typer mord eller død, vel å merke etter at politiet har vært og gjort sin jobb og liket er fjernet. En dag blir han uten å vite det innblandet i en forbrytelse da han rengjør et åsted som ikke er blitt rapportert til politiet...

Vi får innblikk i denne noe spesielle formen for rengjøringsarbeid der blod og gørr er del av en vanlig arbeidsdag. Man føler at man har sett denne type film mange ganger før, bare ikke akkurat i denne bransjen og vinklingen. Det hele er en komplisert sak som er gjort slik at Tom Cutler ikke kan trekke seg ut av saken, for da å risikere å bli anklaget for mord. Dette har selvsagt de som leide Cutler vist og bruker det som en måte å dekke over saken. Tom Cutler har også en fortid i politiet som innhenter ham i noe som utvikler seg til en meget delikat sak. Som du sikkert skjønner dreier denne filmen seg ikke om action, men en rein kriminalaffære.

Det mangler en god del for å løfte denne filmen til noe mer enn noe middelmådig. Kanskje skulle konseptet vært dratt litt mer ut og vært gjort litt større for å få bredere appell. Samuel L. Jackson spiller ikke sin vanlige rolle som ’mother fucker’-prater, men en mer rolig og avbalansert type. Han fungerer greit i rollen sin, men glimter ikke skikkelig til. Ellers møter vi også vanligvis så stødige Ed Harris som også gjør en hederlig jobb.

Dette er som dere skjønner hverken fugl eller fisk. Foto i filmen er variert og det er mye artige kameravinkler og effekter som trekker opp. Litt spenning er det også i filmen, men det hele mangler litt engasjement innimellom. Et terningkast tre for kul foto og at filmen delvis blir underholdt i perioder. En helt grei film å se på DVD eller leie i videobutikken, når alt annet er pløyd.

- Skiptrace - Jackie Chan og Knoxville i brukbar actionkomedie
- The Legend of Hercules - Elendig historiefortelling!
- Devil's Pass - Fullpakket med klisjeer
- The Long Kiss Goodnight - Tidvis greit underholdende uten å være i nærheten av noen actionklassiker
- Cliffhanger - Tøff til tider, men Cliffhanger har tapt seg litt med årene
- The Adventures of Ford Fairlane - Totalt mislykket, klisjépreget, slitsomt og umorsomt makkverkfilm
- Die Hard 2 - Ikke like stødig som Die Hard, men artig alikevell
- A Nightmare On Elm Street 4 - The Dream Master - Nok en oppfølger som ikke er stort å skryte av

• Cleaner

Anonymous Content, Nu Image Films, Millennium Films, MWP Productions