Anmeldelse av Snowpiercer, sør-koreansk film fra 2013

Action, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 126 minutter Aldersgrense: 15 år

Mesterlig dystopisk tog-sci-fi

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.12.2014]

Etter at global oppvarming blir forsøkt stoppet i 2014 gikk noe forferdelig galt. Verden frøs da til is, og alt liv ble utryddet. De få som steg ombord i den rullende arken ble menneskehetens siste overlevende. De overlevende oppholder seg i toget som blir kalt ‘Snowpiercer’. Det er et evigvarende tog som kjører rundt på skinner gjennom hele verden gjennom de sammenkoblede skinnene. 17 år senere i 2031 treffer vi Curtis. Han befinner seg i en av de bakerste vognene av toget og representerer underklassen. Curtis er lei av at fiffen i de fremmere delene av toget mesker seg i luksus, imens de stakkars underklassen må lide. Han stabler på beina et opprør og kjemper seg fremover i toget på vei mot lederen...

Filmen er basert på Jacques Lob og Jean-Marc Rochettes tegneserie, Le Transperceneige, fra 1980-tallet. Vi befinner oss der i et kaotisk univers som består inni et tog som må være i konstant bevegelse hele veien for at ikke folk skal fryse i hjel. Toget er skapt av Mr. Wilford og er designet for å vare evig. Underveis samler toget opp snø som blir gjort om til vann og maten skapes også underveis i forskjellige evigvarende lukkede systemer ombord. Men ikke alle har det like bedagelig på toget. Noen får servert luksusmat og nyter tilværelsen, imens andre må kjempe med nebb og klør for å holde se i livet. Og som om ikke det skulle være nok så begynner også barn å bli bortført fra underklassen.

Filmen er også svært aktuell når det gjelder flere temaer. Men først begynner det i vår tid med global oppvarming. For noen år tilbake dreide alt seg om global oppvarming og at vi måtte stoppe det. Men selv om trusselen ikke har blitt noe mindre, så har debatten stilnet litt. Her får vi se en tenkt situasjon der alt gikk veldig galt med kloden. I tillegg får vi også inkorporert samfunnet i selve toget. Vi får se at toget er delt inn i klasser, og selvfølgelig er det alltid noen som må lide for at andre skal ha det bedre.

Jeg er glad i slike skildringer om menneskets kamp etter en katastrofe har inntruffet jorden. Dette er jo også en veldig annerledes opprørs-sci-fi. Snowpiercer er både kaotisk, absurd og genial på samme tid. Det er ikke så masse som ligner helt på blandingen man får servert i denne filmen. Nok av action får man også servert. Filmen er også brutal til tider som da vi ser en mann kjøle ned armen til is for å se noen knuse den etterpå med en slegge. Og lignende brutalitet får man også oppleve i bloddryppende øksekamper.

Jeg visste veldig lite om denne filmen og det gjorde dette til en stor filmopplevelse. Gradvis fikk jeg vite mer og mer om verdenen og situasjonen. Det er skikkelig fengslende å følge filmen i dens kule fortelling. Det er mange små og svært fiffige detaljer som er inkorporert i handlingen. Dette er litt som å se en rullende versjon av ‘The Raid: Redemption’ møte ‘Hunger Games’. Det er veldig variert action i filmen. I tillegg er det også bra dybde i det som presenteres. Manuset er solid gjennomført og man får servert en veldig fin helhetlig filmopplevelse.

Det er et flott mysterium i filmen. Man vet ikke hva som venter lenge fremme i toget. Undringen over å se hver ny togvogn og hva den vil romme er stor. Vi får også servert forhistorien til hvordan toget oppstod og hva som skjedde da de første folka inntok det. Det er også spennende å se hva som blir enden på visen. Hvem er det som egentlig venter på enden av toget. Dette er rett og slett en mesterlig sjangerfilm med mye overraskelser.

Filmen er veldig gjennomført i alle ledd. Joon-ho Bong har virkelig klart å få frem det ypperste i filmen. Skuespillet er meget solid med store navn som Chris Evans, John Hurt, Tilda Swinton og Ed Harris på rollelisten. Fotoet er svært stødig gjort hele veien. Alt ser veldig gjennomført skittent og mørkt ut, i alle fall i den fattige delen av toget. Effektene er også noe som er perfeksjonert til fingerspissene. Vinterlandskapet ser vanvittig stilig ut. Man kjøper totalt illusjonen om en kald fremtidsverden.

Sjangerblandingen er særdeles vellykket og filmen endrer karakter hele veien. For min del fremstod dette som et mesterverk. Jeg ble virkelig underholdt langt over mine forventninger. Slutten er også så gjennomført som den kan få bli. Der får vi vite hvorfor barna forsvinner og hvordan toget er skrudd sammen som et velsmurt maskineri. Dette er ikke bare veldig god underholdning, det er også en dypere mening med filmen. Poengene er gode og speiler verdenssamfunnet godt. Snowpiercer ble for meg en ny film utenfor Hollywood som klarte det å skape ny forfriskende sci-fi.

- Parasitt - Nød lærer naken familie å spinne, noe voldsomt!
- Okja - Et rørende eventyr
- The Host - Monsterfilm som treffer bra