Anmeldelse av Better Call Saul - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2015

Komedie, Kriminal, Drama Spilletid: 60 minutter Aldersgrense: 15 år

Better Call Saul - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.04.2015]

Første episode begynner med noe som første sesong bare er forhistorien til. Det er en genistrek å starte med en kjeltringsadvokat og så blir vi kjent med denne advokaten før han gjør suksess. Saul er litt av en fuckup, men han forsøker å passe inn og drømmer om den samme suksessen og kredabiliteten i bransjen som hans bror Chuck var kjent for. Det viser seg å bli alt annet enn enkelt å gjøre ting på den rette måten...

Serien åpner litt på samme måten som en Breaking Bad-episode kunne gjort. Det vil si med kameraet i nærbilde til noe man ikke forstår helt hva er. Første episode åpner rett og slett med at en dame baker boller i et bakeri. Etter kort tid introduseres Gene, som er den daglige lederen for bakeriet. Med denne herlige og litt uforståelige begynnelsen er det litt som man starter en reise man ikke vet hvor går. Det er ikke før Gene setter seg ned å finner fram en VHS han har liggende, at serien begynner å pensle seg inn på riktig spor.

På VHS-en får vi høre Sauls reklame: ‘Ikke la falske beskyldninger tvinge deg inn i en urettferdig kamp. Hans navn er Saul Goodman, og han kan kjempe for deg. Ingen siktelse er for stor. Når du er trengt opp i et hjørne, bør du ringe Saul. Saul vil få saken din droppet. Han gir deg det forsvaret du fortjener, fordi han er advokaten som etterforsker, forsvarer, overbeviser, og viktigst av alt, vinner. Du bør ringe Saul!’. Deretter får man forhistorien til hvordan Saul blir gråsoneadvokaten...

Jeg har sett Breaking Bad og elsker den serien. Derfor var jeg veldig spent på Better Call Saul. Etter et par episoder viser det seg at den åleglatte advokaten fra Breaking Bad virkelig klarer å stå på egne bein. Vi får se at Saul taper sin første sak i serien. Det hjelper ikke å pynte på sannheten når man har graverende videobeviser. Det sender Saul inn i en lang depresjon i mangel på oppdrag. Han jobber hardt, men klarer ikke å oppnå fisk på kroken. Hver eneste fisk smetter unna eller at Saul roter det til.

Vi får mange små handlingslinjer i serien. Vi følger fortiden og nåtiden til broren til Saul. Vi treffer Mike (også fra Breaking Bad) som sitter i bomstasjonen ut fra retten. Vi får også oppleve fortiden til Saul der han drev med svindel og bedrag under kunstnernavnet “Slippin' Jimmy”. En annen sak involverer en familiefar som får 1,6 millioner dollar til å forsvinne fra kommunen. Saul vil ha saken, men mannen lurer på om det at han hyrer inn en advokat gjør at det han virker som han er skyldig. Da fyrer Saul løs. Det er arrestasjon som får folk til å se skyldige ut. Advokater er som helseforsikring. Man håper at man ikke trenger det, men man må ha det. Denne saken og flere til blir viktige handlingsbrikker i serien.

Saul sliter med å få endene til å møtes og roter seg lett inn i problemer. Blant annet jobber han for noen gutter som hadde sex med et avkappet hode på likhuset. Han har kontor ved varmtvannsbeholderen bak en frisørsalong. Saul har få oppdrag, men satser høyt og taper ofte. Saul er nesten nede i rennesteinen. Han må tenke litt i gråsonen for å forsøke å styre skipet i riktig retning. Det er ganske kult hvordan nesten alt Saul forsøker seg på går galt. Men til tross for dette blir ikke alt så rett frem som man tror. Det er nemlig noen småsnedige tvister i hver episode som holder solid kvalitet.

Serien begynner på en meget overbevisende måte. Første episode får frem godfølelsen og man senker skuldrene og tenker at dette ikke bare er en simpel spinn-off av en av de beste seriene som er å oppdrive, men viser at den også står på egne bein. Man øyner til og med at dette kan nå store høyder, selv om serien hopper etter ‘Breaking Bad’. Man sympatiserer med den hardarbeidende taperen Saul. Han er jo en litt sleip fyr, men han viser å være god på bunn når det gjelder. Saul er en problemløser og får ting til også i pressede situasjoner.

Serien byr på mange småmorsomme poenger. Humoren er som regel av det mørke slaget. En del av de tvilsomme måtene Saul skaffer penger på er ganske artige. Det er bra moro med folka som stjeler 1.6 millioner dollar fra kommunen og nekter å gi fra seg pengene og vil heller ikke bli kalt kriminell. Ikke det at man ler seg skakk, men man smiler godt. Etter et par episoder der man blir kjent med Saul bygger serien bånd med andre rollefigurer også. På den måten blir det mer spillerom i serien. Det blir også noen herlige småfrekke og kreative svindelforsøk som underholder bra.

Jo mer man ser, jo mer hektet blir man på denne perlen av en spinnoff serie. Det er herlig å se at ‘Better Call Saul’ står fjellstøtt på egne bein. Det er ikke noe krav å ha sett Breaking Bad for å begi seg ut på Better Call Saul, men det gir en ekstra dimensjon til serien. Men det kan det også gjøre den andre veien for de som ikke har sett Breaking bad og opplever 'Better Call Saul' først. Om så tilfelle, har man en herlig tid i møte.

Serien har sine store øyeblikk, men for min del synes jeg ikke serien bruker hele sitt potensiale, men det betyr ikke at serien faktisk er svært fengende og et friskt pust inn i serieuniverset. Potensialet i ‘Better Call Saul’ er skyhøyt og jeg er sikker på at andre sesong har mye å by på, fordi man bruker ikke opp alt kruttet i første omgang. Serien kan i mine øyne bety en ny gullgruve for Netflix og enda en 'hit' for Breaking Bad-skaperne. Det er nesten mye mer enn jeg hadde drømt om før serien ble sluppet.

Når siste episode er spilt av, sitter man igjen med følelsen av at man er sugen på mer. De siste ti minuttene av siste episode bygger man opp mot fortsettelsen. Det er da serien kommer inn på det sporet som jeg forventet fra første stund. Men det er fint at serien ikke spiller ut triumfkortet i første sesong og tenker på de store rammene og hvordan man skal bygge opp en ny serie-konge. Når sant skal sies så synes jeg også at dette faktisk var mye mer solid enn første sesong av Breaking Bad, og det er ikke verst bare det. Jeg stoler på at serieskaperne nå vil ta dette til nye høyder i samme spor som de gjorde med Breaking Bads 'killer' oppfølgersesonger.

- Better Call Saul - Sesong 2

• Better Call Saul