Anmeldelse av There Will Be Blood, amerikansk film fra 2007

Drama Spilletid: 158 minutter

There Will Be Blood - Trailer 11.02.2008

Kjempeprestasjon av Lewis i en stødig film

[Skrevet av: Ole, Dato: 19.02.2008]
Vi følger oljemannen Plainview fra begynnelsen av karrieren hans. Han tenker stort og må ofre mye på veien til å bli en betydningsfull oljemagnat. Her får vi se hans skruppelløse vei til toppen...

Denne filmen er svært stødig og fikk blant annet to Oscarpriser blant annet for beste foto. Mange vil også gå så langt å kalle denne filmen for et mesterverk. Vel, jeg likte jo filmen godt, men føler at ikke alt interesserte meg maksimalt.

Det som imidlertid er sikkert er at Daniel Day-Lewis gjør en kjempeprestasjon av i hovedrollen. Han viser med dette at han er en av de største metodeskuespillerne i virke i dag, og gjør en fremragende rolle som den hensynsløse oljemannen Daniel Plainview. Han gir en perfekt tolkning av all grådigheten, vanviddet og faktisk også humoren som bor i denne karakteren.

Paul Dano (Little Miss Sunshine) gjør også en fin tolkning av vekkelsespredikanten Eli Sunday.

Filmen i seg selv er også svært gjennomført, men historien kan til tider gå litt tregt fremover. Alt i alt var dette en god opplevelse med flott musikk, bilder og skuespill. Kinematografien minner ikke rent lite om de episke filmene Hollywood-studioene produserte for nærmere 50 år siden. Jeg ruller en sterk femmer på terningen.

- Phantom Thread - Den usynlige tråden som tiltrekker oss
- Inherent Vice - Some heavy shit
- The Master - Phoenix og Hoffman i storform!
- Svimlende hjerter - Adam Sandler og Thomas Anderson i sær kjemi
- Magnolia - Fengslende menneskeportretter i en fantastisk film

- Dramatisk mesterverk om makt og penger
- Sykt interessant karakterstudie

24.05.2013 sier Jacob: God lesning og helt enig! Digget denne filmen. Karakteren man aldri blir klok på, kampen mellom ham og presten, stemningen (!), musikken (som skaper mye av stemningen), bildene og historien er smeltet sammen til noe helt unikt. For en film! Noe av det beste jeg har sett.
27.06.2010 sier Pål Frostad: God anmeldelse. Jeg gleder meg til jeg skal se denne filmen og så kjekt at du likte den også. Må bare finne en passende anledning, har hatt filmen lenge i hyllen her hjemme, men sliter med at de litt kortere filmene alltid blir valgt før den. Har ikke alltid så god tid når jeg ser film, men gode filmer er ofte lange, og jeg bør få satt av tid til å prioritere denne filmen snart. Må bare bli ferdig med de filmseriene jeg holder på med først.
17.03.2008 sier AndreasR: Jeg er faktisk veldig enig! Day-Lewis gjør en fabelaktig prestasjon. Filmen starter med ganske mørke undertoner som sakte men sikkert gjør seg mer og mer gjeldene. Humoren i filmen er også stort sett mørk, men den frisker godt opp i noe som ellers ville blitt en tung film.

Filmen minner om noe som kunne vært laget for 30-40 år siden. Klipperytmen er senktet betraktelig fra det vi vanligvis opplever på kino og TV. Den er mer på linje med Gudfaren en Snikende tiger, skjult drage. Skuespiller prestasjonene er satt mer i fokus en det vi vanligvis er vant med. Samtidig så har filmen et fantastisk og morsomt lydbilde. Et lydbilde av det slaget som du legger merke til og gleder deg over. I en scene blir feks lyden av et tog som nærmer seg brukt som et element i musikken.

Denne filmen for deg også til å tenke på symbiosen mellom det ødeleggende og det skapende i konkurransen. Det blir ikke omelett uten noen knuste egg, og det er heller ikke sikkert omeletten gjør deg noe lykkeligere.

Filmens beste parti er nok den aller siste scenen, men jeg skal ikke røpe annet en at den er gnistrende.

For dere som ikke har sett den enda, løp nå! Dette er en film det er verd å få med seg på kino.

• There Will Be Blood
  • nationen.dagenstv.com