Anmeldelse av Chihiro Og Heksene (Sen to Chihiro no kamikakushi), japansk film fra 2001

Tegnefilm, Familie, Animasjon, Fantasi Spilletid: 125 minutter Aldersgrense: 7 år

Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.05.2015]

En av Studio Ghiblis aller mest elskede og hyllede mesterverk er nå kinoaktuell med norske stemmer. Den Oscar- og Gullbjørnvinnende animasjonen fra 2001 er selvsagt signert mesteren selv, Hayao Miyazaki.

Eventyret om den 10 år gamle Chihiro er fortellingen om ei jente som skal flytte til en ny by sammen med foreldrene sine. På veien til sitt nye hus kommer de imidlertid over en snarvei som fører dem rett inn på en nedlagt fornøyelsespark. Plutselig er Chihiro fanget i et badehus for slitne ånder som er kontrollert av den onde heksa Yubaba.

Det er nesten flaut hvor mange år det har tatt før denne filmen nå endelig er klar med norske oversettelser og dubbing. De norske stemmende er blant annet av Eira Elise Øverås, Kari Simonsen, Malin Pettersen og Mikael Aksnes Pehrson. Det er gledelig å kunne slå fast at disse er veldig bra og hengivende gjort, og føles ikke for flate, tafatte eller uten personlighet, noe som ofte er tilfellet, særlig om helt streite østlandssnakkende folk dubber film. Spesielt må Kari Simonsens innsats og energi i stemmebruk sies å direkte imponere! I rollen som heksa Yubaba og hennes tvillingheks Zeniba sprudler hun med grov og energisk røst som den gamle, krokete og skumle heksa.

Som tegnefilm har ”Chihiro og heksene” nærmest alt hva en fantastisk Ghibli-film kan by på. Her er en svært effektiv og rett på sak-fortelling, som ikke tar mange sekundene ut i filmen før trollbinder deg. Overgangen fra virkelighet til gradvis innsuging i det klassiske eventyr- og virkelighetsfluktuniverset som kjennetegner Ghibli-tradisjonen, er upåklagelig gjennomført! Sammen med strålende tegninger, figurer, en fantasirikdom som favner alt fra vennskap, sjarmerende enkeltscener og karakterer, skummel stemning og scenarioer, virkelig oser det energi og oppslukende barnlig (og voksen!) energi! Tilsammen gir dette kanskje den beste japanske tegnefilmen av dem alle.

Det er nemlig svært få tegnefilmuniverser som trolig klarer å dra både små og store like sterkt inn i sin verden som denne, samt mange av de andre animasjonsfilmene i denne stilen også klarer. Svært mye av Disney blekner veldig sammenliknet med dette fyldige og oppslukende mesterverket. Trolig er dette mye fordi gjengivingen av mange aspekter refererer mye mer troverdig til våre egne opplevelser, drømmer og fantasier, mye bedre enn det blant annet Disney gjør.

Historien om Chihiro og hennes oppdagelsesferd i dette spennende spahotellet er fremdeles like oppslukende og herlig underholdende. Med gode norske stemmer burde filmen så absolutt være noe for enhver småbarnsfamilie å oppsøke på kino denne våren. For oss voksne er det minst like godt å se denne klassikeren igjen også! Og om man enda ikke har fått sett dette mesterverket, ja da er beskjeden veldig enkel og klar; denne MÅ sees!

[ Foto/Copyright: Arthaus ]

- Vinden stiger - Et verdig punktum fra animasjonsmesteren.
- Ponyo - Magisk haveventyr for hele familien
- Det levende slottet - Solid japansk eventyrlig animasjon
- Prinsesse Mononoke - Episk japansk animasjonseventyr
- Porco rosso - Svært underholdende kvalitetsanimasjon om helteflygere
- Kikis Budservice - Tvers igjennom koselig!
- Min nabo Totoro - Super fantasifull barnefilm med passe mystikk
- Laputa - Himmelslottet - Filmen om himmelslottet fenger
- Nausicaä - Prinsessen fra Vindens Dal - Engasjerende miljøeventyr for voksne
- Lupin III - Slottet i Cagliostro - Flott animert actioneventyr!

08.05.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing': Det må du! :) Ble veldig positivt overrasket av dubbingen! Er jo så vandt med asiatiske stemmer...
07.05.2015 sier Pål Frostad: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Mesterverket er igjen på kino, med meget god norsk dubbing': Dette er helt klart blant mine største ynglingsfilmer. Jeg har filmen på DVD, men gleder meg til den kommer med norske stemmer på Blu-Ray slik at jeg kan vise den til mine nieser og nevøer.

• Wall Street Journal
  • Barnevakten.no
  • Roysskriverier.blogspot.no
  • ereviews.dk
  • Filmanmelderen.no

Japan

Engelsk, Norsk, Japansk

Buena Vista, NTV Network, Studio Ghibli, Dentsu Inc., Tokuma Shoten, Touhoku Shinsha, Mitsubishi Commercial Affairs