Anmeldelse av Pride, engelsk (britisk) film fra 2014

Komedie, Drama, Historie Spilletid: 120 minutter

Omtalespalte: Skeiv film

Her finner du omtaler av skeive filmer.
Les flere spalteomtaler: Skeiv film

Kulturkrasj til å spise opp!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.12.2014]

Året er 1984 og Margareth Thatcher styrer Storbritannia med sin kjente jernhånd. Gruvearbeiderne streiker og mange familier sliter med å få endene til å møtes. I London bestemmer en gruppe med homofile seg for å samle inn penger til gruvearbeidernes familier. De identifiserer seg med deres kamp mot overmakten og etablerer aktivistgruppen ”Lesbians and Gays Support the Miners”.

Innsamlingen går imidlertid ikke akkurat knirkefritt, det er nemlig ikke så mange som vil ta imot pengene de samler inn. Til slutt får de kontakt med et lite gruvesamfunn i Wales som kan virke interesserte. I en fargerik minibuss kjører gjengen til Wales for å overlevere donasjonen. Dette blir en kulturkollisjon uten like.

Regissør Matthew Warchus serverer oss både en historisk tankevekkende virkelighet, samt mange karakterer som går rett i fletta på oss med denne dramakomedien lagt til 80-tallets kjente gruvearbeiderstreik i Storbritannia. Filmen mottok blant annet pris i Cannes og burde hamstre inn en haug flere i tiden som kommer. ”Pride” er nemlig noe så egentlig sjeldent som en fullkommen feelgood film som setter seg like mye i hjernen som i hjertet.

Alle har hørt om gruvestreiken under Thatcher, men samtidig ble det kjempet en kamp også hos andre folkegrupper. Homofile og lesbiske slet med alt fra forståelse, anerkjennelse og toleranse, noe som blir mesterlig skildret i alt fra små nyanser i manus og enkeltscener, til i alle de herlige og mindre herlige folkene i det store karaktergalleriet. Kjente navn som veteranene Imelda Staunton og Bill Nighty står fjellstøtt opp i mot en haug yngre sterke skuespillere som alle synes å blomstre i sine roller med et manus som sparker friskt i alle retninger.

Rent filmatisk får vi også servert en herlig 80-tallsnostalgi som ikke føles overdrevet eller påklistret, nei bare troverdig og vittig morsomt med klær, kassettspillere, biler og hårfrisyrer som i dag ser alt annet enn pent eller kult ut, for å si det mildt. Energimessig oser det liv og sterke karaktertrekk i alt fra de positive homsene, til de engasjerte konservative snurpene som føler seg truet av alt som er litt annerledes i samfunnet. Tidvis blir energien nærmest som en musikal å regne, blant annet med flere sanger på lydsporet, men aldri så mye at det blir noe annet enn klassisk dramaformat.

Ikke for det…. det ER overtydelig mye som er alt for idyllisk og oversminka her, ja det tenderer titt og ofte altså mot en gladsak av en musikal å regne. Dette er imidlertid ikke noe å gjøre så stort poeng ut av. Det viktige oppi det hele er nemlig at den helt unike og kjempeviktige energien, gleden og moralen blir desto tydeligere og slik tjener sin hensikt til fulle. Kombinasjonen av de i utgangspunktet lite frigjorte gruvearbeiderne og deres familier som først får støtte fra et helt annerledes miljø bestående av homser og lesber, og som senere gjengjelder sin respekt og hjelp tilbake til disse, har en upåklagelig herlig moral og varme som er til å spise opp!

Regissør Warchus unngår videre også nemlig det meste av ubehageligheter ved å være såpass positivt rettet. Her vises verken sykdom som hiv, aids, mobbing eller vold, selv om vi vet det er en realitet, nei dette foregår heller utenfor bildene, det snakkes knapt om. I en annen film og i veldig mange andre filmtilfeller hadde dette gjort at filmens troverdighet, styrke og kraft hadde falt pladask, den hadde blitt beskyldt for å være både overenkel, urealistisk happy, samt for feig til å vise det hele og fulle bildet. ”Pride” oppleves utrolig nok ikke slik likevel, mye trolig nettopp fordi så mange andre ting føles så ekte, inderlig, varmt og troverdig, at man rett og slett ikke bryr seg om eventuelle overglattinger av det mer negative rundt denne historiske perioden.

En annet faktum er nok at man i dag, i 2014, kjenner til og vet veldig godt mye om både hiv, aids, streik og politiske konflikter til at man enkelt uansett forstår hvor fælt og negativt dette er, uten at regissøren og filmen trenger å male det klart frem for oss. Dette vitner videre om at Warchus både viser en respekt for og en tro på sitt publikum i hva kunnskap og menneskelig forståelse angår, noe som bare hever kvaliteten i denne filmen ytterligere skyhøyt opp.

”Pride” er spekket med enkeltscener som står seg sterkt ut, mens filmens kvalitet, energi, hjerte- og hjernevarme er totalt gjennomført gjort og levert! Som historie fra virkeligheten er den dessuten absolutt uimotståelig og skildrer blant annet frykten for annerledeshet, skam, skyldfølelse, og oppvekstskildring på en en og samme gang alvorlig sterk og hysterisk morsom måte. At kombinasjonen historisk drama og komedie funker så godt som dette her gjør filmen til en av årets absolutt beste godfilmer og en opplevelse som sitter i kroppen lenge etter at man er ute av kinosalen. Ikke tro et eneste sekund at dette er en smal film for a queer eye, den er så menneskelig bred som man kan få det, og nok et bevis på at ingen gjør troverdig feelgood så bra som britene!

• Pride
  • Heftig