Anmeldelse av Avengers: Age of Ultron, amerikansk film fra 2015

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi, Superhelt-film Spilletid: 141 minutter Aldersgrense: 11 år

Avengers: Age of Ultron - Teaser Trailer 22.10.2014

Noe tomt, dødt og veldig uengasjerende over galskapen...

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.04.2015]

Tony Stark prøver å kickstarte et sovende fredsbevarende program, men noe går galt, og igjen må han samle jordens mektigste helter til kamp. Den onde Ultron dukker nemlig opp og truer med å sende jorden tilbake til steinalderen, blant annet for å starte helt på nytt, på scratch, uten menneskene.

Oppfølgeren til tidenes superheltfilm er igjen laget av Joss Whedon og fortsetter på de aller fleste måter slik førstefilmen slapp, i samme stormannsgale stil og tone.

Det er alltid morsomt å overvære disse superheltfilmene, og hvem koser seg ikke godt med enorme og flotte slagscener. Men, ”Avengers: Age of Ultron” klarer skremmende fort å normalisere og kjedeliggjøre filmen med dens karakterer og uttallige actionscener, og med tanke på hvor moro førstefilmen var, er det skuffende at denne oppfølgeren ikke har mer eget å by på enn bare å gå i halen til originalen.

Igjen blir ingen nevneverdig skadet, ingen blir emosjonelt påvirket, og ingen ser ut til å egentlig bry seg døyten om noen ting. Først mot slutten skjer det noe konkret med en bestemt karakter, og da sitter man som publikummer og tenker hvorfor personen i alle dager ikke har tatt noe skader før først nå. Hvorfor skal da dette engasjere oss? Da må det heller bli på et overenkelt og audiovisuelt underholdningsnivå hvor nærmest likegyldige kampscener og enorme slag bare fungerer som tidsfordriv, der og da, samt at flere småvittige replikker slenges ut i ny og ne, vanligvis av vittigper Tony Stark eller tørre Hawkeye. Sistnevnte klarer det utroligste med det å gå fra å være den kjedeligste og mest unyttige karakteren iblant gjengen, til å vise seg å være den mest menneskelige normale og til slutt også å stå for helt sentrale elementer i historien. Overraskende!

Filmen er som et sammensurium av karakterer som enten forsøker å fremstilles ultrasmarte der de jabber i vei om den ene høyteknologiske installasjonen og maskinen etter den andre, eller selvfølgelig er ute og trimmer supermusklene sine i voldsballetter av noen kamper. Det er ingen mellomting av interesse her, og slik blir heller de respektive heltenes egne filmer mye mer sjarmerende, bedre, litt dypere og medrivende. Det er imidlertid tilløp til mer dramabaserte og dialogsmarte enkeltscener, men disse drukner og nedprioriteres så kraftig i helheten at ingen husker dette i ettertid. Et par nye karakterer, blant annet i et russisk tvillingpar som er såkalte 'overmennesker', er positivt og underholdende. Men både Iron Man-filmene og Captain America sine to filmer er et stort hakk mer engasjerende, blant annet fordi det tas mer tid til menneskene der, med færre karakterer, samtidig som vi også får all actionen og kampene oppå det hele.

Det holder bare så vidt mål denne gang, for ”Avengers: Age of Ultron” lider stort av blockbuster-forbannelsen, det å ha alt for lite interessant handling, og heller ha erketypiske klsijeer som påskudd for latterlig og øredøvende overkill-scener, scener som dog selvsagt er toppkvalitet, samt byr på flere smellvakre komponerte enkeltscener. Men totalt sett blir det alt for mye av slikt, mens innsiden blir for hul. Resultatet blir at man blir mer og mer likegyldig til det som skjer på skjermen jo lengre man kommer uti filmen, og man sitter til slutt og ser nærmest tomt uti luften, både fysisk og mentalt utslitt, samt at man har minimalt med engasjement til karakterene.

Meget mulig yngre mennesker får mer utav dette superheltuniverset enn oss gamlekara, men på den annen side kan vi slik kanskje ta oss av de andre sidene av slike filmer og heller rakke ned på filmen fra denne siden., for akkurat det har ikke Hollywood noe vondt av! Om de lærer noe av kritikken og tar den til seg? Trolig aldri. Sagt på en annen måte, filmen må sees med de rette øynene for å få maksimalt utav, noe som i seg selv gjør den begrenset i kvalitet, dybde og omfang. For bare actionhungrige barn blir det nok derimot fullt kalas på kino dette her.

- Avengers: Endgame - Den episke avslutningen på en episk saga
- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- The Avengers - Kul superheltaction for massene som gir deg mye bangs for bucks

- Serenity - Sci-fi-eventyr for de dedikerte som rommer mye moro!

• Avengers: Age of Ultron
  • Mmm.dk