Anmeldelse av The Imitation Game, amerikansk film fra 2014

Biografi, Drama, Thriller Spilletid: 113 minutter

The Imitation Game - Trailer 21.07.2014

Knallsterk historie, Hollywood-style

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.12.2014]

Når britiske myndigheter en dag tar seg inn i hjemmet til matematikeren og krypteringseksperten Alan Turing for å arrestere ham for homoseksualitet, vet de enda ikke at de har arrestert selve pioneren for moderne datateknologi. Historien om Turing forteller om mannen som klarte å knekke tyskernes kodesterke Enigma-maskin, en bragd som i ettertid har blitt beregnet å forkorte den andre verdenskrig med flere år og spare titusenvis av menneskeliv.

Selve mannen Alan Turing var imidlertid ikke noen enkel fyr. Folkene og arbeidspartnerne rundt ham fikk oppleve hans vanskelige og kompliserte jeg, deriblant den eneste kvinnen som virkelig kom litt innpå Turing som person. Benedict Cumberbatch spiller den selvsentrerte og nærmest autistiske Turing, mens Keira Knightley er hans venn og allierte i dette ganske så spennende dramaet og en historie som virkelig gjør inntrykk.

Vår egen Morten Tyldum ble altså hyret inn av Hollywood etter suksessen med ”Hodejegerne”. Tyldum har da også virkelig fått et stjernelag av både produsenter, manusforfatter og skuespillere med seg på laget, og til sammen er ”The Imitation Game” blitt en meget stilsikker og pen affære. Det er ikke til å stikke under en stol, at filmen oser Hollywood; pen, glatt og veldig typisk i både narrativ og karaktermessig utvikling. Filmen blir slik en klar formelpreget filmatisering av en utrolig og sann fascinerende historie. Heldigvis for Tyldum og Co så svekker ikke dette filmen særlig, denne gang. Når et så stort apparat er inni en slik produksjon, er det dessuten uansett ikke å vente at man får lage en riv ruskende anti-kommersiell sær film anyway.

Så, poenget er at om man ikke venter seg nettopp noe helt ny filmopplevelse, ja så er dette bra saker, noe filmen er uansett, så ikke misforstå. Den bare skinner så til de grader Oscar-materiale, for å si det pent, samtidig som tydelige filmatiske grep er lagt til og puttet inn, uavhengig av boken den er basert på og virkelighetens historie. Dette er klassisk Hollywood-pyntet behandling av både krigens jævelskap, personforfølgelse, og behandling av blant andre homofile, ikke en virkelig grusom skildring selvsagt. Små drypp av humor og vidd i manus, også i formidlingen av dette blant skuespillerne, samt en sterk musikkside, er med på å skape denne likevel velfungerende filmen som til sammen er klart, tydelig og sterkt regissert innenfor rammene av en klar bransje- og produsentknebling som Tyldum nok har hatt. For, filmmediet og bransjen går ikke akkurat videre, om det fortsettes å lages slike glatte filmformidlinger av historiske begivenheter, for å si det pent, igjen.

Den største rosen skal imidlertid Cumberbatch ha, for igjen nagler han en karakter, også denne gang en temmelig sær en. Vi har sett ham i rollen som både eksentriske og folkeskye WikiLeaks Julian Assange og den enda mer skrullete Sherlock i tv-serien med samme navn. Her portretterer han også altså en plaget, sær og vanskelig person på en fantastisk kompleks måte, og det er svært vanskelig ikke å både beundre, synes synd på og også hylle Turing opp i skyene for det han gjorde. Karakteren kan minne mye om nettopp Sherlock, men under ligger også et sårt og vondt lag som kun tilhører Turing. Keira Knightley gir et fint motspill til Cumberbatch i rollen som den også veldig intelligente Joan Clarke, sammen med et godt øvrig birollegalleri.

Ikke minst, og kanskje sterkest av alt, er selve historien om Turing og denne gjengen som konstruerte kodeknekkemaskinen ’Christopher’, oppkalt etter Turings barndomsvenn og store kjærlighet. At dette ikke har blitt film før nå er nesten utrolig, selv om historien om Turing heller ikke ble kjent for offentligheten for lenge etter krigens avslutning siden den ble hemmeligholdt av britiske myndigheter. Filmen vil slik gå rett hjem hos de aller fleste, noe som gjør at Tyldum har laget en knakende velfungerende og folkelig film om en mann som burde fått sin egen statue over alt i verden spør du undertegnede. Rett og slett et portrett av en historie Alan Turing verdig dette på mange måter, selv om det bare så vidt taes i visse elementer med den kjente ildtangen. ”The Imitation Game” fikk nylig 5 Golden Globe-nominasjoner, og har allerede vunnet en haug med internasjonale priser. Vi krysser fingrene for også Oscar-nominasjon(er) til Tyldum og Co!

- Passengers - Fin innpakning, mer vimsete og hul inni
- Hodejegerne - Vellykket tett thriller!
- Varg Veum - Falne engler - Varg Veum-film på sitt ypperste!
- Buddy - Mye sjarm i Buddy

- En godt gjemt historie er endelig blitt film

• Heftig
  • Dailyreview.crikey.com.au
  • Filmskribenten.dk

USA, Storbritannia

«Chernobyl»

«Fast & Furious: Hobbs & Shaw»

«Scary Stories to Tell in the Dark»

«Once Upon a Time… In Hollywood»

«Game of Thrones»

«Hollywood Chainsaw Hookers»