Anmeldelse av Aksjemordet, norsk miniserie fra 1990

Drama, Kriminal

Påskekrim som innimellom treffer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.04.2015]

Året er 1986. Jon Kaspersen er journalist i aftenbladet. En dag blir hans far fengslet, og mistenkt for drapet på aksjemegleren Jeppe Rolfsen. Jeppe Rolfsen var involvert i oppkjøpet av farens arbeidsplass (Et trykkeriet). Kjøper var datafirmaet Trovik Data. Etter oppkjøpet blir trykkeriet lagt ned og arbeiderne oppsagt. For å få frikjent faren må Kaspersen finne andre mulige skyldige.

Involverte i saken er flere. Irene Rolfsen som er enke etter Jeppe Rolfsen. Markus Guldbransen er barndomsvenn av Jeppe og Irene og ansatt som journalist i aftenbladet. Trailersjåfør Olsrud kjørte over Jeppe og påsto at Jon Kaspersens far dyttet Jeppe ut forran lastebilen. Aksjemegler Viggo Nordahl, som var Jeppe Rolfsens kompanjong. Hennin Christian Moe er avgått direktør i Trovik Data, og handlet aksjer gjennom Jeppe Rolfsen. Høyesterettsadvokat Riisnes er styreformann i Trovik Data.

Trovik Data er et selskap med raskt stigende børsverdi. Det har nylig vært kjøpt aksjer gjennom et ukjent investeringsselskap ved navn Korvus, som Jeppe Rolfsen var megler for. Det spekuleres i om aksjekjøpet i Trovik Data er gjort av noen som kjenner selskapet fra innsiden, og da er del av en alvorlig økonomisk forbrytelse. Det er snakk om økonomisk vinning på over 40 millioner kroner på kort tid. Hvis Jon Kaspersen kan spore opp dem som står bak oppkjøpet av Trovik Data, får aftenbladet en sak som er nyhetsmessig viktig og Jon kan få frikjent sin far. Omstendighetene rundt direktør Moes avgang kan gi svar på begge spørsmål.

Aksjemordet var en norsk påskekrim i tre deler som ble vist første gang i 06. mars 1990 på NRK1. Regi var ved Terje Mærli og manus ved Geir Imset. Alt er basert på Imsets egen bok fra 1986. Serien var produsert av Fjernsynsteatret og innspilt sommeren 1989. Serien begynner med at et kamera sniker seg rundt i gangene til et aksjemeglerkontor. En megler jobber seint. Han ringer til en klient og sier at han har funnet ut at det forgår noen ulovligheter. Megleren presser klienten for penger for å la være å tyste til pressen.

Det er litt spennende å se hva man klarte å stille opp med for over 15 år siden når man lagde spenning på TV. Dette er jo også langt unna spenning og mystikknivået i eksempelvis Mammon. Aksjemordet er dog konstruert med mye mer enkle rammer. Man merker med andre ord at denne miniserien begynner å dra på årene. Man har en del igjen for å få dette til å virkelig glimre. Men innimellom slår den til med litt treffende thrillerelementer. Fotoarbeidet er veldig omstendelig og bærer preg av et ønske om å formidle kunst. Ofte får man knyttet inn statuer og kunstverk i begynnelsen av episodene. Det blir kanskje litt vel mye zoominger ut og inn hele veien. Skuespillet er kanskje litt vel stivt til tider. Man føler ikke at alle skuespillerne når helt ut til oss hele veien.

Saken er ikke så veldig interessant. Det blir mye finans og selskapssnakk. Handlingen glir litt tregt i begynnelsen og serien begynner med det litt svakt, men ting tar seg heldigvis veldig opp i episode to. Da begynner man å fatte interesse for saken som var litt for vagt beskrevet i første episode. Det blir også en del spenning mot slutten av episode to. Ting begynner å bli farligere og farligere for de som snoker i saken. Her er det masse mektige interesser som verner om sine verdier, og ikke skyr noen midler for å få det slik de ønsker, også døden er en fin måte å få folk til å holde munn. Jeg synes serien sliter litt med å definere seg selv. Noen ganger er den mørk, noen ganger er den useriøs og lys som dagen. Det blir litt for mye klabb og babb her med dårlig dømmeevne og for mye ablegøyer som ikke passer helt inn. Dette går med andre ord litt ut over troverdigheten til serien.

I siste episode faller spenningen helt ut av serien igjen. Stemningen blir med ett bare lys og ledig og vi sitter bare å venter på den endelige løsningen skal falle helt på plass. Alt virker litt for opp i dagen. Man tar litt for lett på selve opprullingen av det hele. Med et slikt plot som man her legger opp til kunne man klart å stable på beina en bedre slutt enn dette. Dette var litt i samme gate som NRK-serien Taxi fra 2011, uten å skulle være noe i nærheten av Taxi i spenning og gjennomføring. Det føles litt meningsløst når man endelig får enden på visen. Min dom over serien er at det begynner litt kjedelig, og serien har en bra midtdel og en 'ræva' slutt. Jeg ender opp på et svakt terningkast tre for noe man burde jobbet mer med, men som har sine stunder som gjør dette ok sebart.

Les mer om miniserien

• Aksjemordet

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Rashomon - Demonenes port»

«The Possession of Hannah Grace»