Anmeldelse av The Conjuring, amerikansk film fra 2013

Grøsser, Thriller Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 15 år

The Conjuring - Internasjonal trailer 02.04.2013

Oppskrytt oppgulp!

[Skrevet av: Petromax, Dato: 08.02.2015]

En familie terroriseres av overnaturlige fenomener, og søker hjelp. Hjelpen får de fra to eksperter på det paranormale: Ed og Lorraine Warren.

Jøye meg! Etter overraskende sinnrike «Saw» (2004), hadde jeg faktisk visse forventninger til hva regissør James Wan skulle kunne by på, men det er bare å si det rett ut: Dette var skikkelig bånn i bøtta. Det vi er vitne til, er en uoriginalitet helt uten sidestykke, på alle plan.

Filmen låner vilt og hemningsløst fra en drøss andre populære og klassiske skrekkfilmer. Den pøser på med klisjeer …og fortsetter med det ‘ad nauseam’. Jeg kan helt ærlig ikke fatte hvorfor denne filmen har blitt såpass godt mottatt som den har, og hvorfor veldig mange hyller denne som en moderne klassiker!? For den enste gruppen jeg kan forestille meg får noe ut av dette oppgulpet, er tenåringer med en såpass begrenset skrekkfilmerfaring, at de kanskje har sett to grøssere i hele sitt liv. Har du derimot litt mer filmerfaring enn det, så ja, da har du nok sett absolutt ALT denne filmen har å by på tusen ganger før …og vel så det. Forutsigbart, tamt og platt.

Forutsigbarheten gjør denne filmen til et eneste langt og tørt gjesp. Skummel musikk… Nå kommer det… BØ!!!! Åh fy så skummelt! NOT!
Når den stemningsskapende musikken er med på å undergrave alle filmens overraskelsesmomenter, blir det hele ganske så plagsomt etter en kort stund. Det tar ikke så lang tid før jeg har gjennomskuet hele greia, og vet hva som kommer i neste scene.

…Men så skal det jo også vise seg at filmen ganske enkelt, kun er en pill råtten reklamefilm for den katolske kirke. Og la oss bare innse det, først som sist; kalenderen viser ikke 1973 lenger.

For selv om «The Exorcist» (1973) skremte vannet av kinogjengerne på ’70-tallet, er satanbesettelse bare ikke like effektivt som skremselspropaganda i våre dager. For hvis det kun er «the power of Christ» som kan frelse deg, så er det jo litt dritt at alle som tilhører enn annen trosretning enn den katolske/kristne, skal være totalt føkka?! Eller hvis andre trosretninger skal være forskånet fra å bli besatt av Gammel-Erik sjøl, så er jo løsningen grei den; i stedet for å gå gjennom endeløse plager og (enda verre), få besøk av katolske prester som skal drive ut faenskapet, bare skift trosretning …før det er for seint. Sorry, men tidene forandrer seg, og grunnmuren til denne filmen holder rett og slett ikke mål i våre dager, men vakler som en spastikers korthus.

Denne oppskrytte møkka, får offisielt «DRITTFILM»-stempel av meg! Den eneste grunnen til at filmen får to øyner på terningen, er at jeg fortsatt har sett filmer som var mye dårligere enn denne. Og har du lettskremte tenåringer i huset, funker denne helt sikkert kjempefint. Men om du ønsker å gi barna dine en god oppdragelse og en solid plattform, så spa heller opp noen av de solide klassikerne, som denne filmen på skamløst vis prøver å etterligne.

- Annabelle Comes Home - Annabelle vil skremme få.
- The Nun - Nonnen som ikke maktet presset og forventningene
- Annabelle 2 - Vil slite deg helt ut om du er lettskremt!
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Annabelle - Skremmende lite skremmende djeveldukke

- Aquaman - Havmannen drukner nesten i effekter
- The Conjuring 2 - "It's MY house"!
- Fast & Furious 7 - Helt på trynet idiotisk, men fantastisk genrefilm!
- Insidious: Chapter 2 - Raffinerer inntrykket fra første film
- Insidious - Kvalitetskrekk uten blodutgytelse men med sterke karakterer
- Death Sentence - Den søte smaken av hevn
- Saw - Fascinerende og jævlig puslespill

- Linda Blair is back!
- Nymotens skremsel i gammel innpakning
- Skikkelig fet spøkelsesfilm av beste sort
- ”Vart du skremt no?”

11.02.2015 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Er enig at det er mye tradisjonelt her ja, men som sagt er det i utførelsen av dette tradisjonelle at regissøren overrasker og glimter til. Bare se på måten han driver kameraføringen i filmen, i god grad her leker med våre foråhndsforventninger om å skvette rundt hver bidige sving, men hvor dette som regel ikke skjer. Der det imidlertid faktisk skjer, er på mer uventede tidspunkter, slik jeg husker.
Selvsagt krever det jo en god del velvilje å sluke mye i en film som dette, og kanskje man må ha en god dag, meg selv inkludert :)
11.02.2015 sier Stian Buhagen: Kommentar på Petromax sin omtale 'Oppskrytt oppgulp! ': Jeg likte den godt, som du kan se i min anmeldelse, hvor jeg gav den fem. Ja den låner vilt og hemningsløst, kan det godt hende. Men det er såpass bra gjennomført og godt skuespill at dette gjør meg ingenting. Stemningen er bra. Jeg er da ikke noen tenåring, men liker den likefremt. Hvis du vil ha flere argumenter for hvorfor, se min anmeldelse!
26.07.2014 sier Stian Buhagen: Hehe. Men del to av Insidious var rimelig skuffende. Den var spennende og skummel her og der. Men sææærdeles parodisk til tider. Skuffet mann her, siden eneren var såpass gnistrende. Dog det var noen clever storypoints som gjorde at noen flere ting gav mer mening i eneren. Og slutten på toeren, bla bla bla. Hehe :P
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Ok, nettopp sett "Insidious 2", men skal ikke røpe noe.... ;)
25.07.2014 sier Stian Buhagen: Gjør det! Jeg kjøpte meg Insidious del to i dag, så det blir spennende å se hvordan den er i forhold til eneren :)
25.07.2014 sier Tore Andre Øyås: Fikk lyst å se denne igjen nå! Det var såpass mye her som funka at den frister veldig til et gjensyn! :D
03.01.2014 sier Stian Buhagen: Spørs om jeg må se denne snart :). Likte veldig godt Insidious, og siden det er det samme teamet; kan det vel ikke gå galt?
15.12.2013 sier Tore Andre Øyås: Hear hear! :)

• The Conjuring
  • Sørensen Exploitation Cinema