Anmeldelse av Iron Man, amerikansk film fra 2008

Action, Thriller, Drama, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 11 år

Iron Man - Trailer 28.04.2008

Kul superheltaction

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.04.2008]

Tony Stark er administrerende direktør for USA’s våpenleverandør. Tony har oppnådd kjendisstatus ved å beskytte Amerikas interesser over hele verden i flere tiår. Tonys bekymringsløse livsstil blir raskt endret for alltid da hans konvoi blir angrepet etter en våpentest og han blir holdt som gissel av en gruppe opprørere. Hva skal han finne på for å slippe unna disse nådeløse kidnapperne? Svaret er å bli uovervinnelige Iron Man...

Før man ser filmen må man huske på at dette er en tegneserie som blir filmatisert, det vil si en må lempe litt på fysikkens regler rundt mennesket. Det jeg prøver å si er at en må drite i G-krefters innvirkning på mennesket. Det er først når en får dette ut av hodet en kan begynne å virkelig leve seg inn i filmen.

Det hele begynner med at vi blir trukket inn i universet til kanskje en av verdens mest heldige menneske. Han er smart som veldig få, har stor karisma og vet hvordan han skal oppføre seg i offentligheten, han er Tony Stark. Vi blir trukket inn i våpenindustrien og dets ’løgner’ for hvor viktig de er for verdensfreden. Å tro på slike løgner er sikkert viktig for hvordan man skal sove godt om natten i en slik bransje. Det er makeløse våpen vi blir presentert for i denne filmen, og de blir bare kraftigere og kraftigere.

Vi blir servert for artige kommentarer og sekvenser hele veien i riktige doser. Det er ikke bare humoren som krydder denne filmen, det er også veldig kule scener som man gnir seg litt i øynene og roper hurra for. Det hele er veldig kult presentert og man kan godt ta på seg solbriller når man går ut fra filmen.

Castingen er bra i filmen, vi blir ikke presentert for de største stjernene, man kanskje blir dette et nytt vendepunkt for Robert Downey Jr., Terrence Dashon Howard og Gwyneth Paltrow som alle gjør en god rolle. Vi må selvsagt også nevne den gamle ringereven Jeff Bridges som alltid gjør det bra.

Filmen bygger bra opp rundt dette å konstruere Iron Man, og det er en lekker liten sak vi blir presentert for. Iron Man blir en superhelt i samme klasse som Batman, men ligner mer på en blanding mellom og Robo Cop og hulken. Men nok om superhelten, resten av mystikken må nesten oppleves på kino.

Dette er en riktig så kul kinoopplevelse. En blir giret opp, og får tøffe og gøye replikker på løpende bånd. Det er først når man i ettertid ser filmen igjen at man ser at dette fremdeles holder mål. Dette var faktisk såpass gjennomført vellykket at jeg finner frem en svak femmer for dette solide actioneventyret med Tony Stark.

- Iron Man 3 - Spektakulær og bunnsolid slutt på trilogien
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!

- Løvenes Konge - Smellvakker avstumpning av animasjonsklassikeren.
- Jungelboken - Filmteknisk hakeslepp og underholdningsmessig mesterlig!
- Chef - Provoserende feelgood
- Cowboys and Aliens - Skuffende kjedelig genreblanding
- Iron Man 2 - Meget sterk oppfølger!
- Zathura - A Space Adventure - Romspillet som blir virkelighet
- Elf - Den morsomme og naive alven

- Relativt kule greier

26.06.2010 sier Pål Frostad: Jeg er veldig enig med deg i at Iron Man er en veldig kul film. Spesielt er det mange kule scener av hvordan han først lager drakten sin. En veldig gøy film og jeg er også veldig enig med deg i terningkastet du gir. Jeg synes dette var en sterk firer for en god og veldig moro film.
25.01.2009 sier kjetil: Hvis du er ute etter litt standard action så er denne filmen helt ok å se på en fredagskveld.
05.05.2008 sier Pål Frostad: Aha, det fikk jeg selvsagt ikke med meg, Søren og, da får jeg se den på DVD også.
04.05.2008 sier Stormen: Skal se denne i morgen, om jeg får tid :-) Jeg hørte forøvrig at det kommer en viktig scene, etter creditsene til Iron Man blir spillt.. Så man må ikke gå fra kinosalen for tidlig :-) Hater forøvrig når de gjør slikt...

• Halden Dagblad
  • Gamereactor.no