Anmeldelse av The Purge: Anarchy, amerikansk film fra 2014

Grøsser, Thriller Spilletid: 103 minutter Aldersgrense: 15 år

The Purge: Anarchy - Trailer 27.03.2014

Natten der alt er tillatt

[Skrevet av: KrisM, Dato: 11.12.2014]

En natt i året er all kriminalitet tillatt, selv drap. Sammen prøver en gruppe mennesker å holde seg i live.

Første filmen med The Purge var innovativ fordi temaet var ferskt. Så langt man egentlig kan like det så syntes jeg at hele ideen i filmen var interessant. Premissene i filmen er at all kriminalitet foregår i løpet av en natt, og dermed faller statistikken for vold og ugagn resten av året.

I oppfølgeren har hovedrolleinnehaver Ethan Hawk blitt byttet ut med Frank Grillo. Han spiller en hevnlysten far som har mistet sønnen i en grusom bilpåkjørsel. Men langs hans ferd kommer han over en gruppe uskyldige, og de påkaller ham som ny verge.

Temaet med «renselse» gjennom mord er ikke lenger rykende nytt. Fortsettelsen har langt mer vold og eksplisitte grusomheter enn den første filmen. Nytt er det at scenene satt ved hjemmemiljøet er byttet ut til et bysentrum. Dette bidrar til et langt større spekter for handlingen, hvor man også kommer innpå en rekke sidehistorier.

Anarchy er aldri grovalvorlig eller dypt fengende. Det er noe med universet og karakterene som forblir anonymt og ugjenkjennbart. Det er en typisk fluktfilm hvor hovedpersonene er en gruppe som tilsynelatende blir plukket av dage en etter en.

Grillo leverer godt. Jeg liker rollen og han virker sympatisk og utviklende. Ikke minst får hans personlige vendetta et vendepunkt som fungerer. Det er allikevel så mange snodige og kalde mennesker i denne sfæren at jeg ikke helt lever meg inn i handlingen. Jeg savner noe mer ordinære personligheter, fremfor rekken med rendyrket moralløshet som regjerer tvert over hele spilletiden.

Samtidig har regissør og manusforfatter James DeMonaco fått til mye med en mørk og forlatt stemning i bybildet. Skurker filmes med grovkornede bilder, noe som har en effekt i seg selv. Drapsbølgen er også nådeløs og man kan intet mindre enn bli uggen av all ondskapen som foregår. Ellers er det et mer eller mindre samfunnskritisk blikk mot rik/fattig som ikke helt når frem til mottakeren. Men for all del, la idealismen få prøve seg litt frem.

The Purge er en middelmådig filmrekke. Typisk overlevelsessjanger som ikke lever dårlig materiale, men titler som ikke klarer å nå de øvre hyllene. Men som ren underholdning, helt greit.

- The First Purge - Fordummer sitt publikum
- The Purge - Nabovern fra helvete

- The Purge - Nabovern fra helvete

• The Purge: Anarchy
  • Filmpuls.dk
  • Krismunthe.wordpress.com
  • Uncut.dk
  • Sørensen Exploitation Cinema

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»