Anmeldelse av Vikings - Sesong 3, irsk tv-serie fra 2015

Action, Drama, Historie, Krig Aldersgrense: 15 år

Vikings - Sesong 3 - Lang og seig start, men så løsner det...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.06.2015]

Ragnar Lothbrok, som akkurat har blitt Konge, fortsetter sin seiersmarsj. Som vi husker har han nå kontrollen over Skandinavia, og nå er det nå England som står for tur. Sammen med sin bror Rollo, sin sønn Torstein og Lagertha, reiser Ragnar tilbake til Wessex for å dyrke mark. Men Ragnar og hans vikingfølge blir raskt innlemmet i britisk storpolitikk. Ragnar blir bedt om å hjelpe til med å rydde unna noen hærer som er ute etter å styrte kongen. Men imens katten er ute, endres maktbalansen i vikinglandsbyene hjemme på berget. Noen forsøker å ta over Lagerthas posisjon i samfunnet. Og alt dette er bare begynnelsen, fordi vikingene skal bli satt på prøve i sitt største og mest ambisiøse plyndringstokt noensinne...

Det er en fin tid når man kan se Vikings som oppladning til 'Game of Thrones'. Vikings er en TV-serie som underholdt bra i første sesong og som fulgte opp og løftet serien enda et hakk i andre omgang. Men så hva med sesong 3? Hva skal den omhandle? Er det mer futt i serken? Svaret er veldig delt.

Først virker det som om vikingserien helt har mistet sin retning og legger ut i et seigt og uengasjerende tempo. Det jeg har likt best med Vikings er at den gav meg en spennende kombinasjon av actionfylte slagscener, spenstige motstandere og en kul mytologi med på kjøpet. Serien har også vært er også med på å vise det uromantiske bildet av de barbariske vikingene som plyndret og drepte med sin egen rett og moral.

Man merker at budsjettet har økt siden første sesong. Alt er større og ser mer overdådig ut enn i begynnelsen, men manusmessig sliter serien nå mer enn noen gang. Det er jo historiefortellingen som står i fokus i en slik serie, derfor er det litt trist å se at serien falmes litt starten og godt utover sesong 3. Produksjonskvaliteten på serien er fremdeles helt upåklagelig. Vi får noen flotte naturskildringer med en ørn som flyr i de snøkledde fjellene. Ellers skurrer kostymene litt forhold til slik vi ser på vikinger, men det vendte vi oss til allerede i første sesong.

Jeg synes det var litt synd at Jarl Borg gikk ut av serien. Han var med på å skape et bra motstykke til Ragnar Lothbrok. Denne tredje sesongen mangler en rival som kan slå litt fra seg og sparke i flere retninger. Serien begynner også litt svakt og staker ikke ut en ny kurs slik vi ønsker. Istedet tar vikingene frem plogen og ønsker å drive jordbruk. Hva er det for noe tøys?

Det er rart med den nye språkforvirringen. Siden vikingene fra Skandinavia snakker engelsk til vanlig i serien blir det rart når de møter folk fra England, Frankrike eller andre skandinaviske steder og plutselig slår om til noe som skal minne om Norrønt. Jeg skjønner jo at man får et problem når man skal beskrive at to nasjoner ikke forstår hverandres språk når ellers alt presenteres på engelsk.

Det blir også store slag denne gangen med bra med action. Man heier fremdeles på Ragnar som drar til England og plyndrer og slåss. Vikingene blir også bedre og bedre organisert i strid og er noen mestere på taktikk. Det blir innimellom noen ‘åndelige’ syretripper man ikke forstår seg like mye på. Gudene må jo få sin plass i serien da dette var essensielle meninger med livet denne gangen. Det blir også litt krig når personer med forskjellig tro braker sammen.

Det virker ikke som man har like mange spennende veier å gå med serien. I denne sesongen føles det ut som det skjer veldig lite nytt i hver episode i starten. Serien snegler seg fremover og det som holder deg oppe er at man liker å følge våre vikingvenner i tykt og tynt. Nerven i serien er litt borte. Det virker i sesong tre som om alt glir som smør. Serien mangler rett og slett litt driv. Det er noen spennende øyeblikk innimellom som enkelte slagscener og lignende, men det er rett og slett for langt mellom høydepunktene. Men så endres drivet plutselig når man skrur opp slusene og setter vikingene mer på prøve enn noengang før.

I episode 6 begynner handlingen å dreie seg inn mot det som skal bli det store høydepunktet i sesongen. Noen vil kanskje si at dette er litt seint i en sesong på bare 10 episoder, men jeg klager ikke så lenge jeg får den underholdningen jeg håpet på. Slagene mot slutten er ganske kul å overbære. Der har serien virkelig satt inn støtet og gjenerobrer min tillit til serien. Sesongen fikk seg et slag for bauen med den svake begynnelsen, men mye blir reddet inn av en sitrende spennende siste del. Det er noe ved de store øyeblikkene som slike serier klarer å skape når de er på sitt mest intense. Nå skal ikke jeg avsløre noe, men som i 'Game of thrones', er det greie tvister også i Vikings tredje omgang. Det er herlig at ting ikke alltid er like rett frem.

Serien kommer sent, men godt. Helhetsinntrykket blir derfor kraftig dratt oppover fra en svak treer på terningen midtveis til en gylden firer når rulleteksten i siste episode slår inn. Vikingene kjemper da en makeløst utholdende i kamp. Siste episode avrunder sesongen på passende vis. Inntil det siste er alt åpent og vi får et fyrverkeri av en avslutning. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen etter denne solide snuoperasjonen som slutter med seriens største høydepunkt så langt underholdningsmessig.

- Vikings - Sesong 1 - Voldelig og episk om vikingtidens start
- Vikings - Sesong 2