Anmeldelse av Suksesskolen - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2015

Komedie Spilletid: 22 minutter

Suksesskolen - Sesong 1

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.03.2015]

Det er ikke lett å gjøre de rette valgene om man skal fremstå suksessfull. Jon føler seg presset til å gjøre suksess raskt. I tillegg til generelt samfunnspress, annonserer foreldrene hans at de skal flytte og selge huset. Jon må nå få sin egen suksess – ikke flyte på dem lengre. Jon finner heldigvis høyskolen School of Success. Men opptaksprøven er veldig hard. Vil Jon komme inn?

I Jons audition på den livsviktige School of Succsess forsøker han seg med en lavmeldt opptreden. Han forteller at han har veldig, veldig lyst på suksess, og han tror at dersom han får muligheten til å det, så skal han finne ut av hva han skal få suksess i. Men så kommer det kritiske spørsmålet. Har Jon 500 000 kroner til skolen? Men om man ikke har penger selv så kan man møte opp i kredittveien 1 for å få gullbilletten. Da kommer man inn likevel.

Jeg er ikke storfan av Kollektivet, men mener at de faktisk er litt undervurdert som skapende sketsjekomikere. Ihvertfall forhold til Underholdningsavdelingen på NRK og TV2s Torsdags kveld fra Nydalen som bare er pinlig lite morsomt og lite kreativt i forhold til Kollektivet-gjengen når de er på sitt beste. Nå kjenner jeg nesten utelukkende Kollektivet fra Youtube, men der har de skapt mange superartige øyeblikk gjennom sine mange videoer. Her kommer gjengen med en helt ny TV-serie som de kaller Suksesskolen og den er faktisk ganske bra vellykket.

Her får vi en dykk inn i samfunnet der suksess er betyr alt. Man må synes i samfunnet og da helst i spotlighten. Alle vil ha suksess uten å jobbe. Er man ikke noenting om man ikke har penger? Da er man jo folk. Alle suksessfulle er livredde for arbeiderklassen. Da er det bedre å leve i nuet med forbrukslån i hytt og gevær. På skolen råder det en nådeløs affære. Alle vandrer rundt i blinde og forsøker å gjøre skoleoppgaver etter beste evne. De lærer retweets, sosiale medier, hva som gir likes, selfies, og ellers hva Internett gir av muligheter. Jon får en leksjon i hva som er viktig i livet under hans opphold på sukesskolen. Han møter til og med kjærligheten.

Jon ser veldig komisk ut med bollesveis og et morsomt naivt fjes. Han er venn med Georg som ikke kan noe annet enn å gå på rød løper. På skolen står ‘geekene’ hardt i mot de kule. Ting endres raskt. En dag er du veldig populær, og i neste øyeblikk er du helt ute. Det gjelder å holde seg inne med de rette folkene. Det har den onde Anton skjønt. Han har en egen nisje på skolen, der han skor seg på andres suksess. Jon er da strake motsetningen der han kjører et naivt jordnært løp. Rektor er mer lik Anton. Han er en herlig snørrvalp som alltid har fått viljen sin og har vært foret opp med sølvskje i munnen og som trekker seg unna om det blåser på toppene.

Presentasjonsteknikken i serien er faktisk litt småkul. Her får man blant annet små musikkvideoer og annet småsnaks der vi får se rollefigurene forteller hvem de er og hva de holder på med og litt sinnsstemninger. Dette gjør at man på relativt kort tid og uten for mye kjedelig fortelling kan gi mye info på en artig måte. På mange måter blir dette en bra komisk musikal.

Humorskuespillet er passe naturlig komisk uten at man føler at man drar for lite eller for mye på. Serien leker med en rekke populære TV-formater som Paradise Hotel, Luksusfellen, Idol/X-Factor/Norske Talenter og The Aprentice. Det er bra med parodier og man kjenner seg igjen i en rekke enkle veier til det man tror er suksess.

Det er smart av TV2 å satse på Sukesskolen i den nye humorkanalen deres. Og ja, denne serien fremstår som en kromtapp i den ellers så trauste satsingen med gamle slagere. Det er også kult å se at Cecililie Steinmann Nees er med i gjengen, selv om det tar noen episoder før man merker at hun er skikkelig med på laget. Men hun krydrer virkelig inntrykket og viser at hun også har mye å komme med i denne gjengen som er såpass guttedominert.

Jeg må si at jeg ler en del av Suksesskolen. Episodene flyr unna. Jeg må si at jeg trodde gjengen skulle gå litt tom i løpet av denne serien, men heldigvis fortsetter suksessoppskriften hele veien til banken. Dette er det beste fra Kollektivet jeg har sett. De viser virkelig tilliten verdig. Manuset er bra variert og bugner av humorpoenger og parodier. Om jeg skal sammenligne denne serien med noe så må det bli ‘Uti vår hage’, som også gav oss samfunnskomikk av beste merke. Nå er jo ‘Uti vår hage’ litt mer variert enn denne serien, men på sitt beste er sukesskolen meget bra saker. Jeg ruller en forsiktig femmer på terningen for en serie som treffer overraskende bra.

• Suksesskolen
  • Spirit