Anmeldelse av The Imitation Game, amerikansk film fra 2014

Biografi, Drama, Thriller Spilletid: 113 minutter

The Imitation Game - Trailer 21.07.2014

En godt gjemt historie er endelig blitt film

[Skrevet av: KrisM, Dato: 27.12.2014]

De allierte er i ferd med å tape kampen mot tyskerne, men redningen ligger i dekryptering av fiendens kommunikasjon.

Norske Morten Tyldum sitter i regissørsetet denne gang. Han har pådratt seg flere titler med Buddy (2003) og Hodejegerne (2011). Dette er allikevel hans engelskspråklige debut, og det har blitt lagt merke til.

Imitation Game er basert på den sanne historien om den eksentriske matematikeren Alan Turing som prøvde å løse enigmagåten, tyskernes kryptering av krigsinformasjon. Handlingen spinnes omkring hans heltedåder, men også den vanærende behandlingen han mottok i etterkant fra egen stat.

Filmen i seg selv er en dramaberetning uten like. Vi blir kastet inn i et menneske som er alt annet enn ordinært og det med karakterbrist som følger med. Benedict Cumberbatch er kjent fra TV-serien Sherlock og står som hovedrolleinnehaver. Cumberbatch har hatt både opp- og nedturer på kinolerretet, men det er tydelig her at den eksentriske rollen kler godt.

Jeg blir involvert i handlingen fra første øyekast. Settingen føles reell takket være epoketro rekvisita bestående av biler og uniformer. Musikken trekker opp stemningen og er komponert og gjennomført av Londons symfoniorkester. Strengeinstrumentene er derfor godt ledsaget av pianospill.

Epoken er jo andre verdenskrig og er mye brukt i film. Men her trekkes historikk frem på en slik måte at man får et ferskt innblikk allikevel.

Imitation Game har en spennende heltehistorie samtidig som vi får et innblikk inn i mennesket. Man får servert handling, men også næring til tankearbeid i ettertid.

- Passengers - Fin innpakning, mer vimsete og hul inni
- Hodejegerne - Vellykket tett thriller!
- Varg Veum - Falne engler - Varg Veum-film på sitt ypperste!
- Buddy - Mye sjarm i Buddy

- Knallsterk historie, Hollywood-style