Anmeldelse av Madagaskarpingvinene (Penguins of Madagascar), amerikansk film fra 2014

Animasjon, Eventyr, Komedie, Familie Spilletid: 92 minutter Aldersgrense: 7 år

Madagaskarpingvinene - Trailer 12.06.2014

Sukker, rett i blodet!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.12.2014]

En elitegruppe av spionpingviner slår seg sammen med den hemmelige organisasjonen Nordavinden, ledet av agent Hemmelig. Sammen må de stoppe den store skurken Dr.Oktavius Blekk fra å ødelegge verden slik vi kjenner den.

Det er pingvinene fra DreamWorks-franchisen ”Madagaskar” som nå har fått sin egen kinofilm, og de fire merkelige, rotete og morsomme krabatene bringes over hele verden, også denne gang. Med noen morsomme tilbakeblikk til nettopp Madagaskar-filmene, får vi frisket opp litt rundt pingvinene. Det er likevel en helt egen og ny handling her som skal forsøke å underholde oss.

Vel… det starter rimelig festlig, når våre fire pingvinvenner er små nusselige nøster av noen krabater på Antarktis. Her skjer det imidlertid noe som bringer dem ut i den store verden, og dermed er galskapen og eventyrene i gang. Og det så til de grader! Allerede etter noen minutter viser regissørene i Eric Darnell og Simon J.Smith at de har kastet all form for fornuft, tøyler og det meste av sjarmen over bord. Førstnevnte står merkelig nok bak de tre første ”Madagaskar”-filmene, filmer som i seg selv er rimelig ville og fargesprakende. Med ”Madagaskarpingvinene” kan det imidlertid se ut som han og makkeren har røyka både det ene og det andre under planleggingen og gjennomføringen av filmen!

For, makan til ellevill handling, på den rotete og hysteriske måten, skal man lete lenge etter selv blant fargerike barneanimasjoner. Muligens er mye her myntet på oss mer voksne publikummere, for tidvis er det så mye surrealistisk som skjer at man nærmest blir sittende og måpe og lure på hva i huleste var det der?! Det er med andre ord lite å forankre virkelige verdier, holdninger, realitet og sjarm i her, annet enn et helt vilt fantasiunivers som må gjøre selv ADHD-unger utslitte innen filmen er ferdig.

Merkelige digresjoner i både handling, manus og fornuft skjer titt og ofte. Dette er langt i fra noe nytt, selv innen denne animasjonsgenren, men måten det gjøres på og i så stor grad skaper en film som, ja… igjen, er helt spinnvill! Det kommer etter hvert til flere nye store og sentrale karakterer. Pingvinene selv blekner i samsvar tilsvarende og disse nye skapningene klarer heller ikke akkurat engasjere eller få oss til å le nevneverdig dessverre.

Verre er det vel strengt tatt at mye ikke en gang er morsomt. Når handlingen er som en eneste lang remse med utroligheter og hvor det eneste poenget er å redde en av gjengen som er fanget av Dr.Blekk, da er man helt på elementær grunn. Også dette kunne vært helt greit, man trenger jo ikke noe dyp og komplisert unnskyldning for å lage en leken, enkel og vittig film. Problemene hoper seg imidlertid opp i kø når det er alt det usaklige på veien som tar 95% av tiden i filmen og fremdriften blir som en lapskaus av lite morsomme ablegøyer.

Nå ER filmen og noe av manus faktisk litt bra skrevet, men kun innimellom inviteres det til på grensen knallmorsomme enkeltscener, replikker og hendelser, men like fort kveles det igjen av det pågående hysteriske tempoet og maset. ”Madagaskarpingvinene” er en spin-off som virker å være laget på syre og som skaper et usjarmerende frenetisk bråk av en film. Det er videre stor fare for at man fort får hodepine av å se disse uttallige stressfulle animerte skapningene, og det særlig om man velger å se den i 3D. Med mindre man VIL at barna skal bli spinnville på kino, eventuelt at man vil slite dem totalt ut, er det nesten vanskelig å anbefale denne filmen. Får man ikke nok galskap av dette, nei da vet jammen meg ikke jeg ass…

- Madagaskar 3: Full rulle i Europa - Fabelaktig animasjon i enkel historie
- Madagaskar 2 - Mer av det samme