Anmeldelse av Min nye venninne (Une nouvelle amie), fransk film fra 2014

Drama, Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 11 år

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood

Smalt, men morsomt, om identitetslek

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.04.2015]

Claire går inn i en dyp depresjon etter bestevenninnens dødsfall, men en overraskende oppdagelse rundt avdødes ektemann får livslysten hennes tilbake.

Franske Francois Ozon er en av de mest kjente europeiske regissører, og ikke minst kjent for sin seksuelle og kjønnsperspektivfokuserte tematikk. Hans ”Swimming Pool” fra 2003, ”I de beste hjem” fra 2012 og fjorårets ”Ung og vakker” utforsker ikke bare mennesker på svært spennende og interessante måter, han putter gjerne også inn både thriller- og komedieelementer i sine dramaer.

I ”Min nye venninne” er det transseksualitet og kjønnsstereotypi som blir skildret, også her med snev av spenning, humor og glimt i øyet. Den nylige enkemannen David er, til Claires store forskrekkelse, nemlig en ’cross-dresser’ og kler seg på fritiden og hjemme ut som dame, helst som sin avdøde kone. I starten synes Claire dette er veldig rart, men etter hvert blir de to som noen venninner å regne, selv om de også før Leas død var venner. Den nye tilværelsen deres begge byr på mange rare situasjoner og problemstillinger.

Det er Davids identitetssøking som er grunnhistorien oppi dette, samt at også Claire møter på seksuelle sider ved seg selv som til nå ikke har vært vekket. Det er derfor både interessant, troverdig og morsomt å se begge disses møter med seg selv og hverandre, på en slags merkelig dobbel måte som dette utvikler seg. Skuespillerne i Romain Duruis og Anais Demoustier er fabelaktig gode, passende herlige, spesielt Romain er morsom, mest fordi han verken er pen eller alt for troverdig som kvinne, og slik blir vel så komisk som ”rørende” i denne karakteren.

Både behandlingen av tematikk og problemstillinger her er smart, dyktig og troverdig gjort. Første gang vi ser David som kvinne er det nesten som en scene tatt rett ut ifra en Brian De Palma-film, såpass småcreepy er den, og tanker til andre kjønnsidentitetsskildrere som spanske Pedro Almodovar, Hitchcock og nevnte De Palma gjør seg flere steder gjeldende.

Det eneste som kanskje skurrer litt er Davids seksualitet som er litt vanskelig å tro på, at han er heterofil, noe som i så fall kunne forsøkt blitt forklart litt bedre oppi alt dette. Det er også et par ting som virker overdrevet, litt for filmatisk, som for eksempel Davids oppførsel og utagering som kvinne. Hadde han ikke vært litt mer reservert de første gangene han er kvinne offentlig for eksempel?

”Min nye venninne” klarer ikke sjokkere, berøre eller underholde helt der oppe i toppsjiktet. Filmen funker mer for den spesielt interesserte, men for dem som elsker Ozons filmer generelt vil dette også absolutt fenge i god grad. Der fjorårets ”Ung og vakker” gjorde mer inntrykk rent emosjonelt og hvor ”I de beste hjem” virkelig klarte å underholde med sin geniale velkomponerte genreblanding, nei der er verken thrillerelementene, komedien eller menneskedramaet sterkt nok til virkelig å slå hardt med denne sistefilmen, noe som skjønt kanskje heller aldri var meningen. Men, i forhold til dette fremstår heller ikke dette som Ozons mest markante, skarpeste eller fullstendig underholdende film. Det tenderer i lengden til å bli småkjedelig, for noe særlig handling er det lite av utover det åpenbare rundt David, og derfor litt overenkel og lite kompleks i helheten. Som nok et glimrende åpent, lekent og liberalt innslag innen film og tematikk som dette er det likevel bare til å bøye seg i støvet, det florer nemlig ikke akkurat med regissører som Ozon.

- Summer of '85 - Overbevisende og oppslukende om hjerte og smerte.
- Dobbelt Begjær - Fifthy shades of twins
- Frantz - Nydelig fargerikt periodedrama i sort/hvitt