Anmeldelse av Girlhood (Bande de filles), fransk film fra 2014

Drama Spilletid: 112 minutter Aldersgrense: 11 år

Sterk og engasjerende om 'girls in da hood'.

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.12.2014]

Marieme bor med familien i et fattig strøk utenfor Paris. Alt hun vil er å være som alle andre, men isteden må hun slite med for dårlige karakterer til å bli uteksaminert fra videregående. Samtidig må hun holde styr på sine småsøsken og bli herset med av sin storebror. En dag møter hun tre småkriminelle jenter som hun slår seg sammen med. Kan dette være hennes vei til vennskap, tilhørighet og selvstendighet?

”Girlhood” er regissør Céline Sciammas siste film i sin trilogi om barndom og oppvekst. Etter den prisvinnende ”Tomboy” fra 2011 og debuten i ”Water Lilies” i 2007, vant denne siste filmen forrige måned hovedprisen under Stockholm Internasjonale Filmfestival.

I haugen av den store mengden oppvekstskildringer på film må ”Girlhood” sies å skille seg veldig godt ut. Skildringen av Marieme og hennes mange valg, skjebner og ungdommelige opplevelser både fascinerer, rører og opprører, alt på samme gang. Når hun treffer de frigjorte jentene i denne gjengen, vekkes en energi, et håp og helt andre sider i henne enn hva det guttedominerte hjemmet og nabolaget hennes noen gang har bydd på. I sin nye jentegjeng får hun kallenavnet ’Vic’, mens den dominerende ’Lady’ er gjengens leder utad.

Igjennom diverse lugubre fritidssysler som stjeling, mobbing, slåssing og henging rundt omkring, blir Vic til en person hun delvis selv liker, men tidvis også har store problemer med å bli tilfreds med selv. Egentlig en klassisk ’coming of age’-skildring dette, men her lagt til et farget miljø hvor elementer som voksesmerter, mentale og psykiske utfordringer blir skildret så til de grader velbalansert, troverdig og sterkt, og atpåtil helt uten påklistret oversentimentalitet eller utelukkende goodgirls eller badgirls. For these bitches er nemlig fremstilt både som frekke, overflatiske og yppeglade som de er, men også hvor deres mer naturlige, medmenneskelige og hjertevarme sider kommer frem.

Slik blir Vic, Lady og resten av gjengen noen karakterer man blir glade i og bryr seg om. Den nevnte gode balansen både i karakterfremstillingene og i det følelsesmessige spekteret, gjør at ”Girlhood” ikke blir en kjempesterk skildring av typen steinhard, blodig rå eller billedlig kornete. Nei, tvert imot er filmen i all sin bevisste ironiskhet snarere kjempepen, både rent billelig i nydelige, klare og varme bilder, stødige kameraføringer, med mer.

Musikken er ellers noe som setter gode toner og stemninger igjennom sentrale steder i filmen, og flere enkeltscener skiller seg ut, blant annet en hotellromscene hvor jentene synger til Rihannas ”Diamonds”. Dette er nærmest penere og sterkere gjort enn selve musikkvideoen til samme sang, i hvertfall sett i sammenheng med sangteksten og denne filmens handling. Skuespillet er over hele rekken glimrende troverdig, avslappet og sterkt der det skal, mens hovedrollen i Karidja Touré er knallstødig gjort med sitt naturlige skuespill med mange nyanser.

Tidligere i år gikk den unike filmen ”Boyhood” av Richard Linklater på kino, også denne en oppvekstskildring, dog svært spesielt spilt inn over hele 13 år. ”Girlhood” er ikke akkurat så forferdelig lik den amerikanske varianten, men begge skildrer noe vi alle går igjennom i livet, nemlig oppveksten og ungdomstiden, med alle de usikkerhetene, valgene og kvalene dette innebærer. Å observere Vic i alle hennes valg og gjøremål både medriver, irriterer og rører godt i oss, og vekker et stort engasjement. Det er også knakende befriende at ikke alt sies i manus, men mer at karakterene tenker mye, og vi som publikummere rett og slett selv også får gjort våre tanker rundt ting uten at alt skal utbasuneres i replikker. ”Girlhood” er noe av det både tematisk og filmatisk lekreste som er gjort av oppvekstskildringer de siste årene, og den er befriende lite påståelig, skitten eller brutal, men mister likevel ikke kraften.

- Portrett av en kvinne i flammer - Malerisk vakkert om umulig kjærlighet.

• Girlhood
  • Flickchickcanada.blogspot.no