Anmeldelse av Kampen om tungtvannet, norsk tv-serie fra 2015

Drama Spilletid: 45 minutter

Kampen om Tungtvannet er en krigsserie for folket!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.02.2015]

Tyskland invaderer Norge og Danmark 9. april 1940. De ser på Norge som et strategisk punkt på flere vis. Blant annet er de ute etter å slå kloen i det norske tungtvannet som skal hjelpe dem å lage atombomben og med den vinne krigen. På Rjukan ligger svaret på alle Tysklands drømmer. Norsk Hydro produserer der tungtvann som aldri før. Mens ledelsen i Norsk Hydro forsøker å utnytte situasjonen, aner tungtvannsfabrikkens skaper Leif Tronstad ugler i mosen. Han er både forsker og motstandsmann. Han drar over til England for å informere engelsk etterretning. Derfra starter planer om stoppe det tredje riket fra å realisere den fryktede atombomben...

Etter det dykker vi nesten 10 år tilbake i tid. Den unge lovende tyske forskeren Werner Heisenberg vinner Nobelprisen i fysikk i 1932. I august 1934 tar Adolf Hitler over all makt i Tyskland. Fire år etter dette lever Werner Heisenberg et bekymringsfullt liv i Berlin. Det vil si helt til SS tropper opp i døren hans og vil sende ham avgårde fordi han var kommet på kanten med den nasjonalistiske bevegelse. Redningen blir et brev fra Heinrich Himmler. Han blir så invitert inn i hærens våpenforskningssenter. Han får i oppdrag om å bygge en atomreaktor. Og for den jobben var det tungtvann som trengtes.

Det er bare et problem, og det er at de trenger mye av det, og at det kun produseres i Norge. En fabrikk i Norge produserer kunstgjødsel. Hovedproduktet er ammoniakk, biproduktet ble vann som koker ved en høyere temperatur, altså tungtvann. Bare et år etter dette starter Tyskland den andre verdenskrig. Og da legger tyskerne inn en ordre på masse norskprodusert tungtvann. Dette fører til ringvirkninger i Hydros satsing og kampen om tungtvannet begynner.

Nå kan man alltid diskutere om tungtvannsaksjonen hindret tyskerne fra å få atombomben før krigen var slutt, men det som i alle fall er sikkert er at det var strategisk lurt å forsøke å hindre et slikt tysk atombombescenario for å unngå total katastrofe. Det er veldig smart å innlemme forhistorien til kampen om tungtvannet. Her forstår vi mer av hvorfor det var så viktig at ikke ‘fienden’ skulle slå kloen i Norsk Hydros dyrebare tungtvann.

Man føler serien solid billedliggjør hva som skjedde rundt i verden og hva dette egentlig dreier seg om. Vi får forklart at 1 kilo uran beregnes til å kunne ha like mye sprengkraft som 15 000 tonn vanlig sprengstoff. Serien forteller også Hydros versjon av saken. Det handler ikke lenger bare om forskning og oppnå bragder for en hver pris. Norsk Hydro forsøker å tjene mest mulig penger, men det er ikke så lett når alle stormaktene ikke klarer å bestemme seg om hvem som skal kjøpe tungtvannet. Selv kan jeg tenke meg at mye er litt overdramatisert. Vi får blant annet se at Norsk Hydro betaler for å få arbeidsro. Det er en stolt norsk bedrift som i de årene bedriften ble bygget hadde de i flere år større budsjett enn hele Norges nasjonalbudsjett.

I første episode får man introdusert de mange rollefigurene. I andre episode skrur det seg til enda noen knepp. Vi får se tungtvannsaksjonen satt ut i livet. Videre begynner det å dra seg enda mer til episode for episode. Det er en flott spenningskurve og vi får servert mange kule detaljer underveis. Serien gjør også sine saker bra i forhold til sine to filmforgjengere. Den klarer å skille seg ut i mengden og fokuserer på å vinkle det hele på en ny og passe interessant måte. Serien ligner nok mest på den norske filmen fra 1948, men er blitt en del foredlet. Det hjelper også på at serien tar seg bedre tid til å fortelle denne spennende historien. Det er til og med mer svung over enn ‘Helter i Telemark’ (Hollywoodversjonen) fra 1965 med Kirk Douglas i hovedrollen.

Det er veldig bra driv i serien, men av og til kan det bli litt for mye av det gode. Særlig mislikte jeg en scene der en norsk motstandsmann rømmer på ski fra tyskerne fra kloss hold og han blir skutt på uten av de treffer ham. Selv om jeg aldri har skutt etter personer før, så innbiller jeg meg at dette burde vært lett match. Resten av serien er jo bra troverdig, så hvorfor blande inn dette usannsynlige scenariet? Dette er samme syndromet som jeg synes ble brukt til det kjedsommelige i blant annet andre sesong av 'Prison Break'.

Noen andre ganger forsøker serien å moralisere for mye. Det er fint å stille spørsmålstegn med liv som går tapt, selv om de er for en god sak, men jeg synes spesielt at det ble litt mye oversentimentalt og overtydelig i siste episode. I slike stunder faller man litt ut av serien og begynner å tenke på at serieskaperne har en agenda med det de presenterer. De forsøker å fremstille alle fra sin beste side. Spesielt motstandsmennene. Jeg skulle kanskje tenkt meg å fått litt mer rabalder og svin på skogen. Det er noe, men det ble for lite av det til at det ble troverdig nok.

Konklusjon:
Førsteinntrykket er svært solid. Det kan nok diskuteres om alt er like historisk korrekt hele veien, men dette er først og fremst ment som underholdning. Det kommer raskt frem at man ønsker både å fortelle en god og viktig historie om folk som handlet i god tro for å stoppe fienden med alle de midler de hadde tilgjengelig. Samtidig er serien ganske bra folkelig. Det er med andre ord lett å skjønne at dette er en TV-serie som fenger det norske publikumet. Det er nesten som om vi ikke kan få nok av heltehistorier fra andre verdenskrig. Jeg kaster en forsiktig femmer for en serie som begynner bra og klarer å lande ganske greit innenfor forventningsrommet man får til en slik serie. Man merker at serien er både vellaget og påkostet. Om man er blant de få som ikke har fått med seg denne godbiten og liker krigsberetninger, er det bare å skynde seg inn på nett eller vente til den kommer i butikkhyllene 26. mars, fordi dette er noe som fenger både gammel og ung og i samme tone som blant annet suksessfilmen Max Manus.

- Ta meg med - Vaklende og fomlende, som film.
- Mennesker i solen - Norges første katastrofefilm i form av en komedie

• Kampen om tungtvannet
  • Rjukan Radio
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Serienytt.no

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Warrior Nun»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«Cold Fish»

«Knerten og sjøormen»