Anmeldelse av 10,000 B.C., amerikansk film fra 2008

Drama, Eventyr Spilletid: 109 minutter Aldersgrense: 11 år

10,000 B.C. - Trailer 17.02.2008

Klisjemessig steinaldereventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.03.2008]

Vi befinner oss hos en avsidesliggende fjellstamme 10 000 år før Kristus. Fjellstammen blir plyndret av en krigsherre og folket blir tatt til fange. Den unge jegeren D'Leh og noen få andre slipper unna. D'Leh har mistet sin kjærlighet Evolet som var blant dem som var blitt tatt til fange. Han følger etter krigsherren og hans menn i jakten på å befri sin kjære og sitt folk....

Regissøren Rolan Emmerick (Mannen bak blant annet Independence Day) er tilbake med nok en storsatsing. Konseptet med å lage en film slik verden så ut for 12 000 år siden er veldig kult. Ting var så grunnleggende annerledes den gang enn i dag, at dette føltes litt eksotisk. Men denne filmen feiler på å bruke konseptet fullt ut og kjører seg fast i enkle løsninger og billig action.

Filmen lider av uengasjerende karakterer. '10,000 B.C.' gir ikke nok scener til å bygge opp rundt karakterene, deres trekk og handlinger. Mange ganger forstår vi ikke hvorfor de handler på den måten de gjør. Jeg synes også at de ledende karakterene i filmen var for lite troverdig til at de skulle kunne utføre sin rolle. Dette gjør at man kjeder seg litt mellom spenningssekvensene.

Til filmens forsvar så koker dette ned til at underholdningen i actionsekvensene er godt gjennomført. Mange av actionsekvensene byr på stor spenningsfaktor og man tar seg i å hoppe litt unna store hindringer. Man blir underholdt til et visst punkt, så dette er på ingen måte en kjedelig film. For gutter er det mye å briske seg med i denne filmen. Med enorme dyr, mye slåssing og forskjellige spennende kulturer som byr på grei visuell variasjon. Det er også en kjærlighetshistorie som er drivkraften for heltens bestrebelser, som gjør at jentene også får litt ut av filmen.

Historien som filmen bygges på, er like tynn som en skolestil man skrev på barneskolen. Konseptet hadde fortjent så mye bedre enn dette. Med et par enkle grep kunne denne filmen lett ha gått opp minst en karakter. Det ’safes’ alt for mye og filmen bruker litt for mange klisjeer. Med så mye penger til rådighet og likevel så dårlig, begynner en å lure på om de som lager filmen kan sitt håndverk godt nok.

Min dom er at denne filmen var grei som tom underholdning og klarer tidvis å engasjere underholdningsmessig. Filmen karreer seg opp på tre-eren og unngår såvidt totalslakt. Ikke forvent deg for mye så kanskje du blir overrasket. Mye effekter får du i alle fall, men det kan ikke gjøre en film alene!

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 2012 - Oppsvulmet gigant
- The Day After Tomorrow - Ikke helt katastrofe
- Patrioten - Lang og god
- Godzilla - Skuffende monsterblockbuster som feiler på nærmest alle plan
- Independence Day - Romvesen kommer til jorden i gigantiske UFO-er
- Stargate - Lett underholdning med litt sci-fi med på kjøpet
- Universal Soldier - Forsøker å etterligne Terminator-franshisen
- Moon 44 - Emmerick viser Hollywodtakter med denne tyske sci-fi-filmen

- En av de verste filmene jeg noensinne har sett ..

16.07.2009 sier Pål Frostad: Enig, denne filmen var under par.
16.07.2009 sier Andreas Strømmen: Så filmen for ikke så lenge siden, må selv si at plottet var utrolig kjedelig, og filmen ikke gav helt de forventningene jeg hadde for den.
26.02.2009 sier Innaktiv_bruker_100: syntes ikke filmen var så ille, HAR sett mye som er dobbelt så ille!
05.10.2008 sier bjorn: hehe, beklager den korte omtalen men jeg fant faktisk ut at jeg allerede hadde sløst nok tid på denne filmen ved å se den .. måtte bare få det ut av systemet og advare andre. Det er som kjent timer og minutter man aldri får tilbake ... ;-)
02.10.2008 sier NURV: Spennende altså...
22.09.2008 sier Pål Frostad: Orginal omtale må jeg si
22.09.2008 sier kjetil: Dette høres jo utrolig lovende ut!
15.04.2008 sier Stormen: Jeg har ikke sett denne enda, men ble utrolig skuffet da jeg hørte - og nå leste - at den var dårlig... Den hadde så utrolig potensiale; jeg mener, hvor ofte har en slik historie som dette noensinne blitt filmet? 10.000 år siden; bare det er jo et fantastisk premiss for en film. Vi så jo med f.eks Apocalyptica at filmer satt i fortiden kan fungere bra; bare synd at de kåler det sånn til i 10.000 BC... Årets skuffelse, selv før jeg har sett den :)

• 10,000 B.C.
  • Gamereactor.no
  • Filmfeber.no

USA, New Zealand

Warner Bros. Pictures, Centropolis Entertainment, Mark Gordon Productions, The Mark Gordon Company, Legendary Pictures